TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Polska Izba Turystyki przedstawiła swoje stanowisko w sprawie Krajowego Programu Odbudowy, które przedstawiła w liście do premiera Donalda Tuska. Publikujemy je poniżej.
reklama
Szanowny Panie Premierze,
W ostatnich dniach ujawniono przypadki rzekomo kontrowersyjnych projektów zakwalifikowanych do wsparcia z KPO w komponencie HoReCa, co - według doniesień medialnych i opinii części polityków - budzi poważne wątpliwości co do zgodności części z nich z celami programu.
Turystyka jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki, generującą miliardowe przychody i wspierającą rozwój regionów. Obecnie zatrudnia ponad 900 tysięcy osób, a do końca 2025 roku liczba ta może zbliżyć się do miliona. Odpowiedzialne i efektywne wydatkowanie środków KPO ma zatem strategiczne znaczenie.
Dla przypomnienia - sektor HoReCa był najbardziej dotknięty skutkami pandemii COVID-19, ponosząc największe straty, a tysiącom firm zagroziła upadłość. Środki z KPO w ramach tego komponentu miały wspierać inwestycje mikro-, małych i średnich przedsiębiorców działających w sektorach HoReCa, turystyki i kultury. Celem było wsparcie dywersyfikacji działalności, ograniczenie sezonowości i zwiększenie odporności branży na przyszłe kryzysy.
Już na etapie konsultacji Polska Izba Turystyki wraz z innymi organizacjami branżowymi wskazywała na
potrzebę:
Zdecydowanie potępiamy ewentualne nadużycia i wszelkie wydatki niezgodne z celami programu. Każda złotówka z funduszy publicznych powinna realnie wzmacniać odporność i konkurencyjność branży. Oczekujemy konsekwentnego egzekwowania prawa - odmowy refundowania, rozwiązywania umów, żądania zwrotu środków i wykluczania beneficjentów w razie stwierdzenia naruszeń. Jednocześnie solidaryzujemy się z uczciwymi przedsiębiorcami, którzy w dobrej wierze inwestują w rozwój, cyfryzację i dywersyfikację oferty. Każdy złożony wniosek podlegał szczegółowej ocenie formalnej, merytorycznej i finansowej. Przedsiębiorcy zostali pozytywnie ocenieni przez operatorów wyznaczonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zainwestowali własne środki i podjęli ryzyko realizacji przedsięwzięcia. Nie można ich obarczać konsekwencjami błędów wynikających z wadliwych założeń lub niewłaściwie sformułowanych kryteriów naboru - jeśli takie rzeczywiście miały miejsce, należy je rzetelnie zweryfikować.
Dlatego apelujemy, aby w obecnej debacie nie "wylewać dziecka z kąpielą" - nie wolno tracić z oczu podstawowego celu KPO, a szczególnie komponentu turystycznego. Program ten, jeśli jest właściwie realizowany, realnie wzmacnia gospodarkę, tworzy miejsca pracy i zwiększa konkurencyjność polskiej turystyki. Nie można ulegać fali hejtu, uproszczeniom, populizmowi i demagogicznym narracjom, które prowadzą do powszechnego potępienia KPO jako całości, podczas gdy w istocie przynosi on znaczące korzyści dla rozwoju kraju. Kwestionuje się dziś np. wydatki na zakup ekspresów do kawy - podstawowego wyposażenia każdej restauracji czy kawiarni, jachtów, które są naturalnym elementem
infrastruktury obiektów turystycznych nad jeziorami, saun będących wyposażeniem hoteli czy maszyn do lodów. Takie uproszczenia fałszują obraz rzeczywistości, szkodzą uczciwym przedsiębiorcom i nie mają w dzisiejszych czasach nic wspólnego ze zbędnym luksusem.
Wnosimy o pełną transparentność - publikację kryteriów oceny, uzasadnień merytorycznych, listy projektów objętych kontrolą i wyników tych kontroli w ustandaryzowanej formie. Apelujemy także o kontrolę i pełne wyjaśnienie przyczyn odrzucenia wniosków. Zdaniem Polskiej Izby Turystyki wiele z nich zasługiwało na wsparcie, a zostały odrzucone z niejasnych powodów, w tym w wyniku zmiany zasad już po dokonanej ocenie przez operatora.
Z ubolewaniem zauważamy, że część obecnej debaty medialnej koncentruje się na emocjach i uproszczeniach. Apelujemy, by przedstawiciele Rządu RP wypowiadali się w sposób rzetelny i merytoryczny, co pozwoli odbudować zaufanie do przedsiębiorców i programu KPO. Jednocześnie wzywamy do lepszej komunikacji rządu z przedsiębiorcami i systematycznego wsłuchiwania się w głos branży. Tylko otwarty dialog, szybka reakcja na sygnały z rynku i partnerskie podejście pozwolą wypracować rozwiązania, które będą służyć zarówno gospodarce, jak i interesowi społecznemu.
Z wyrazami szacunku
Paweł Niewiadomski
Prezes Polskiej Izby Turystyki
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami