TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-08-18 - Traveldata: najlepszy moment na kupno przyszłorocznych wyjazdów

Zakupy first minute Lata 2026 w sierpniu - wrześniu dają prawdopodobnie najwyższy zwrot z zainwestowanych pieniędzy -wynika z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata.

reklama


Wiodące biura podróży przedstawiły już swoje programy na nowy sezon lato 2026. Co w dużym skrócie zdecydowały się zaoferować potencjalnym klientom?


Oznacza to, że angażując zaledwie 5%-10% ceny imprezy uzyskujemy prawo (z pewnymi zastrzeżeniami) do wyjazdu po określonej cenie.
W mijającym już sezonie ceny rezerwacji imprez dokonywanych w lipcu i sierpniu 2024 kształtowały się na poziomie około 4900 złotych. Takie same wycieczki po 10 miesiącach biura oferowały już za średnio blisko 5600 zł, czyli około 14 procent drożej. Na pierwszy rzut oka taki rezultat nie jest nadzwyczajny. W tym samym okresie główny indeks giełdowy WIG20 zyskał 21,4 %, a indeks uwzględniający również dochody inwestorów z otrzymywanych dywidend, czyli WIG20TR zyskał 27,4%.

Kluczową kwestią jest jednak to, że kupujący wycieczkę inwestuje obecnie jedynie 5% do 10% jej ceny na około 10 miesięcy, a całość kwoty jedynie na miesiąc przed wylotem, czyli średnie zaangażowanie wynosi nawet niecałe 14% na okres 11 miesięcy. Ta niska kwota wpłaconych środków pozwala jednak osiągać korzyści ze zmian ceny całej imprezy, które z reguły są znaczące.

Gdyby wzrost cen wycieczek w okresie od first minute do wakacji był w sezonie lato 2026 podobny jak w sezonie 2025 (co jest dość prawdopodobne), to 11-miesięczna stopa zwrotu z przedpłaconej za imprezę kwoty (średnio dla wiodących kierunków) wyniosłaby prawie dokładnie okrągłe 100 procent, a zatem czterokrotnie więcej niż nawet z bardzo dynamicznego WIG20TR.

Ponad 80 procent swoich zasobów Polacy trzymają jednak na nieoprocentowanych kontach bankowych, a pozostałą część na bankowych depozytach oprocentowanych na kilka procent. W tym przypadku przewaga zwrotu z "inwestycji" w zakup imprezy turystycznej wynosi kilkanaście do kilkudziesięciu razy.

Dlatego warto rozważyć wydatek 200-300 złotych (na wyjazd) na zabezpieczenie sobie wakacyjnego wypoczynku już teraz, bo będą to najprawdopodobniej ekstremalnie korzystnie zainwestowane pieniądze.

Przygotowane przez Instytut Traveldata zestawienie obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2026 definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 3 do 9 sierpnia 2026. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 14 sierpnia 2025 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów zebranymi 7 sierpnia 2025, a w zestawieniach cen rok do roku z cenami zebranymi 15 sierpnia 2024 roku. Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonach poprzednich, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).

W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2026 spadła o 9 złotych. Największą zniżkę cen w ostatnim tygodniu odnotowano na Malcie - o 456 złotych, a znacząco mniejsze spadki miały miejsce we włoskiej Kalabrii i na wyspie Korfu- o 101 i 87 złotych. Największe wzrosty średnich cen wycieczek miały miejsce na Majorce - o 159 złotych, a niewiele mniejsze były zwyżki na Cyprze i w Bułgarii - o 152 i 118 złotych.

W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem wzrosły o 122 i spadły o 18 złotych.





W minionym tygodniu ceny wycieczek dla wylotów w dniach 3 - 9 sierpnia 2026 wzrosły w Bułgarii i symbolicznie w Egipcie, czyli o 118 i 2 złote. Największe zniżki odnotowano w Grecji - o 40 złotych, a dość symboliczne w Turcji i na Wyspach Kanaryjskich - o 9 i 1 złoty.

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2026 pokazało, że średnia cena była niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 44 złote.

Największe roczne zniżki cen wycieczek w nowym sezonie odnotowano na Sardynii - o 1186 złotych, a w mniejszej skali na Sycylii i Malcie - o 1039 i 667 złotych. Z kolei największe roczne wzrosty cen wyjazdów miały miejsce na Majorce- o 581 złotych oraz na Korfu i półwyspie Chalcydyckim - o średnio 417 i 384 złote.

W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2024 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 172 złote. W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja kształtowała się w dalszym ciągu na istotnie bardziej korzystnych poziomach w relacji w takim samym okresem ubiegłego sezonu, choć w nieco mniejszej skali niż w wielu miesiącach pierwszej połowy sezonu lato 2025.

