TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2024-09-10 - Ten sezon był średni

Chociaż pogoda w Polsce dopisaÅ‚a, to nie byÅ‚ sezon marzeÅ„. Co piÄ…ty wÅ‚aÅ›ciciel obiektów noclegowych w Polsce ocenia swoje wyniki w czasie wakacji jako zÅ‚e, 39% stwierdza, że byÅ‚o Å›rednio - wynika z ankiety Nocowanie.pl, badajÄ…cej nastroje po zakoÅ„czeniu wysokiego sezonu. Zapytani o to, co dalej, wÅ‚aÅ›ciciele obiektów zapowiadajÄ… inwestycje w remonty i dostosowanie oferty do konkretnych grup odbiorców.

reklama


O sprawdzenie nastrojów rodzimej branży noclegowej po zakoÅ„czeniu wakacji pokusiÅ‚ siÄ™ najwiÄ™kszy polski portal rezerwacyjny Nocowanie.pl. W przeprowadzonej przez niego ankiecie udziaÅ‚ wzięło 200 wÅ‚aÅ›cicieli obiektów noclegowych z kraju. Najliczniejsza grupa - 39% - ocenia sezon jako Å›redni. "ByÅ‚o źle" stwierdza 21% ankietowanych. Nie brakuje jednak zadowolonych: bardzo dobrze swoje wyniki ocenia 13% respondentów, a dobrze - kolejne 17%.

Trudno się dziwić rozczarowaniu. Dopisała znakomita pogoda, od której najczęściej uzależnione są wyniki rodzimej branży. Były więc podstawy, żeby spodziewać się lepszego obłożenia podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. Tym bardziej, że świadomi silnej konkurencji i tej w kraju, i tej za granicą właściciele aktywnie zabiegali o gości podkreśla.

Za najskuteczniejsze swoje działania ankietowani uznali promocje cenowe - 36% respondentów, reklamę w mediach społecznościowych 21% oraz reklamę w wyszukiwarkach 21%. Badani zabiegali o turystów utrzymując ceny na zeszłorocznym poziomie (59%) a nawet obniżając
ceny (15%). Jeszcze przed sezonem zainwestowali w atrakcje i udogodnienia dla różnych grup docelowych. Ci, którzy liczyli na obecność rodzin stworzyli dodatkowe atrakcje dla dzieci - 21%, czy rodzinne strefy relaksu - 14%. Z kolei ci, którzy chcÄ… przyciÄ…gnąć dorosÅ‚ych inwestowali w udogodnienia takie, jak sauna czy jacuzzi - 9% ankietowanych.

Jak podkreślają uczestnicy badania, sposobem na przyciągnięcie gości była też zmiana polityki dotyczącej długości rezerwacji, którą wymusił trend skróconych wyjazdów zauważa Agnieszka Rzeszutek. Aż 60% ankietowanych przyznaje, że goście zatrzymywali się u nich na zaledwie 3-5 nocy podkreśla. Kolejne 16% podejmowało turystów na jeszcze krótsze pobyty - zaledwie jednodniowe lub dwudniowe. Żaden z respondentów nie odnotował pobytów dłuższych niż tydzień.

DziÄ™ki ankiecie potwierdza siÄ™ też kolejny trend - Polska coraz częściej zwraca uwagÄ™ goÅ›ci z zagranicy. Aż 89% ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W przypadku 46% ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10% ogólnej liczby goÅ›ci, ale 13% badanych przyznaÅ‚o, że turyÅ›ci zagraniczni odpowiadali za 21-50% wszystkich rezerwacji zÅ‚ożonych w ich obiekcie.

Pozostaje jeszcze pytanie: co dalej? Po zakończeniu wysokiego sezonu oczywistym wyzwaniem dla obiektów całorocznych jest mniejsza liczba turystów. Ankietowani podkreślają też, że muszą mierzyć się nie tylko ze sporą konkurencją, ale też z wysokimi kosztami utrzymania obiektu oraz kosztami pracowniczymi relacjonuje dalej Agnieszka Rzeszutek.

Stąd poszukiwanie nowych możliwości i skierowanie oferty do precyzyjniej określonej grupy docelowej. W odpowiedzi na rosnący trend wypoczynku bez dzieci, aż 31% chce przyciągnąć pary. Kolejne 13% chce powalczyć o grupy zorganizowane, a 11% chce przyciągnąć osoby podróżujące służbowo.

Dlatego wÅ‚aÅ›ciciele obiektów decydujÄ… siÄ™ na remonty i rozbudowy, których przeprowadzenie w najbliższym czasie planuje aż 51% badanych, czy deklarowane inwestycje w udogodnienia typu spa&wellness. StÄ…d również ostrożna polityka cenowa: w sezonie zimowym 72% ankietowanych nie planuje podnosić cen, a 7% wrÄ™cz planuje obniżki.

To odpowiedź na oczekiwania rynku. Obiekty oferujące tanie noclegi w dobrym standardzie najmniej odczuwają odpływ turystów ocenia Agnieszka Rzeszutek. Z drugiej strony na obłożenie mogą liczyć też obiekty o standardzie najwyższym, które niezmiennie przyciągają turystów o zasobniejszych portfelach, a także gości zagranicznych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com