TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-09-03 - Lotnisko Schiphol będzie musiało ograniczyć ilość lotów?

Holenderski minister infrastruktury, Mark Harbers poinformował, że lotnisko Schiphol będzie musiało zredukować liczbę obsługiwanych połączeń lotniczych.

reklama


Obecnie port lotniczy w Amsterdamie obsługuje około pół miliona operacji lotniczych rocznie. W przyszłym roku liczba ta będzie musiała zostać zmniejszona do 452,2 tys. Na początku lipca sąd apelacyjny w Amsterdamie orzekł, że lotnisko powinno zredukować liczbę operacji lotniczych, ponieważ uznał interesy okolicznych mieszkańców za ważniejsze od spodziewanych strat branży lotniczej. Na razie holenderski rząd nie wprowadzi, zapowiadanego wcześniej zakazu korzystania z lotnisk przez prywatne odrzutowce zatem zmniejszenie liczby operacji lotniczych odbędzie się kosztem przede wszystkim ruchu regularnego. Prywatne odrzutowce również generują hałas, są mało ekologiczne, i przewożą znacznie mniej ludzi niż samoloty liniowe, więc być może troskę o mieszkańców pasowałoby zacząć właśnie od tego rodzaju samolotów?

Przeciwko tej decyzji mocno protestuje IATA. Podkreśla, że rząd wprowadza to ograniczenie kończąc swoją kadencję i w ten sposób podrzuca następcom przysłowiowe "zgniłe jajo". Wybory w Holandii są zaplanowane na 22 listopada. IATA podkreśla, iż zrównoważone podejście to wieloletni, uzgodniony na szczeblu międzynarodowym proces zarządzania hałasem w portach lotniczych, który ma moc prawną w jurysdykcjach krajowych, w tym w UE i u wielu jej partnerów handlowych. Podstawową zasadą zrównoważonego podejścia jest to, że ograniczenia operacyjne i cięcia lotów są ostatecznością, którą należy rozważyć tylko wtedy, gdy podjęto szereg innych kroków w celu osiągnięcia celów w zakresie łagodzenia hałasu.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych wskazuje na to, że koalicja przewoźników i stowarzyszeń lotniczych rozpoczęła już postępowanie kasacyjne w Sądzie Najwyższym.

IATA podkreśla, że cięcia lotów na taką skalę będą oznaczać redukcję przydziałów slotów, co negatywnie wpłynie na usługi pasażerskie i towarowe. Nie istnieje żaden krajowy ani międzynarodowy mechanizm uzgadniania takich cięć. Przyspieszenie tego procesu może skutkować odwetowymi działaniami międzynarodowymi i dalszymi wyzwaniami prawnymi, w tym ze strony rządów broniących swoich praw na mocy umów międzynarodowych i traktatów dwustronnych.

Zdaniem IATA każda próba przyspieszenia wprowadzenia tej decyzji przez, "nieudany rząd działający w trybie tymczasowym", jak to określili przedstawiciele stowarzyszenia w komunikacie prasowym byłaby nieodopowiedzialna na kilku poziomach, pokazując pogardę dla niezbędnej demokratycznej i prawnej kontroli wymaganej od tak wysoce nieregularnej i szkodliwej ekonomicznie propozycji. Według IATA Holandia znajdzie się wówczas w konflikcie ze swoimi partnerami handlowymi, którzy będą bronić swoich praw na mocy umów międzynarodowych i traktatów dwustronnych. Decyzja ta także powinna sprowokować UE do obrony własnych przepisów, które wymagają rygorystycznego stosowania zrównoważonego podejścia oraz spowoduje znaczne szkody dla gospodarki i miejsc pracy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com