TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Pandemiczne lata były trudne dla wszystkich przewoźników. PLL LOT w pandemii oprócz pomocy (1,2 mld) wziął pożyczkę z Polskiego Funduszu Rozwoju w kwocie 1,8 mld. Ma na jej spłatę czas do 2027 roku.
reklama
Problem z pożyczką jest prosty - LOT pożyczył tak dużą kwotę, że w 4 lata może nie wypracować zysku umożliwiającego spłatę pożyczki. Najwyższy zysk PLL LOT w 2017 wyniósł 288 mln złotych. Teraz co roku LOT musi oddać 450 mln złotych. Na obecną chwilę za 2022 LOT miał zarobić (dane jeszcze nie potwierdzone raportem rocznym) ok. 100 mln złotych przewożąc 8 mln pasażerów i mając przychody ok. 8 mld złotych. Patrząc na relację przychodów do zysku, widzimy, że za 2022 rok ma stanowić on zaledwie 1,25% przychodu, więc jakieś pole do działań restrukturyzacyjnych jest.
Na pytanie posłów o spłatę pożyczki o spłatę pożyczki pan Michał Fijoł, wiceprezes ds. handlowych w PLL LOT odpowiedział: Będzie to możliwe dzięki prowadzeniu bardzo uważnej polityki przychodowej oraz trzymaniu dyscypliny kosztowej. Realizujemy rentowną siatkę połączeń. Rozbudowujemy swoją działalność o obszary, które generują stale pozytywne przepływy finansowe. Mam tu na myśli szersze funkcjonowanie na rynku czarterowym oraz generowanie większych przychodów na działalności cargo. Dyscyplina ma polegać na ścisłej kontroli wydatków i jak mówi wiceprezes W tej chwili nie mamy wystarczająco dużo floty dalekiego zasięgu, aby nowe połączenia zrealizować. Koncentrujemy naszą działalność na tych połączeniach, które mają ugruntowaną rentowność. Potencjalne nowe destynacje w tym zakresie musimy na razie czasowo odsunąć. One są wymagające pod względem nakładów inwestycyjnych<./I> Nadzieją według przedstawiciela firmy jest też ruch biznesowy, który się odbudowuje oraz cargo.
W tym kontekście warto pokazać "odkrycie" z mediów, że zakup biletów LOTu z Warszawy do Brukseli to wydatek rzędu 5-8 tys. złotych. Oczywiście zakup z wyprzedzeniem jest tańszy, ale... np. 8 czy 15 maja lot Wizz Air do lotniska BRU koszt ok. 200-300zł, a LOT do lotniska CLR >1000zł. W artykule sugeruje się, że wysokie ceny są ukrytą formą pomocy publicznej dla PLL LOT www.eska.pl
Drugim elementem na który warto zwrócić uwagę, jest zablokowanie połączenia z Katowic do Stambułu, które miało być realizowane przez Turkish Airlines. Zamiast niego uruchomiono połączenie z Krakowa o znacznie mniejszej przepustowości. Stambuł jako hub przesiadkowy oferuje bardzo wiele możliwości i można od razu powiedzieć, że utrata takiego połączenia zmusi Polaków do płacenia więcej za połączenia choćby do Azji.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami