TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-06-21 - IGHP: hotelarze w maju mogli stracić 750 mln zł

Aż 750 milionów złotych mogła stracić branża hotelarska w maju w efekcie ograniczeń w funkcjonowaniu obiektów - wynika z najnowszego badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Dane z ankiety przeprowadzonej wśród hotelarzy potwierdzają również spadek cen - blisko 70 proc. hoteli oferowało niższą cenę za pokój niż w maju dwa lata temu, a ponad 3/4 obiektów odnotowało średnią frekwencję gości poniżej 30 proc.

reklama


Choć wyniki branży w maju wskazują na poprawę w stosunku do kwietnia, to jednak utrzymanie ograniczeń, czyli uwolnienie działalności hoteli po długim weekendzie z limitem 50 proc. dostępnych pokoi i bez możliwości świadczenia otwartej gastronomii oraz usług towarzyszących praktycznie przez cały miesiąc (aż do 28 maja), nadal miało wyraźnie negatywy wpływ na wyniki obiektów w minionym miesiącu. 76 proc. hoteli odnotowało średnią frekwencję nie większą niż 30 proc., z czego 47 proc. poniżej 20 proc., a 20 proc. poniżej 10 proc. obłożenia. Z pozytywnych informacji, już tylko 2 proc. hoteli pozostawało zamknięte.

Ceny niższe niż przed pandemią

Dane dotyczÄ…ce wskaźnika Å›redniej ceny nadal utrzymaÅ‚y siÄ™ na znaczÄ…co niskich poziomach. 67 proc. hoteli odnotowaÅ‚o ceny niższe niż w maju 2019 r., przy czym dla 35 proc. spadki byÅ‚y wiÄ™ksze niż o 10 proc., a dla 21 proc. wiÄ™ksze niż o 20 proc. JednoczeÅ›nie 15 proc. hoteli utrzymaÅ‚o Å›rednie ceny z roku 2019, a 26 proc. zanotowaÅ‚o wzrost o nie wiÄ™cej niż 10 proc.

Zbliżające się wakacje nie wpływają znacząco na liczbę rezerwacji

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce, w tym uwzglÄ™dniajÄ…ce wakacyjny lipiec i sierpieÅ„, pozostajÄ… nadal na niskim poziomie. Częściowo jest to spowodowane utrzymaniem na czas wakacji limitu 75 proc. dostÄ™pnych pokoi z jednej strony, a z drugiej - wdrożenia w caÅ‚ej UE procedury tzw. certyfikatu szczepienia przeciwko Covid-19, który w znaczny sposób uÅ‚atwia organizacjÄ™ zagranicznego pobytu wypoczynkowego. Prognozy wciąż wskazujÄ… na bardzo ostrożne oczekiwanie odbudowy zarówno ruchu biznesowego, jak i turystycznego. W czerwcu 74 proc. hoteli deklaruje obÅ‚ożenie nie wyższe niż 40 proc., ponad poÅ‚owa poniżej 30 proc. Prognozy dla lipca i sierpnia sÄ… bardzo zbliżone, tj. 79 proc. hoteli deklaruje obÅ‚ożenie nie wyższe niż 40 proc., a 2/3 poniżej 30 proc. Z pozytywnych informacji można odnotować minimalny (poniżej 1 proc.) odsetek hoteli, które planujÄ… nadal pozostać zamkniÄ™te.

