TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-02-23 - Gmina Mielno zbadała turystykę

Prawie 2,4 mln gości rocznie odwiedza niewielki nadmorski samorząd, z czego ponad 1 mln w ciągu tylko dwóch miesięcy - przez lipiec i sierpień. To ogromna liczba napędzająca rozwój całego regionu, ale przy tym bardzo duże wyzwanie organizacyjne dla gminy, w której na co dzień mieszka tylko niespełna 5 tys. osób.

reklama


Kluczowe pytanie - po co komu (w gminie) turystyka?

Turystyka to jeden z najszybciej rozwijajÄ…cych siÄ™ sektorów gospodarki. Wprost wynika to ze zmieniajÄ…cych siÄ™ nawyków ludzi zaczynajÄ…cych coraz bardziej doceniać czas wolny, który chcÄ… spÄ™dzać w jak najlepszy dla nich sposób, czyli np. wyjeżdżajÄ…c nad morze. Badania wykazujÄ…, że wraz ze wzrostem poziomu życia spoÅ‚eczeÅ„stwa roÅ›nie też znaczenie turystyki i ten proces obserwujemy także w Polsce od czasu transformacji ustrojowej tÅ‚umaczy prof. PrzemysÅ‚aw Pluskota z Uniwersytetu SzczeciÅ„skiego. Nie może wiÄ™c dziwić, że powiÄ™kszajÄ…cy siÄ™ ruch turystyczny staÅ‚ siÄ™ przyczynÄ… rozwoju przedsiÄ™biorców obsÅ‚ugujÄ…cych turystów, czego dowodem jest np. wzrost liczby miejsc noclegowych w Gminie Mielno z 10 tys. w roku 2010 do niespeÅ‚na 19 tys. w 2021. Na podstawie obserwacji rozwoju turystyki w naszej gminie można dodać, że to zjawisko dziaÅ‚a obusiecznie. Tzn. do wiÄ™kszej liczby turystów naturalnie wymuszane jest dostosowanie caÅ‚ej infrastruktury turystycznej i paraturystycznej. StÄ…d wiÄ™cej obiektów, miejsc noclegowych, czy atrakcji. Z drugiej strony rozwój infrastruktury napÄ™dza ruch turystyczny, ponieważ zwiÄ™ksza siÄ™ potencjaÅ‚ miejscowoÅ›ci, czy ogółem gminy. DoskonaÅ‚ym przykÅ‚adem jest problem wysokiego poziomu sezonowoÅ›ci na wybrzeżu, w tym w Gminie Mielno. Dane statystyczne wykazujÄ…, że od 2014 r. z caÅ‚ej liczby turystów coraz wiÄ™cej przyjeżdża do nas także poza wakacjami, zatem zmniejsza siÄ™ sezonowość liczby turystów. Badania potwierdzajÄ… takie zjawisko szczególnie w okresie od wrzeÅ›nia do listopada. SpoglÄ…dajÄ…c na sezonowość obiektów turystycznych widać też, że od 2017 r. coraz wiÄ™cej obiektów dziaÅ‚a również poza wakacjami. Jest to widoczne przykÅ‚adowo w Mielnie, gdzie także niektórzy przedsiÄ™biorcy gastronomiczni zaczÄ™li dziaÅ‚ać przez caÅ‚y rok. Można zadać sobie pytanie, czy wiÄ™ksza liczba przyjezdnych poza wakacjami wynika z tego, że pozostaje otwartych w tym okresie wiÄ™cej obiektów noclegowych i gastronomicznych, czy może jest odwrotnie i po prostu wiÄ™cej ludzi decyduje siÄ™ na przyjazd do nas poza latem przez zmianÄ™ nawyków, co potem skÅ‚ania przedsiÄ™biorców do dziaÅ‚alnoÅ›ci także w tym okresie? MyÅ›lÄ™, że to dziaÅ‚a wÅ‚aÅ›nie w obie strony, na co wskazujÄ… rozmowy z turystami, którzy czÄ™sto powtarzajÄ…, że poza sezonem wakacyjnym nie przyjeżdżali przez to, iż wiÄ™kszość infrastruktury byÅ‚a po prostu zamkniÄ™ta, a z drugiej strony przedsiÄ™biorcy dodajÄ…, że nie otwierali dziaÅ‚alnoÅ›ci, bo w tym okresie byÅ‚o za maÅ‚o turystów mówi RadosÅ‚aw Sobko, peÅ‚nomocnik Burmistrza Mielna ds. turystyki. Nie może budzić żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci, że ruch turystyczny napÄ™dza przedsiÄ™biorczość, co wpÅ‚ywa na rozwój caÅ‚ej gminy, ale także i szerszego obszaru. Turystyka zwiÄ…zana jest z różnymi innymi branżami, a turystyka na polskim wybrzeżu szczególnie mocno napÄ™dza budownictwo. To dlatego silnie przyczynia siÄ™ do rozwoju caÅ‚ego pomorza. KorzystajÄ… z tego oÅ›cienne jednostki samorzÄ…du terytorialnego, ale również te bardziej oddalone, z których czÄ™sto przedsiÄ™biorcy sÄ… zaangażowani poÅ›rednio lub bezpoÅ›rednio w turystykÄ™. Dlatego chociaż tego najczęściej nie widać, wysokorozwiniÄ™ta turystyka w Gminie Mielno wpÅ‚ywa na rozwój caÅ‚ego regionu puentuje prof. PrzemysÅ‚aw Pluskota.