Cena paliwa lotniczego wyniosła 2,77 zł/litr wobec 3,37 zł/litr, czyli była o 17,8 procent niższa niż przed rokiem, podczas gdy przed tygodniem cena była niższa również o 17,8 procent, a przed dwoma tygodniami była niższa o 18,4 procent. Natomiast w relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta pozostawała w ostatnim tygodniu nadal silniejsza w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych, a mianowicie o ponad 1,6 procent, podczas gdy przed tygodniem była silniejsza o 2,3 procent, a przed dwoma o 2,4 procent.

Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek od ponad dwóch lat sprzyja organizatorom. Tym razem zawierał się on w odczuwalnie mniej korzystniejszym przedziale -125/-135 złotych, niż w sytuacji sprzed tygodnia, gdy wyniósł -160/-170 oraz przed 2 tygodniami, gdy wyniósł -190/-200 złotych.

Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).





W minionym tygodniu średnie roczne wzrosty cen wycieczek miały miejsce na trzech z najważniejszych kierunków wypoczynkowych wyjazdów Polaków, a mianowicie w Turcji, Bułgarii i Grecji - o 311, 210 i 188 złotych, a spadki wystąpiły na Wyspach Kanaryjskich i w Egipcie - o 140 i 374 złote.

Na mniej uczęszczanych kierunkach zwyżki cen w ujęciu rocznym tym razem odnotowano na Majorce i w Albanii - o 581 i 186 złotych, natomiast nieco spadły ceny w Tunezji, Hiszpanii kontynentalnej - o 60 i 68 złotych, a bardziej znacząco w Maroku, Portugalii, na Cyprze, Malcie i we Włoszech - o 226, 278, 356, 667 i 840 złotych.

W ujęciu dwuletnim, czyli wobec sezonu 2024 zdrożały prawie wszystkie wiodące kierunki wyjazdów Polaków, w tym najbardziej do Grecji i Turcji - o 434 i 413 złotych, znacznie mniejsza była skala wzrostów cen wycieczek do Bułgarii i na Wyspy Kanaryjskie oraz do Bułgarii - o 58 i 12 złotych, a mocno spadły ceny wyjazdów do Egiptu - o 539 złotych.

Wśród mniej uczęszczanych kierunków najbardziej znaczące dwuletnie wzrosty cen wycieczek odnotowano w Hiszpanii kontynentalnej, Albanii, na Majorce i w Maroku - o 1010, 1008, 723 i 566 złotych, wyraźnie mniejsze we Włoszech - o 148 złotych, a spadły ceny w tym ujęciu w Portugalii, na Malcie, Cyprze i w Tunezji - o 748, 565, 472 i 250 złotych.

W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu 2026 obniżyły się one jedynie w biurach Anex, TUI Poland oraz Itaka - o około 250, 150 i 80 złotych. W pozostałych biurach roczne zniżki cen były mniejsze - od około 50 złotych (biuro Rainbow), aż do zwyżek o prawie 650 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli (w ich rozszerzony skład weszły hiszpańskie Costa De La Luz i Costa Del Sol, włoskie Kalabria, Sardynia i Sycylia oraz wyodrębniony z Turcji Egejskiej Dalaman), to w pierwszym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2026 pozycję lidera po raz pierwszy od wielu miesięcy zajęło biuro TUI Poland z liczbą 55 ofert (poprzednio 47 ofert, przed rokiem 47, a przed dwoma laty 50 ofert) Organizator ten wyprzedził biuro Itaka z liczbą 31 ofert (poprzednio 51 ofert, przed rokiem 52, a przed dwoma laty 43 oferty) oraz biuro Rainbow z liczbą 30 ofert (przed rokiem 32, a przed dwoma laty 30 ofert).

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel, TUI Poland i Join Up wszystkie biura po 6 ofert, na kierunkach greckich przodowały biura Grecos i TUI Poland - po 9 ofert oraz Rainbow i Itaka -8 i 7 ofert, na kierunkach kanaryjskich biuro TUI Poland oraz Itaka - 12 i 7 ofert, a na tureckich biura Itaka, Rainbow i Coral Travel - wszystkie po 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Coral Travel i TUI Poland - po 5 ofert, a w Bułgarii również biura Coral Travel i TUI Poland - po 3 oferty.

W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland poprawiło pozycję w Egipcie, Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Tunezji, Turcji i Bułgarii, a biuro Rainbow w Grecji, Turcji i Tunezji.

Instytut Traveldata przedstawia tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.

W pierwszym zestawieniu w tym sezonie letnim w zakresie składu biur podróży odnotowano jedną zmianę. Do tabeli weszło biuro Anex (na pozycję piątą), a opuściło ją biuro Join Up. Na czele tabeli nadal pozostaje biuro Grecos, podobnie jak przez zdecydowaną większość zestawień w poprzednim sezonie.






Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com