TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-07-09 - Stacje benzynowe mocniej wchodzÄ… na rynek gastronomiczny

W branży gastronomicznej i handlu silnym graczem stały się stacje benzynowe. Konkurują z osiedlowymi sklepikami i dyskontami, doganiając je zarówno pod względem asortymentu, jak i promocji. Oferta gastronomiczna zaczyna przypominać tę restauracyjną. Niemal każda z większych sieci paliwowych rozwija już własny koncept gastronomiczno-kawiarniany, a sprzedaż pozapaliwowa staje się coraz istotniejszym źródłem przychodów.

reklama


Stacje benzynowe zmieniajÄ… swój charakter, przyjmujÄ… nowe funkcje, oferujÄ… nowe usÅ‚ugi. Zmiany spoÅ‚eczne powodujÄ…, że ludzie traktujÄ… stacje benzynowe jako przestrzeÅ„, w której realizujÄ… różne potrzeby, na przykÅ‚ad siedzÄ… z laptopem i korzystajÄ… z darmowego Wi-Fi, jedzÄ… lunch, na stacji można też na czas zakupów zostawić dziecko w kÄ…ciku multimedialnym, który czÄ™sto jest wyposażony lepiej niż w dobrej restauracji - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tadeusz Müller, restaurator i food concept director.

Zmiany na rynku paliwowym i niska marżowość na paliwach płynnych powodują, że stacje benzynowe stawiają na ofertę gastronomiczną i usługi dodatkowe. Z drugiej strony wpływa na to podejście samych konsumentów. Dla nich stacja benzynowa otwarta 24/7 i zawsze po drodze powoli przestaje być punktem tankowania auta i zakupu kilku batoników czy hot-doga. W coraz większym stopniu jest miejscem, w którym można zaspokoić większość potrzeb zakupowo-usługowych.

W innych kulturach stacje kojarzÄ… siÄ™ z miejscem, w którym można coÅ› zjeść. U nas jeszcze do niedawna kojarzyÅ‚y siÄ™ z miejscem, w którym pachnie ropÄ… i nie jest zbyt przyjemnie. Obecnie ich jakość i standard przypomina dobre delikatesy, przyjemnie jest chodzić po takiej stacji. MajÄ… bardzo ciekawÄ… ofertÄ™ kawy, czÄ™sto lepszÄ… niż w dobrej restauracji. Stacje benzynowe bÄ™dÄ… siÄ™ zmieniać i inwestować w rynek HoReCa, bÄ™dÄ… rosÅ‚y formaty gastronomiczne na stacjach paliw - ocenia Tadeusz Müller.

Sprzedaż pozapaliwowa jest istotnym punktem strategii BP. Paliwowy koncern jako pierwszy wszedÅ‚ dekadÄ™ temu na rynek z gastronomiczno-kawiarnianym brandem Wild Bean Café, który oferuje restauracyjne menu i Å›wieżo mielonÄ… kawÄ™. Na koniec ubiegÅ‚ego roku sieć liczyÅ‚a ponad pięćset kawiarni w caÅ‚ej Polsce - wiÄ™cej niż restauracji McDonald s. Sieć Circle K postawiÅ‚a na Å›wieżo wypiekane pieczywo, wprowadzajÄ…c na stu stacjach koncept Great Bakery. Sukcesywnie rozwija też markÄ™ Simply Great Coffee, koncept samoobsÅ‚ugowych punktów kawiarnianych. Shell zamierza zwiÄ™kszyć swoje przychody ze sprzedaży pozapaliwowej do 50 proc. przed 2025 rokiem, m.in. dziÄ™ki wprowadzeniu oferty zdrowej żywnoÅ›ci. Natomiast Orlen postawiÅ‚ na polskie smaki, szybkie, ale wysokiej jakoÅ›ci przekÄ…ski do rÄ™ki. Przez dwa lata paliwowy koncern otworzyÅ‚ też ponad dwieÅ›cie punktów z nowym konceptem Stop Cafe 2.0.

Jak podkreÅ›la Tadeusz Müller, sieci paliwowe mocno Å›rubujÄ… też standardy jakoÅ›ci, stawiajÄ…c na clean label. DziÄ™ki temu przeganiajÄ… rynek QSR (Quick Servis Restaurants - restauracje szybkiej obsÅ‚ugi).

MajÄ… ofertÄ™, która moim zdaniem przewyższa to, co proponuje dziÅ› rynek QSR i fast foody. Możemy siÄ™ spodziewać, że gastronomia na stacjach paliw bÄ™dzie bardziej lokalna, bÄ™dzie opieraÅ‚a siÄ™ o bardziej wyselekcjonowane skÅ‚adniki, a to jest duża korzyść dla konsumentów. Coraz częściej zaspokajamy potrzeby poza domem i pracÄ…. WÅ‚aÅ›nie dlatego stacja - nawet dla ludzi, którzy nie tankujÄ… samochodu - może być miejscem na lunch, co nie jest zÅ‚em koniecznym, ale już Å›wiadomym wyborem - mówi Tadeusz Müller.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com