Samo nic siÄ™ nie zrobi

Często można spotkać się z opinią, że na polskim wybrzeżu występuje turystyka masowa, dlatego niezależnie od tego, co zaoferuje się turystom, oni i tak tłumnie przyjadą. Nie zgadza się z tym Dominik Gronet, Zastępca Burmistrza Mielna. To podstawowy błąd w myśleniu, ponieważ zakłada się, że na niezależnie od wszystkiego, tłumy turystów wypełnią obiekty noclegowe nad morzem. Wystarczy przysłowiowy barak i będzie można odcinać kupony. Przykładem, że to nieprawda, jest właśnie polskie wybrzeże, gdzie nie każda miejscowość i nie każda gmina nadmorska cieszy się popularnością wśród przyjezdnych. Ponadto nawet w samym Mielnie, czy Sarbinowie obiekty ze sobą mocno konkurują udogodnieniami i ceną, dlatego niektóre zapełniają się w sezonie wakacyjnym całkiem szybko, a inne przez to borykają się z niewystarczającą liczbą gości. Na sukces trzeba ciężko pracować jako samorząd, ale sukcesu nie będzie bez pomysłowych i czytających, a nawet i tworzących trendy przedsiębiorców i wszystkich innych organizacji działających na rzecz turystyki. Konkurencja w turystyce jest silna, a będzie jeszcze silniejsza, bo wiele samorządów, które do tej pory nie miały z nią nawet większej styczności, decyduje się na przyciągniecie do siebie turystów. Na poziomie wewnątrzkrajowym prowadzi to do zaciętej rywalizacji, natomiast w skali całego kraju przekłada się na zwiększanie potencjału turystycznego państwa i przyciąganie tu coraz większej rzeszy turystów zagranicznych.

My jesteśmy skupieni na własnym podwórku, dlatego podejmujemy wiele inicjatyw zmierzających do wzmacniania naszej pozycji na turystycznej mapie Polski. Jednym z przedsięwzięć jest projekt, którego efektem stał się raport pt. "Programowanie Turystyki w Gminie Mielno". Chcieliśmy dogłębnie zbadać sytuację turystyki w naszej gminie, oraz to, jak zmieniała się w ostatnich latach. Dodatkowo pragnęliśmy dowiedzieć się czegoś więcej o przyjezdnych, którzy często mają wiele do powiedzenia i warto jest ich wysłuchać. Szczególnie w kontekście tego, czego oczekują od nas, bo musimy pamiętać, że pomimo dużej liczby turystów, gmina nie partycypuje w dochodach z turystyki w aż tak wysokim stopniu. Powstają dylematy, na co przeznaczyć ograniczone środki, aby potencjał stale rósł - tłumaczy przyczyny przeprowadzonego badania Olga Roszak Pezała, Burmistrz Mielna.

