TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ogłosiło, że ruch pasażerski w marcu 2021 r. spadł w porównaniu z poziomem sprzed COVID (marzec 2019 r.), ale wzrósł w porównaniu z bezpośrednim miesiącem poprzedzającym (luty 2021 r.).
reklama
Ponieważ porównania między wynikami miesięcznymi z 2021 i 2020 r. są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą marca 2019 r., który był zgodny z normalnym wzorcem popytu.
Całkowity popyt na podróże lotnicze w marcu 2021 roku (mierzony w przychodach z pasażerokilometrów lub RPK) spadł o 67,2% w porównaniu z marcem 2019 roku. Stanowiło to poprawę w stosunku do spadku o 74,9% odnotowanego w lutym 2021 r. w porównaniu z lutym 2019 r. Lepszy wynik był spowodowany wzrostem na rynkach krajowych, w szczególności w Chinach. Ruch międzynarodowy pozostał w znacznym stopniu ograniczony.
Popyt na pasażerów w ruchu międzynarodowym w marcu był o 87,8% niższy niż w marcu 2019 r., co stanowi bardzo niewielką poprawę w porównaniu z 89,0% spadkiem odnotowanym w lutym 2021 r. w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat.
Całkowity popyt na loty krajowe zmniejszył się o 32,3% w porównaniu z poziomem sprzed kryzysu (marzec 2019 r.), co stanowi znaczną poprawę w stosunku do lutego 2021 r., kiedy to ruch krajowy zmniejszył się o 51,2% w porównaniu z okresem 2019 r. Wszystkie rynki z wyjątkiem Brazylii i Indii wykazały poprawę w porównaniu z lutym 2021 r., przy czym, kluczowym czynnikiem okazały się być Chiny.
Pozytywna dynamika, którą widzieliśmy na niektórych kluczowych rynkach krajowych w marcu, jest wskaźnikiem silnego ożywienia, które przewidujemy na rynkach międzynarodowych w miarę znoszenia ograniczeń w podróżowaniu. Ludzie chcą i muszą latać. I możemy być optymistami, że będą to robić, kiedy tylko ograniczenia zostaną zniesione- powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Marcowy ruch międzynarodowy linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku spadł o 94,8% w porównaniu z marcem 2019 r., co jest niewiele lepszym wynikiem niż spadek o 95,4% zarejestrowany w lutym 2021 r. w porównaniu z lutym 2019 r. Region nadal cierpiał z powodu największych spadków ruchu lotniczego przez dziewiąty miesiąc z rzędu. Zdolność przewozowa zmniejszyła się o 87,0%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 48,6 punktów procentowych do 31,9%, najniższego poziomu wśród regionów.
Europejscy przewoźnicy odnotowali w marcu spadek ruchu o 88,3% w porównaniu z marcem 2019 r., nieznacznie wyprzedzając spadek o 89,1% w lutym w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Zdolność przewozowa spadła o 80,0%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 35,0 punktów procentowych do 49,4%.
Popyt bliskowschodnich linii lotniczych spadł w marcu o 81,6% w porównaniu z marcem 2019 r., co poprawiło się w stosunku do spadku popytu w lutym o 83,1% w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r. Pojemność spadła o 67,2%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 32,3 punktu procentowego do 41,3%.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w marcu spadek ruchu o 80,9% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r., co stanowiło poprawę w porównaniu z 83,4% spadkiem w lutym w porównaniu z tym samym miesiącem dwa lata temu. Zdolność przewozowa spadła o 62,6%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 41,0 punktów procentowych do 42,9%.
Linie lotnicze Ameryki Łacińskiej odnotowały w marcu spadek popytu o 82,4% w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r., co stanowi niewielką poprawę w porównaniu z 83,7% spadkiem w lutym w porównaniu z lutym 2019 r. Marcowa przepustowość spadła o 77,4% w porównaniu z marcem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 18,1 punktów procentowych do 63,6%, najwyższego wśród regionów przez szósty miesiąc z rzędu.
Ruch afrykańskich linii lotniczych zmniejszył się o 73,7% w marcu w porównaniu z marcem dwa lata temu, co oznacza pogorszenie w porównaniu z 72,3% spadkiem odnotowanym w lutym w porównaniu z lutym 2019 r. Marcowa zdolność przewozowa skurczyła się o 61,8% w porównaniu z marcem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 22,3 punktu procentowego do 49,0%.
Pojawienie się nowych wariantów COVID-19 i wzrost liczby zachorowań w niektórych krajach powodują, że rządy niechętnie znoszą ograniczenia w podróżowaniu i kwarantannę. Zaczynamy jednak dostrzegać pozytywne zmiany, takie jak niedawne ogłoszenie przez przewodniczącą Komisji Europejskiej von der Leyen, że zaszczepieni podróżni z USA będą mogli wjechać na teren UE. Co najmniej 24 kraje już zapowiedziały, że przyjmą zaszczepionych podróżnych. Oczekujemy, że działania te będą kontynuowane i nabiorą tempa w miarę wzrostu liczby szczepień. Rządy nie powinny jednak polegać wyłącznie na szczepieniach, ponieważ grozi to dyskryminacją osób, które nie mogą się zaszczepić z powodów medycznych lub innych, lub które nie mają dostępu do szczepionek - co jest powszechną sytuacją w dużej części współczesnego świata. Przystępne cenowo, terminowe i skuteczne testy muszą być dostępne jako alternatywa dla szczepionek w ułatwianiu podróży powiedział Willie Walsh.
Ponadto, tak długo jak te środki zdrowotne są wymagane, rządy muszą akceptować cyfrowe świadectwa COVID-19 i certyfikaty szczepień oraz przestrzegać globalnych standardów wydawania własnych certyfikatów szczepień i wyników testów. Już teraz jesteśmy świadkami niedopuszczalnego oczekiwania na niektórych lotniskach, ponieważ linie lotnicze, pasażerowie i organy kontroli granicznej muszą polegać na procedurach papierowych w czasie, gdy lotniska nie są już przystosowane do ich obsługi - dodał dyrektor generalny IATA.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami