TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-07-04 - UTK: Przewoźnik musi zapewnić bezpieczną i wygodną podróż

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina przewoźnikom o konieczności przestrzegania prawa przewozowego. Szczególnie w czasie upałów spółki powinny być przygotowane do pomocy pasażerom w przypadku długiego postoju czy awarii klimatyzacji. Równie ważne jest zapewnienie rzetelnej informacji o opóźnieniu.

reklama


Zgodnie z Prawem przewozowym przewoźnik jest zobowiÄ…zany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeÅ„stwa i higieny oraz wygody i należytej obsÅ‚ugi. Wprawdzie nie ma podstawy prawnej, która nakazywaÅ‚aby, by w każdym pojeździe dostÄ™pna byÅ‚a klimatyzacja, lecz gdy pojazd już jest w niÄ… wyposażony, urzÄ…dzenia powinny być sprawne. Tym bardziej,  Å¼e pojazdy fabrycznie wyposażone w klimatyzacje z reguÅ‚y nie majÄ… np. możliwoÅ›ci otwarcia okien. WedÅ‚ug danych UTK 36% tradycyjnych wagonów, 56% elektrycznych zespołów trakcyjnych i 77% spalinowych zespołów trakcyjnych (szynobusów) kursujÄ…cych po Polsce posiada klimatyzacjÄ™. Część przewoźników oznacza w rozkÅ‚adzie jazdy te kursy, które sÄ… obsÅ‚ugiwane taborem klimatyzowanym. W przypadku jego braku pasażer może na drodze reklamacyjnej domagać siÄ™ obniżenia ceny biletu.

Przewoźnicy powinni być przygotowani na awarię klimatyzacji czy dłuższy postój nieklimatyzowanych pociągów. Powinni zabezpieczyć doraźne środki zaradcze, szczególnie gdy prognozowane są wysokie temperatury. Proszę o zabezpieczenie odpowiednich rezerw wody pitnej w uruchamianych pociągach. Pożądane jest również zapewnienie odpowiednich zapasów wody na stacjach węzłowych, z których - w sytuacjach awaryjnych - możliwe było jej dostarczenie do pociągów zatrzymanych na szlaku - apeluje Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w piśmie skierowanym do przewoźników. Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym - stwierdza Ignacy Góra.

Poza skargami podróżnych dotyczącymi wysokich temperatur w wagonach do Prezesa UTK wpływają również skargi na brak informacji dotyczącej opóźnień pociągów.

Brakuje komunikatów mówiących o przyczynach i czasie trwania. Jeśli już pojawiają się, to są one często błędne lub niepełne. W wielu krajach informacje o przyczynach i prognozowanym czasie trwania nieplanowego postoju są podawane już po kilkudziesięciu sekundach od zatrzymania składu. W Polsce podróżni nierzadko nie mogą takich informacji uzyskać nawet przez kilkadziesiąt minut postoju. Co więcej, zdarzają się przypadki unikania przez drużyny konduktorskie kontaktu z pasażerami potrzebującymi zasięgnąć bieżących informacji, zgłosić np. zapewnienie skomunikowania pociągów czy zorganizowanie przez przewoźnika indywidualnego transportu zastępczego - zwraca uwagę Prezes UTK.

W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów podróżnych, Prezes UTK może nałożyć na przewoźnika karę w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Kwestią upałów w pociągach zainteresował się także Rzecznik Praw Obywatelskich, o czym informowaliśmy w artykule: Rzecznik Praw Obywatelskich zaniepokojony upałami w pociągach.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com