Rekordowe straty branży w maju

W ankiecie dotyczÄ…cej wyników w kwietniu, w zwiÄ…zku z utrzymaniem zamkniÄ™cia hoteli na tzw. dÅ‚ugi weekend majowy, ich otwarciem dopiero od 8 maja z ograniczeniem do 50 proc. miejsc i bez możliwoÅ›ci Å›wiadczenia otwartej gastronomii oraz usÅ‚ug towarzyszÄ…cych, IGHP zwróciÅ‚a siÄ™ do hoteli o szacunek strat w maju, wynikajÄ…cy z utrzymania ww. obostrzeÅ„ i ograniczeÅ„. Z uzyskanych danych Å›rednia strata oszacowana zostaÅ‚a na 320 tys. zÅ‚ na obiekt, a przeliczajÄ…c na pokój hotelowy, 3,8 tys. zÅ‚, czyli minimum pół miliarda zÅ‚otych dla caÅ‚ej branży. W ankiecie na temat wyników w maju Izba powtórzyÅ‚a to pytanie z proÅ›bÄ… o weryfikacjÄ™ faktycznych strat. Z uzyskanych danych Å›rednia strata oszacowana zostaÅ‚a na 426 tys. zÅ‚ na obiekt, a przeliczajÄ…c na pokój hotelowy, 5,1 tys. zÅ‚. To oznacza, że realnie w maju branża odnotowaÅ‚a jeszcze wyższe straty niż prognozowaÅ‚a! Z ok. 2 600 hotelami, 145 tys. pokojami hotelowymi, straciÅ‚a kwotÄ™ minimum 750 mln zÅ‚, co oznacza ćwierć miliarda wiÄ™cej niż szacowano!
W zwiÄ…zku z ograniczeniami w postaci 50 proc. dostÄ™pnych pokoi oraz miejsc w restauracji również w czerwcu, IGHP zadaÅ‚a analogiczne pytanie o szacunek strat w przychodach wynikajÄ…cych z ww. obostrzeÅ„. Z uzyskanych danych Å›rednia strata oszacowana zostaÅ‚a na 280 tys. zÅ‚ na obiekt, a przeliczajÄ…c na pokój hotelowy: 3,8 tys. zÅ‚. To oznacza, że branża w czerwcu szacuje ponownie straty w przychodach na okoÅ‚o pół miliarda zÅ‚otych.

Rośnie udział portali rezerwacyjnych (tzw. OTA) w rezerwacjach

Wraz ze zwiększoną liczbą prognozowanych rezerwacji rośnie udział OTA. Uśredniając wyniki z 3 miesięcy, 10 proc. ankietowanych wskazało na udział portali rezerwacyjnych powyżej 50 proc. Jednak nadal zdecydowana większość, bo ponad 3/4 deklaruje udział poniżej 30 proc., z czego 40 proc. poniżej 10 proc. Oznacza to kolejny, choć niewielki, kilkuprocentowy wzrost.

Zyski branży prawdopodobnie dopiero na koniec 2022 roku

Wciąż zdecydowana wiÄ™kszość, bo ponad 87 proc. hoteli nie przewiduje osiÄ…gniÄ™cia zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wczeÅ›niej niż na koniec 2022 roku (delikatna poprawa o 5 pp.), a wyraźnie niekorzystny odsetek hoteli wskazujÄ…cych na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi ponad poÅ‚owÄ™ (53 proc). W Å›lad za tym również nieco lepiej wypadÅ‚a ocena powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19. Jednak nadal za najbardziej prawdopodobny wskazany zostaÅ‚ rok 2023: 46 proc., a rok 2024 i późniejsze lata nadal stanowiÄ… istotnÄ… część ankietowanych, bo 31 proc.

Segment spotkań biznesowych (MICE) powoli się budzi

Tyle samo co w kwietniu, czyli 85 proc. obiektów, potwierdziło, że otrzymuje zapytania o możliwość organizowania spotkań biznesowych, w tym aż 50 proc. oceniło liczbę zapytań na dużą lub umiarkowaną. Tym razem nie było istotnych różnic w hotelach biznesowych czy miejskich - w tych grupach wskaźnik ten również wyniósł 50 proc. Jednocześnie ponad 80 proc. hoteli potwierdziło, że w związku z narzuconym limitem organizacji konferencji 1 os. na 15 m.kw. (od 25 czerwca 1 os. na 10 m.kw.) jest lub będzie zmuszone do odmawiania organizacji części spotkań biznesowych. Uwzględniając fakt, że hotele są przygotowane pod względem sanitarnym do obsługi segmentu MICE, obostrzenia w tym zakresie powinny być jak najszybciej zniesione, a przynajmniej istotnie poluzowane.

Hotelarze a szczepienia

Odpowiedzi hotelarzy na pytania dotyczące wyszczepienia personelu potwierdzają społeczną odpowiedzialność naszej branży. Uśredniając wyniki, już 55 proc. pracowników zostało zaszczepionych pierwszą dawką, a w pełni zaszczepionych jest 36 proc. Uwzględniając relatywnie młody wiek kadr hotelowych, a tym samym późną możliwość rozpoczęcia szczepień, co wynikało z przyjętego przez rząd harmonogramu, wyniki wyszczepienia personelu hotelowego należy uznać za bardzo dobre.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 10-14 czerwca wzięło udziaÅ‚ 196 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 70 proc. spoÅ›ród nich jest poÅ‚ożonych w miastach. 29 proc. to obiekty sieciowe. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 35 proc., Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 39 proc., a specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej 26 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (84 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com