TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Europejskie stowarzyszenie branżowe ACI EUROPE opublikowało raport dotyczący ruchu lotniczego za pierwszą połowę 2025 roku.
reklama
Ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł o +4,5% w I półroczu w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a tempo wzrostu utrzymało się na stabilnym poziomie zarówno w I, jak i II kwartale - odpowiednio +4,3% i +4,6%.
Prawie za cały wzrost (+5,7%) odpowiadał międzynarodowy ruch pasażerski, podczas gdy ruch krajowy pozostał praktycznie na niezmienionym poziomie (+0,2%). Ogólnie rzecz biorąc, wolumen pasażerów w I półroczu był o +5,1% wyższy niż przed pandemią
Dobre wyniki w zakresie ruchu pasażerskiego od początku roku odzwierciedlają utrzymującą się i silną odporność popytu w kontekście znacznej presji podażowej, zakłóceń operacyjnych, rosnących napięć geopolitycznych i geoekonomicznych oraz ponownej niepewności makroekonomicznej. Wszystko to powoduje ponowną presję konkurencyjną i ryzyko dla ruchu lotniczego, przy znacznie bardziej zmiennej i nieprzewidywalnej dynamice rynku, gdzie wzrost nie jest już gwarantowany. Sezon letni na razie przynosi dobre rezultaty zobaczymy, jak ukształtują się kolejne miesiące - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
W pierwszej połowie roku liczba pasażerów w portach lotniczych w strefie UE+1 wzrosła o +4,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym zaobserwowano znaczne różnice w wynikach między portami lotniczymi położonymi na południowym wschodzie i północnym zachodzie bloku.
W związku z tym najlepsze wyniki osiągnęły lotniska na Słowacji (+19,2%), w Polsce (+14,9%), na Węgrzech (+14,2%), na Malcie (+11,7%) i na Cyprze (+10,8%) natomiast najsłabsze wyniki odnotowały lotniska w Szwecji (-0,9%), Estonii (+0,2%), Islandii (+1,4%) i Luksemburgu (+1,4%).
Spośród największych rynków UE+, największy wzrost ruchu pasażerskiego odnotowały lotniska we Włoszech (+5,7%), a także w Hiszpanii (+4,5%). Z kolei lotniska we Francji (+3,6%), Wielkiej Brytanii i Niemczech (oba z wynikiem +2,3%) uzyskały wyniki niższe od średniej dla UE+.
Tymczasem lotniska w pozostałych krajach Europy odnotowały wzrost ruchu pasażerskiego o +5,6%, przy czym różnice w wynikach były jeszcze większe, co odzwierciedla wpływ zarówno geopolityki, jak i zróżnicowanej dynamiki rynków.
W rezultacie lotniska w Mołdawii (+49,2%), Bośni i Hercegowinie (+31,1%), Izraelu (+27%), Kosowie (+16,6%) i Gruzji (+13,7%) odnotowały imponujące wyniki, podczas gdy lotniska na większym rynku, w Turcji (+1,2%) i Azerbejdżanie (+1,6%), odnotowały umiarkowany wzrost wolumenu.
Mega lotniska (obsÅ‚ugujÄ…ce ponad 40 milionów pasażerów) rozwijaÅ‚y siÄ™ w najwolniejszym tempie w pierwszej poÅ‚owie roku, a ich wolumen pasażerów wzrósÅ‚ o +3,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegÅ‚ego roku. Najlepsze wyniki notowaÅ‚y IstambuÅ‚ Sabiha Gokçen (+11,5%) i Rzym Fiumicino (+6,5%).
Londyn-Heathrow pozostał najbardziej ruchliwym lotniskiem europejskim, obsługując 39,9 mln pasażerów - niewielki wzrost o 0,2% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r. Na kolejnych miejscach brytyjskiego węzła znalazły się Stambuł (39,1 mln pasażerów, +2,5%), Paryż-CDG (34,6 mln pasażerów,+4,3%), Amsterdam-Schiphol (32,7 mln pasażerów, +3%) i Madryt (32,6 mln pasażerów, +3%).
Wielkie lotniska (25-40 mln pasażerów) odnotowały wzrost liczby pasażerów o +4%, a najlepsze wyniki osiągnęły Mediolan-Malpensa (+11,4%), Ateny i Kopenhaga (oba po +7,6%).
Duże lotniska (10-25 mln pasażerów) i lotniska średniej wielkości (1-10 mln pasażerów) odnotowały najwyższy wzrost - oba na poziomie +5,4%, napędzany głównie przez selektywną ekspansję tanich linii lotniczych oraz utrzymujący się wysoki popyt na loty rekreacyjne.
Poza odbiciem Tel Awiwu (+27%) wyróżniały się również Kraków (+18,7%), Budapeszt (+15%) i Warszawa (+13,2%).
Tymczasem Triest (+31,8%), Bournemouth (+24,9%), Kowno (+20,6%), Poznań (+20%), Warna (+19,1%), Genua (+18%), Girona (+17,1%), Memmingen (+16,4%), Wrocław (+15,6%), Bari (+15,7%) i Cork (+14,5%) należały do najszybciej rozwijających się lotnisk średniej wielkości.
Małe lotniska (poniżej 1 miliona pasażerów) również odnotowały pozytywny trend, a ich ruch pasażerski wzrósł o +5,1%. Jednak te lotniska pozostają jedynymi, które nie odzyskały poziomu ruchu pasażerskiego sprzed pandemii (I półrocze) (-32,9%).
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami