TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-11-15 - O czym dyskutowano na Konferencji Turystyczno-Transportowej w Krakowie?

Od środy, 14 listopada w Hotelu Kolna w Krakowie odbywa się IX Ogólnopolska Konferencja Turystyczno-Transportowa zorganizowana przez Krakowską Izbę Turystyki. Konferencja była współfinansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ze środków z programu Małopolska Gościnna.

reklama


Po raz pierwszy konferencja, odbyła się, razem z serią wydarzeń towarzyszących pod hasłem Travel Meetings Małopolska. Oprócz niej w ramach Travel Meetings Małopolska odbyły się także II Forum Pilotów, Przewodników i Biur Podróży, II Warsztaty przewoźników obsługujących grupy z dalekiego wschodu w Europie, Szkolenie i Warsztaty z nowej Ustawy o usługach turystycznych, prowadzone przez dr. Jerzego Raciborskiego, oraz dr. Piotra Cybulę z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, a także study tour i workshop po Małopolsce.

W trakcie ceremonii otwarcia, prezes Krakowskiej Izby Turystyki, Piotr Laskowski mówił, że na to wydarzenie zarejestrowało się ponad 150 osób.

Dr Krzysztof Borkowski z krakowskiej AWF przedstawił ideę paszportu pilota. Zgodnie z ideą jego twórców, Krakowskiej Izby Turystyki jest to swego rodzaju książeczka aktywności pilota, do której biura wpisują potwierdzenie zrealizowanych imprez. Dokument ma także poświadczać, w kilku językach, że jego posiadacz jest pilotem wycieczek i realizuje zadania na podstawie upoważnienia wydanego przez biuro. Dr Borkowski przekonywał, że dokument pozwala udokumentować swoją aktywność w zawodzie. Podkreślał, że istotne jest także to, że ma on jednolitą formę i jest wygodniejszy niż noszenie ze sobą skoroszytów z wcześniejszymi poświadczeniami zleceń. Dokument pozwala, w kontaktach z przedstawicielami służb publicznych, ale również z osobami prywatnymi, udowodnić kim ta osoba naprawdę jest. Dityczy to szczególnie krajów, w którym służby przyzwyczajone są, żeby zobaczyć poważny dokument, stąd forma paszportu. Jest to istotne w przypadku sytuacji nadzwyczajnej. Na dzień dzisiejszy, kiedy ktoś się pyta kim pan jest, można polegać na ustnym oświadczeniu, że się jest pilotem wycieczki i upoważnieniu z biura, które najczęściej jest w języku polskim. Dokument ten zwiększa szanse na podjęcie skutecznego działania w sytuacji awaryjnej. Szczególnie dzisiejsza sytuacja z RODO, kiedy np. chce się zapytać w szpitalu o zdrowie turysty, kiedy w szpitalu pytają o upoważnienie do udzielanie takich informacji, nawet jeśli pacjent został przywieziony nieprzytomny. Jeśli nie to do widzenia. Ten dokument udowadnia, że upoważnienie do dowiadywanie się o zdrowie zostało wyrażone warunkami uczestnictwa w imprezie. - przekonywał dr Borkowski.

Józef Ratajski ze Związku Pracodawców Turystyki Lewiatan przedstawił zintegrowany system kwalifikacji w sektorze turystyki. Przekonywał, że turystyka jest jedną z pierwszych branż, które wypracowały ramę kwalifikacji, w którą zostały wpisany wszystkie umiejętności zdobywane w ramach edukacji formalnej. Drugą częścią tych kwalifikacji są te, zdobywane w ramach edukacji pozaformalnej. Ratajski mówił, że powoływanie sektorowych ram kompetencji pojawiło się w 2016 roku, z inicjatywy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.Zgodnie z założeniami, każda gałąź gospodarki powinna mieć sektorową radę kompetencji. Obecnie funkcjonuje 7 takich rad, kolejne mają być powoływane w następnych latach. Głównym zadaniem, które mają realizować rady jest dopasowanie kompetencji pracowników do współpracy z przedsiębiorcami. Ratajski wskazywał na to, że w sektorze turystycznym brakuje szkół branżowych z prawdziwego zdarzenia. Obecnie w składzie Sektorowej Rady Kompetencji dla sektora turystycznego jest 28 osób. Dodał, że na dokształcanie w ramach edukacji pozaformalnej, z zakresu turystyki przeznaczone jest 7,5 mln zł, a Rada ma zarekomendować w jaki sposób zostaną wydane te pieniądze.

Prezes Federacji Stowarzyszeń Przewodnickich Elżbieta Kusina przedstawiła zadania pilota i przewodnika w zakresie obsługi ruchu turystycznego. Z kolei Barbara Bieniek z tejże Federacji dokonała podsumowania podsumowanie sezonu turystycznego oczami przewodnika, dotykając także problemów związanych z regulacjami dotyczącymi parku kulturowego. Opinie krakowskiego magistratu na ten temat przedstawił Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu. Bliżej tę dyskusję przedstawimy w osobnym artykule.

Wiceprezes Krakowskiej Izby Turystyki, Rafał Marek przedstawił działania Izby w ciągu ostatniego roku. Wskazał na szybki rozwój KIT, która w ciągu roku podwoiła liczbę swoich członków. Jak mówił Rafał Marek, rok temu KIT liczyła 78 członków, obecnie jest ich 136, a na najbliższym posiedzeniu ma zostać przyjętych 5 nowych. Najważniejszymi aktywnościami Izby były stworzenie kodeksu dobrych praktyk w transporcie turystycznym, a także stworzenie certyfikatu jakości firm transportowych Twardosky. Dzięki finansowaniu ze środków małopolskiego urzędu marszałkowskiego, przystąpienie do programu jest dla przedsiębiorców bezpłatne, a warunkiem przystąpienia jest wdrażanie w swoim przedsiębiorstwie kodeksu dobrych praktyk. Program obejmuje pojazdy typu: limuzyny, mikrobusy, autokary, pojazdy świadczące przewozy okazjonalne oraz regularne. Do kapituły konkursowej weszli przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego oraz Policji. Certyfikat będzie można otrzymać na konkretny pojazd, o ile przejdzie on proces certyfikacji. Wiceprezes KIT wskazywał także na aktywność izby w sporze z władzami miasta o utrudniające funkcjonowanie krakowskiej branży turystycznej, przepisami dotyczącymi funkcjonowania parku kulturowego, na przyznanie nagród Odys i Penelopa, czy organizację, razem z Kopalnią Soli Wieliczka, wielkiego balu karnawałowego.

Mecenas Iwona Szwed z biura prawnego Arena 561 przedstawiła zmiany prawne dotyczące transportu osobowego, szczegóły także w osobnym artykule. Tadeusz Węgrzyn z VDL Bus&Coach przedstawił ofertę producenta dla przewoźników, a Jerzy Fołda z Evo Bus Polska prowadził roadshow z prezentacją Mercedesa Tourismo.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com