TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-02-27 - Mniej procentów, więcej jakości - jakie piwo wybierali Polacy?

Zawirowania prawne, niekorzystna aura, brak dużych wydarzeń sportowych - te wszystkie czynniki sprawiły, że ubiegły rok przyniósł branży piwowarskiej wiele wyzwań.

reklama


Choć Polacy kupili mniej piwa niż w 2016 r., chętnie sięgali po droższe i bardziej wyszukane jego warianty. Najszybciej rósł segment piwnych specjalności oraz piw bezalkoholowych.

Piwo to w dalszym ciągu największa wartościowo kategoria spożywcza w koszyku zakupów. Podobnie jak w poprzednich latach, w 2017 r. Polacy najchętniej kupowali je w sklepach do 300 m2. Za ich pośrednictwem do konsumentów trafiły dwa z trzech sprzedanych piw (64 proc.) - Na każde sto złotych wydanych w małym sklepie do 40 m2, 28 zł przypadło na zakup piwa - mówi Agata Lorenc, Client Director w firmie Nielsen.

Z danych Nielsena wynika, że w ubiegłym roku rynek piwa odnotował nieznaczny spadek sprzedaży - ilościowo o 2,4 proc., wartościowo o 1,3 proc. - Konsumenci kupili mniej piwa, ale na to, które trafiło do ich koszyków byli skłonni wydać więcej, stąd spadek wartości sprzedaży był mniejszy niż spadek jej wolumenu - wyjaśnia Agata Lorenc.

W 2017 roku najbardziej poszybowaÅ‚a w górÄ™ sprzedaż piw bezalkoholowych (22,9 proc.) oraz specjalnoÅ›ci (16,9 proc.), co potwierdza, że obserwowane od kilku lat trendy - poszukiwanie różnorodnoÅ›ci oraz odwrót od piw mocnych - na dobre zadomowiÅ‚y siÄ™ na polskim rynku piwa. Nowym zjawiskiem jest natomiast wzrost popularnoÅ›ci lagerów o obniżonej zawartoÅ›ci alkoholu. W ciÄ…gu minionych 12 miesiÄ™cy Polacy wydali na nie o 20 mln zÅ‚ wiÄ™cej niż w roku 2016. Od kilku sezonów obserwujemy niesÅ‚abnÄ…ce zainteresowanie konsumentów piwami lekkimi oraz bezalkoholowymi. Te drugie nie majÄ… sobie równych, jeÅ›li chodzi o dynamikÄ™ wzrostu - mówi Andrew Highcock, Prezes ZarzÄ…du ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego - Browary Polskie. To  efekt obserwowanego od pewnego czasu trendu odchodzenia konsumentów od mocnych trunków, co wynika z coraz silniejszego dążenia Polaków do  prowadzenia zrównoważonego stylu życia, którego częściÄ… jest umiarkowana konsumpcja alkoholu - dodaje. Im mocniej konsumenci rozglÄ…dajÄ… siÄ™ za piwami niskoprocentowymi, tym bardziej na znaczeniu tracÄ… piwa mocne. W ubiegÅ‚ym roku najbardziej znaczÄ…cy spadek wartoÅ›ci (6,2 proc.) odnotowaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie ten segment piwnego rynku.

Polskie browary w dalszym ciągu zajmują mocną pozycję na europejskim rynku. Według danych pochodzących z najnowszego raportu Beer Statistics, Polska jest trzecim - po Wielkiej Brytanii i Niemczech - producentem piwa w Europie. Co dziesiąta butelka kontynentalnego trunku warzona jest nad Wisłą. Na tle innych krajów rodzime browary generują dość wysokie, bo liczące 10 tysięcy etatów, zatrudnienie bezpośrednie. Większą liczbę pracowników zatrudniają tylko browary w Niemczech (27 200) oraz Wielkiej Brytanii (14 300). Liczba miejsc pracy tworzonych przez browary w sektorach powiązanych z dystrybucją i sprzedażą piwa wielokrotnie przewyższa zatrudnienie bezpośrednie, co czyni przemysł piwowarski największym pracodawcą wśród branż alkoholowych w Polsce. Oprócz tworzenia miejsc pracy przemysł piwowarski generuje także znaczne przychody do budżetu państwa. Z tytułu podatków odprowadzanych przez browary Skarb Państwa zyskuje rocznie około 10 mld złotych.

Obecna sytuacja na polskim rynku piwa wskazuje, że stał się on rynkiem dojrzałym, nasyconym i bardzo konkurencyjnym. Konsumpcja od kilku lat jest stabilna, a wahania ilości i wartości sprzedaży - niewielkie. Biorąc pod uwagę nasycenie rynku oraz negatywne trendy demograficzne można przewidywać, że w najbliższych latach konsumpcja pozostanie na stabilnym poziomie. W obliczu prognoz dla rynku piwa kluczową kwestią jest zachowanie stabilnego otoczenia regulacyjnego, pozwalającego na wykorzystanie wolnych mocy produkcyjnych i rozwój sektora. Jest to warunek niezbędny, aby branża mogła pozostać stabilnym kontrybutorem wartości dla gospodarki krajowej - podkreśla Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Pozytywnym impulsem dla przemysłu piwowarskiego mogą okazać się tegoroczne piłkarskie mistrzostwa świata, ponieważ tego typu wydarzeniom zazwyczaj towarzyszy wzrost konsumpcji. Piwowarzy liczą również na dobrą pogodę, bo - jak mówią - sprzyjająca aura jest najlepszym dyrektorem sprzedaży.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com