TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-07-11 - Młodzi podróżują inaczej

Jak podróżują młodzi ludzie, a jak ich rodzice? Reprezentanci pokolenia Z, spragnieni nowych doświadczeń i wrażeń, cenią sobie podróże krótsze i częstsze, a 85% z nich już planuje kolejny wyjazd - pokazuje nowe badanie Sabre. Co ciekawe, 54% z nich przyznaje, że social media inspirują ich do podróżowania - najbardziej kierują się Instagramem, YouTube'em i TikTokiem. 4 na 10 młodych Polaków podróżuje obecnie częściej niż w poprzednich latach, a niemal połowa z nich deklaruje, że w kolejnych latach będzie starała się podróżować jeszcze częściej.

reklama


Zetki wybierajÄ… krótkie, intensywne podróże, zazwyczaj trwajÄ…ce 5 do 7 dni, by doÅ›wiadczyć jak najwiÄ™cej w krótkim czasie. ChÄ™tnie podróżujÄ… w grupie - dla 32% z nich brak towarzystwa stanowi istotnÄ… barierÄ™ w planowaniu wakacji. Co ciekawe, zetki planujÄ… podróże uważnie i pragmatycznie - szukajÄ… oszczÄ™dnoÅ›ci jeszcze przed wylotem. Ponad 66% z nich korzysta z porównywarek cen biletów, 50% preferuje oferty last minute, a 26% korzysta z modnych, chociaż cechujÄ…cych siÄ™ ograniczonÄ… skutecznoÅ›ciÄ… trików, jak zakupy w trybie incognito przeglÄ…darki, by próbować uniknąć wyższych cen.

Młodsze pokolenie chętnie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty podróży. Generacja wychowana w cyfrowym świecie w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów podejmuje wyzwanie i stara się wygrać z systemami dynamicznie maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie zet nie wyobraża sobie planowania podróży bez sprawdzenia potencjału na oszczędności mówi Grzegorz Surma, ekspert Sabre.

87% Polaków w wieku 18-25 lat planuje całą swoją podróż z wykorzystaniem internetu, a 25% przyznaje, że zdarzyło im się już wykorzystać AI do ułatwienia lub przyspieszenia planowania podróży. To rekordowy współczynnik, który pokazuje, że AI weszło już na stałe nie tylko do świata contentu, ale też do świata podróży. Co więcej, 54% czerpie inspirację do podróży z social mediów. Oznacza to, że wielu młodych Polaków przechodzi przez cały proces - od wyboru destynacji, przez research cen, po kliknięcie kupuj" - całkowicie cyfrowo.

Generacja X - starsi, ale wciąż pełni podróżniczej pasji. Koszty podróży to problem osób we wszystkich grupach wiekowych i na wszystkich szczeblach kariery. 61% Polaków w wieku 45-55 lat wymienia koszty jako główną barierę w regularnym podróżowaniu. Nic więc dziwnego, że generacja X także stara się zoptymalizować wydatki. 73% przedstawicieli tej grupy planuje podróż w najbliższym czasie, ale jak pokazuje badanie, tylko 23% z nich deklaruje, że podróżuje więcej niż kiedyś. Zamiast krótkich wypadów preferują dłuższe wyjazdy, i średnio spędzają w ciągu całego roku kalendarzowego 14 nocy poza domem. 7 na 10 Polaków w tej grupie wiekowej wykorzystuje internet do planowania podróży. Polacy w wieku 45-55 lat przyznają również, że najczęściej korzystają z porównywarek cen biletów, podobnie jak zetki. 77% z nich korzysta z takich narzędzi, a 31% rezerwuje noclegi z wyprzedzeniem, by zaoszczędzić.

Pokolenia w podróży - co je różni? Zetki i ich rodzice podróżują z innych powodów, w różnych stylach, i mają różne podejście do planowania. Zetki cenią sobie spontaniczność, towarzystwo i cyfrowe rozwiązania, które pozwalają im podróżować częściej i taniej. Aż 44% z nich podróżuje z przyjaciółmi. Z kolei generację X cechuje to, że szuka oszczędności w sposób bardziej tradycyjny - planują z wyprzedzeniem, szukają długich wakacji, ale wciąż mając na uwadze koszty.

Młodsze pokolenie wybiera więcej krótkich, intensywnych wyjazdów, które są bardziej dostosowane do ich dynamicznego stylu życia. Z kolei starsze pokolenie preferuje stabilność, spokój i relaks, a wypoczywa głównie w lipcu, sierpniu, i wrześniu. Ma też mniej kompleksów - tylko 34% Polaków w wieku 45-55 lat zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się gorsi, jeśli podróżują mniej, niż ich znajomi. W przypadku obu generacji technologia odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu kosztami podróży, czego dowodzi wysoka popularność porównywarek cen i podobnych narzędzi do planowania wyjazdów.

Badanie "Podróże Polaków 2025" zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Sabre przez IQS w dniach 15-28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com