Trzy lata badań

Już kilka lat temu władze mieleńskiego samorządu ogłosiły, że zaczynają szeroki projekt nastawiony na rozwój turystyki. Mowa była o jej monitorowaniu oraz wyznaczaniu konkretnych celów na przyszłość. Jednym z elementów wchodzących w skład wielowymiarowej inicjatywy było badania lokalnej turystyki. Współpracując z Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Szczecińskiego, Lokalną Organizacją Turystyczną i Radą Turystyki Gminy Mielno skupiliśmy się na tym, by turystykę zdiagnozować z uwzględnieniem jej różnych płaszczyzn. Przepytaliśmy też samych turystów, aby ich lepiej poznać i zrozumieć. Badanie trwało 3 lata, w trakcie których uzyskano informacje od ponad 800 respondentów. Dzięki temu mamy pewność, że próba była reprezentatywna, przez co możemy wyciągać z raportu daleko idące wnioski podkreśla Radosław Sobko. Z raportu możemy dowiedzieć się m.in., że dopiero co zakończony Międzynarodowy Zlot Morsów w Mielnie stał się dużym produktem turystycznym, który według autorów jest przykładem tzw. punktowego wydłużenia sezonu turystycznego. Badanie wykazało też, iż ok. 50% całego ruchu turystycznego w samorządzie kumuluje się w Mielnie. Ponadto stwierdzono, iż w 2022 r. na 1 mieszkańca przypadało aż 95 miejsc noclegowych.

Wyniki analizy rzucają nowe światło na pewne przekonania o potrzebach turystów. Okazuje się, że oczywiście oczekują konkretnych przedsięwzięć stricte turystycznych, ale główną uwagę skupiają na podstawowej infrastrukturze, czyli np. na drogach i chodnikach. Wskazują problem z dostępnością do toalet, a przy tym chwalą infrastrukturę pieszo-rowerową, która ich zdaniem rozwija się w bardzo dobrym kierunku. Doceniają także silnie rozbudowaną infrastrukturę noclegowo-gastronomiczną i zaznaczają, że zmiany następujące w Gminie Mielno mają pozytywny charakter wyjaśnia Radosław Sobko. Olga Roszak-Pezała dodaje, iż dokument stanowi dużą wartość ułatwiającą podejmowanie decyzji przy planowaniu inwestycji, czy konstruowaniu budżetu. Burmistrz Mielna stwierdza, że dzięki opracowaniu, w którym pojawiają się konkretne problemy konieczne do rozwiązania z perspektywy budowy potencjału turystycznego, zarządzanie gminą, jak i samą lokalną turystyką, wejdzie na wyższy poziom.

Turyści przyjaźnią się z gminą

Wyniki badania potwierdziły nasze wieloletnie obserwacje, wskazujące, iż większość osób przyjeżdża tu z Wielkopolski, Dolnego Śląska, czy Mazowsza. Jednak pojawiły się też nowe, ale niezwykle ważne wnioski. Turyści okazują się przywiązani do Gminy Mielno, ponieważ pomimo doświadczeń w innych miejscach turystycznych, wracają do nas przynajmniej raz w roku. Ponadto zdecydowanie poleciliby przyjazd tutaj innym osobom, oraz sami pragną do naszego samorządu wrócić zapewnia Dominik Gronet.

Autorzy raportu tłumaczą, że turyści nawiązują pewną więź z miejscem, stając się jednocześnie jego przyjacielem i ambasadorem. W dobie dostępu do nieograniczonego zasobu informacji i praktycznie dowolnej możliwości przemieszczenia się, turyści mają ogromny wybór destynacji, w których mogą np. spędzić urlop, dlatego ich decyzje najczęściej są naprawdę przemyślane. Tym bardziej podkreślić trzeba zjawisko przywiązania się do Gminy Mielno, co w dzisiejszych czasach nie jest powszechne wskazuje prof. Przemysław Pluskota.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com