TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Liczba połączeń pasażerskich do Skandynawii na razie nie jest imponująca, natomiast znaczenie tej gałęzi transportu dla turystyki stale rośnie. Trójmiasto stoi przed dużą szansą, żeby ten segment rynku zagospodarować - uważa Marcin Osowski, wiceprezes Portu Gdańsk. Port, który realizuje olbrzymi program inwestycyjny, współfinansowany z unijnych środków, stawia też na rozwój turystyki. Na początek zwiększy częstotliwość połączeń promowych do Szwecji.
reklama
Na razie z Gdańska do Sztokholmu kursuje tylko jeden prom. W przyszłym kwartale uruchomiony zostanie drugi. Dzięki temu to połączenie będzie codzienne, a nie co dwa dni, jak dotychczas. Myślę, że to jest początek dalszego rozwoju połączeń pasażerskich pomiędzy Polską, a ściślej Gdańskiem, a Skandynawią - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Regularne poÅ‚Ä…czenia pasażersko-samochodowe do Nynäshamn w Szwecji (ok. 60 km od Sztokholmu) obsÅ‚uguje Terminal Promowy Westerplatte - część Portu GdaÅ„sk. Terminal znajduje siÄ™ blisko wejÅ›cia do portu i zarazem w niewielkiej odlegÅ‚oÅ›ci od centrum GdaÅ„ska, jest dobrze skomunikowany z krajowÄ… i miÄ™dzynarodowÄ… sieciÄ… dróg, w szczególnoÅ›ci z trasÄ… GdaÅ„sk - Warszawa (odlegÅ‚ość do Warszawy wynosi 345 km) i autostradÄ… A1 przez ObwodnicÄ™ PoÅ‚udniowÄ… GdaÅ„ska.
Na trasie GdaÅ„sk - Nynäshamn o dÅ‚ugoÅ›ci 283 mil kursuje na razie tylko jeden prom M/F "Wawel". Jednostka, która może przewieźć jednorazowo okoÅ‚o tysiÄ…ca pasażerów i do 75 samochodów ciężarowych, oferuje na pokÅ‚adzie wiele atrakcji dla turystów i podróżnych: restauracje, kawiarniÄ™, kilka klepów, salÄ™ konferencyjno-kinowÄ… i grill bar. Prom należy do Polskiej Å»eglugi BaÅ‚tyckiej - Polferries, to obecnie jedyny operator obsÅ‚ugujÄ…cy poÅ‚Ä…czenia z GdaÅ„ska do Skandynawii.
Na linii GdaÅ„sk - Nynäshamn zacznie kursować w czerwcu kolejna jednostka - "Nova Star", także należąca do Polskiej Å»eglugi BaÅ‚tyckiej. Prom zbudowany w 2011 roku osiÄ…ga prÄ™dkość 21 wÄ™złów, mieÅ›ci na pokÅ‚adzie ponad 1,2 tys. pasażerów i o wiele wiÄ™cej miejsc kabinowych, ma podobne parametry Å‚adunkowe co "Wawel" i także zapewnia podróżnym szereg atrakcji na pokÅ‚adzie. Aktualnie "Nova Star" cumuje w gdaÅ„skim porcie, gdzie przechodzi prace remontowe zlecone przez wÅ‚aÅ›ciciela.
Najbardziej zaawansowany pod względem połączeń ze Skandynawią jest port w Świnoujściu, gdzie działa kilkanaście dziennych serwisów. Gdynia również ma sześć codziennych serwisów - zarówno do Sztokholmu, jak i do Karlskrony. Polskie porty mają jednak jeszcze dużo do zrobienia, a Gdańsk ma najwięcej. Myślę, że jest potencjał jeszcze na kilka dodatkowych linii w relacji północ-południe - mówi Marcin Osowski.
Wprowadzenie kolejnej jednostki obsługującej połączenie z Gdańska do Skandynawii pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów (codzienne odejścia w sezonie) i sprostać oczekiwaniom turystów i rosnącego rynku. Jak podkreśla wiceprezes Portu Gdańsk, potencjał rozwoju turystyki leży jednak nie tylko w promach, lecz także w połączeniach wycieczkowych.
Im więcej tych połączeń, tym bardziej cała branża turystyczna w Gdańsku może skokowo rosnąć i zyskiwać olbrzymie przychody. Wyobraźmy sobie, że turysta, który może wsiąść w Gdańsku na wycieczkowiec, przylatuje samolotem, zostawia tutaj pieniądze w hotelach, restauracjach, w muzeach, korzysta ze wszystkich rozrywek. Gdańsk staje się portem przesiadkowym, a nie tylko punktem kilkugodzinnych postojów dużych wycieczkowców. Turysta w takim rejsie zostawia od kilkuset do kilku tysięcy euro - to przemnożone przez kilkadziesiąt tysięcy turystów przekłada się na naprawdę olbrzymie wpływy i polepszanie wizerunku Gdańska, wybrzeża i całego Pomorza - mówi Marcin Osowski.
Znaczenie Polski na wycieczkowej mapie świata cały czas rośnie - liczba zawinięć wycieczkowców do gdańskiego portu w ciągu ubiegłego roku zwiększyła się dwukrotnie. W 2017 roku na pokładzie 64 wycieczkowców przypłynęło do Gdańska około 32 tys. osób. Do Portu Gdynia zawijają największe wycieczkowce, jakie pływają po Bałtyku - w zeszłym roku najbardziej imponującą jednostką w gdyńskim porcie był Norwegian Getaway o długości ponad 325 metrów.
Liczba połączeń pasażerskich z Trójmiasta, w tym z Gdańska, na razie nie jest imponująca, natomiast znaczenie tej gałęzi transportu dla turystyki jest olbrzymie i stale rosnące. W przeładunkach morskich to właśnie segment turystyczny rośnie nieustannie, bez względu na kryzysy czy pewną obniżkę w morskich przewozach handlowych. Dlatego Trójmiasto, Gdańsk, cała Polska stoją przed olbrzymią szansą, żeby ten segment rynku zagospodarować - zarówno od strony wody, jak i od strony potencjału turystycznego miast i regionów - podkreśla Marcin Osowski.
Port Gdańsk jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym i ogniwem Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr I, łączącego kraje skandynawskie z południowo-wschodnią Europą. W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę przekraczającą ponad 29 mln zł. W bieżącym wystartowała realizacja ogromnego programu inwestycyjnego współfinansowanego z funduszy unijnych (łączna kwota dofinansowania to ok. 600 mln zł), który w większości ma zakończyć się do 2020 roku.
Na początku marca br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił również przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego. Flagowa inwestycja obejmie ok. 500 ha, na których ma powstać kilka terminali o różnym przeznaczeniu (m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro). Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncepcja, którą zaproponuje wykonawca, musi zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do 2050 roku.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami