TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-09-07 - Jak obliczać odszkodowanie za opóźnienie przy lotach łączonych?

Jak obliczać odszkodowanie za opóźnienie samolotu przy locie łączonym? W tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

reklama


Birgit Bossen, Anja Bossen i Gudula Gräßmann udaÅ‚y siÄ™ w podróż z Rzymu do Hamburga, z przesiadkÄ… w Brukseli, lotami obsÅ‚ugiwanymi przez Brussels Airlines. DotarÅ‚y do Hamburga z opóźnieniem wynoszÄ…cym 3 godziny i 50 minut w porównaniu z pierwotnie planowanÄ… godzinÄ… przylotu. W zwiÄ…zku z tym powódki wytoczyÅ‚y przed Amtsgericht Hamburg (sÄ…dem rejonowym w Hamburgu) powództwo odszkodowawcze przewidziane przez rozporzÄ…dzenie 261/2004.

Owo rozporządzenie, rozumiane zgodnie z wykładnią nadaną mu przez Trybunał, stanowi w szczególności, że w razie opóźnienia wynoszącego ponad 3 godziny pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości 250 EUR w przypadku lotów o długości do 1500 km, względnie w wysokości 400 EUR w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km. W tej sytuacji sąd niemiecki zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o ustalenie, czy w przypadku lotów łączonych łączna długość lotu to odległość pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu i lotniskiem miejsca docelowego (w danym przypadku chodziłoby mianowicie o 1326 km pomiędzy Rzymem a Hamburgiem), czy też należy ją obliczyć w oparciu o dystans rzeczywiście przebyty (chodziłoby
mianowicie o 1656 km, będące sumą odległości pomiędzy Rzymem i Brukselą, wynoszącej 1173 km i odległości pomiędzy Brukselą i Hamburgiem, wynoszącej z kolei 483 km).

Od odpowiedzi udzielonej na to pytanie zależy kwota odszkodowania należnego poszkodowanym pasażerom. W ogłoszonym w czwartek, 7 września wyroku Trybunał stwierdził, po pierwsze, że w kontekście prawa do odszkodowania rozporządzenie nie dokonuje rozróżnienia pomiędzy pasażerami, którzy dotrą do miejsca docelowego lotem bezpośrednim a pasażerami, którzy dotrą tam lotem łączonym. Trybunał wskazał, że dokonując obliczenia kwoty takiego odszkodowania w obydwu tych przypadkach pasażerów należy traktować w ten sposób.

W tym kontekście Trybunał zauważył, że różne poziomy kwoty odszkodowania są wyrazem różnic w zakresie stopnia niedogodności, jakich doświadczają pasażerowie w związku z brakiem możliwości swobodnej reorganizacji swojej podróży, a w związku z tym - z brakiem możliwości uniknięcia straty czasu wynikającej z odwołania lub dużego opóźnienia lotu.

W kwestii tej Trybunał podkreślił, że charakter lotu (lot bezpośredni, względnie łączony) nie ma wpływu na stopień niedogodności, jakiej doświadczają pasażerowie. W konsekwencji, ustalając kwotę odszkodowania należnego w przypadku lotu łączonego, pod uwagę brać należy jedynie odległość mierzoną z lotu ptaka (obliczoną w oparciu o metodę ortodromiczną) odpowiadającą trasie lotu bezpośredniego pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu a lotniskiem miejsca docelowego. Okoliczność, iż dystans faktycznie przebyty - z powodu podróżowania lotem łączonym - jest większy aniżeli odległość pomiędzy lotniskiem miejsca wylotu i lotniskiem miejsca docelowego nie wpływa na obliczanie wysokości odszkodowania.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com