TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-01-19 - Szykuje się spór o lotniska?

Spór dotyczący mazowieckich lotnisk zatacza coraz większe kręgi. Dołączyły do niego Polskie Linie Lotnicze LOT, które zgłosiły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możliwe nieprawidłowości w Modlinie.

reklama


Chodzi o to, że rejsy z Portu Lotniczego Warszawa-Modlin obsługuje obecnie tylko Ryanair. LOT zarzucił władzom lotniska nadmierne uprzywilejowanie irlandzkiego przewoźnika. Ryanair także odniósł się do tych zarzutów. Jeśli LOT chce rozpocząć operacje z Modlina i płacić takie same stawki, jakie Ryanair płaci na podstawie oficjalnego cennika lotniska, LOT powinien przenieść część swojego ruchu do Modlina a Ryanair jest gotów bezzwłocznie przenieść połowę swojego ruchu na lotnisko Chopina, co pozwoli liniom LOT i Ryanair obsługiwać po 1.5 miliona pasażerów rocznie w Modlinie i płacić dokładnie takie same opłaty lotniskowe - oświadczył członek zarządu Ryanair, Juliusz Kumorek. Przypomniał także, że w grudniu 2017 r. Ryanair złożył oficjalną skargę w Departamencie Konkurencji Komisji Europejskiej na naruszenie konkurencji przez Polskie Porty Lotnicze - udziałowca i konkurenta lotniska Warszawa Modlin - poprzez uniemożliwianie rozbudowy infrastruktury w Modlinie.

Gazeta Wyborcza sugeruje polityczne motywy całej tej awantury. Zdaniem dziennikarzy Gazety może być to zemsta za to, że marszałek województwa mazowieckiego nie zgodził się na to, by prezesem lotniska został proponowany przez stronę rządową, obecny prezes PPL, Mariusz Szpikowski. Więcej na ten temat w warszawa.wyborcza.pl

Tłumaczenie całego zamieszania politycznymi przyczynami ma sens. W końcu PPL jest przedsiębiorstwem państwowym, a Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem PLL LOT. Można mieć wrażenie, że rząd chce na siłę znaleźć uzasadnienie rozwijania lotniska w Radomiu kosztem Modlina. O takich planach pisaliśmy w aktualności Plany przejęcia lotniska w Radomiu przez PPL problemem dla Modlina . Właściwie to poza motywami politycznymi nie widzimy żadnego logicznego wytłumaczenia takiego planu. Modlin jest zdecydowanie bliżej Warszawy niż Radom, jest tam lepszy dojazd, lotnisko obsługuje niemałą ilość pasażerów (ponad 2,7 miliona w 2017 r.).

Na pewno dużym problemem dla zarządzania lotniskiem w Modlinie jest jego statut mówiący, że decyzje powinny zapadać jednomyślnie. Pozwala to na sytuację, w której jeden z czterech właścicieli (którymi są Agencja Mienia Wojskowego, PPL, Województwo mazowieckie i miasto Nowy Dwór Mazowiecki) może blokować podejmowanie decyzji. To z kolei musi się odbić na codziennym funkcjonowaniu lotniska, a także jego kondycji finansowej.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com