TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-12-17 - IGHP: Hotele na dnie - tak źle jeszcze nie było

Blisko 90 proc. hoteli odnotowaÅ‚o po wprowadzeniu rzÄ…dowych obostrzeÅ„ Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 20 proc., z czego prawie 6 na 10 hoteli poniżej 10 proc. - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczÄ…cej wyników branży w listopadzie br. Wszystkie wskaźniki badane co miesiÄ…c przez IzbÄ™ Å›wiadczÄ… o kolejnym dramatycznym pogorszeniu sytuacji. By przetrwać do wiosny, branża hotelowa potrzebuje blisko 2,2 miliarda zÅ‚ niezbÄ™dnej pomocy finansowej.

reklama


Od 7 listopada w Polsce obowiÄ…zujÄ… surowe obostrzenia dotyczÄ…ce dziaÅ‚alnoÅ›ci hoteli - do 27 grudnia mogÄ… one przyjmować wyÅ‚Ä…cznie goÅ›ci w podróży sÅ‚użbowej, sportowców biorÄ…cych udziaÅ‚ w zgrupowaniach lub zawodach oraz lekarzy i pacjentów. Tak radykalne ograniczenia bezpoÅ›rednio wpÅ‚ynęły na fatalne wyniki branży.

Åšrednie obÅ‚ożenie hoteli w listopadzie byÅ‚o, odmiennie niż w poprzednich miesiÄ…cach, maÅ‚o zróżnicowane, z bardzo wyraźnym pogorszeniem siÄ™ tego wskaźnika. Aż 88 proc. obiektów odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 20 proc., z czego blisko 60 proc. obiektów poniżej 10 proc. FrekwencjÄ™ powyżej 30 proc. zadeklarowaÅ‚o zaledwie 6 proc. hoteli. Oznacza to kolejny miesiÄ…c, tym razem już dramatycznego pogorszenia siÄ™ wyników w stosunku do ankiety z poprzedniego miesiÄ…ca.

Warto podkreÅ›lić, że w listopadzie, podobnie jak w październiku, nie ma różnicy we wskaźnikach obÅ‚ożenia pomiÄ™dzy hotelami poÅ‚ożonymi w miastach i poza nimi. Oznacza to, że hotele pobytowe notujÄ… równie fatalne wyniki jak obiekty miejskie, a Polski Bon Turystyczny nie kreuje dodatkowego popytu na usÅ‚ugi hotelarskie poza sezonem urlopowym.

Wszystkie wskaźniki w listopadzie ostro w dół

Niestety, kolejnemu pogorszeniu ulegÅ‚ także wskaźnik Å›redniej ceny za nocleg. W listopadzie 81 proc. hoteli odnotowaÅ‚o niższe ceny niż w roku ubiegÅ‚ym, przy czym dla 65 proc. spadki byÅ‚y wiÄ™ksze niż o 10 proc. JednoczeÅ›nie 13 proc. hoteli utrzymaÅ‚o Å›rednie ceny na ubiegÅ‚orocznym poziomie.

Na bardzo niskim poziomie, również pogorszonym w stosunku do października, utrzymują się pobyty gości zagranicznych - 93 proc. hoteli odnotowało ich udział poniżej 10 proc.

Analogiczna sytuacja dotyczy tzw. przemysÅ‚u spotkaÅ„ (MICE). Aż 95 proc. hoteli zadeklarowaÅ‚o, że udziaÅ‚ tego segmentu w przychodach listopada byÅ‚ nie wiÄ™kszy niż 10 proc.

Brak perspektyw odbudowania rynku - sezon świąteczno-noworoczny i ferie spisane na straty

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce potwierdzajÄ… dotychczasowe negatywne obserwacje, w tym przede wszystkim brak perspektyw dla odbudowywania siÄ™ zarówno ruchu biznesowego jak i turystycznego. Aż 81 proc. hoteli podaje stan rezerwacji na grudzieÅ„ nieprzekraczajÄ…cy 10 proc. posiadanych pokoi. Odpowiednio dla stycznia 2021 roku jest to 88 proc. hoteli, a dla lutego 87 proc.
Powyższe dane potwierdzają się również w odpowiedziach ankietowanych na pytania dotyczące spodziewanego ruchu w okresie Świąt Bożego Narodzenia, Sylwestra oraz ferii zimowych.

Blisko poÅ‚owa ankietowanych hoteli (45 proc.) nie zdecydowaÅ‚a siÄ™ w ogóle na rozpoczÄ™cie sprzedaży oferty Å›wiÄ…tecznej. Z tych, które sprzedaż oferty prowadzÄ…, 67 proc. deklaruje poziom anulacji potwierdzonych wczeÅ›niej rezerwacji powyżej 80 proc. Analogiczne dane dla obiektów typowo wypoczynkowych prezentujÄ… odpowiednio: 15 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, a 68 proc. spoÅ›ród hoteli sprzedajÄ…cych ofertÄ™ Å›wiÄ…tecznÄ… deklaruje poziom anulacji rezerwacji powyżej 80 proc.

Podobna sytuacja dotyczy oferty sylwestrowej, gdzie prawie poÅ‚owa (49 proc.) wszystkich ankietowanych hoteli nie zdecydowaÅ‚a siÄ™ w ogóle na rozpoczÄ™cie jej sprzedaży, a 55 proc. z pozostaÅ‚ej grupy hoteli deklaruje poziom rezerwacji poniżej 20 proc. Analogiczne dane dla obiektów wypoczynkowych prezentujÄ… odpowiednio: 18 proc. nie sprzedaje oferty, a 50 proc. deklaruje poziom rezerwacji poniżej 20 proc.

Z kolei w zakresie oferty ferii zimowych, ponad poÅ‚owa (53 proc.) spoÅ›ród wszystkich ankietowanych hoteli nie zdecydowaÅ‚a siÄ™ w ogóle na rozpoczÄ™cie jej sprzedaży, a 73 proc. z pozostaÅ‚ej grupy hoteli deklaruje aktualny poziom rezerwacji poniżej 20 proc. Analogiczne dane dla obiektów wypoczynkowych prezentujÄ… odpowiednio: 16 proc. nie sprzedaje oferty, a 65 proc. deklaruje poziom rezerwacji poniżej 20 proc.

Hotelarze chcą dłuższych ferii zimowych

Zdaniem 61 proc. hoteli, wydÅ‚użenie do poÅ‚owy marca 2021 roku aktualnie dwutygodniowego okresu ferii zimowych przyczyniÅ‚oby siÄ™ do poprawy sytuacji ekonomicznej obiektów. W grupie hoteli wypoczynkowych takie zdanie potwierdziÅ‚o zdecydowanie wiÄ™cej, bo aż 89 proc. ankietowanych.
Hotele potrzebują blisko 2,2 miliarda zł niezbędnej pomocy finansowej.

Aż 84 proc. ankietowanych hoteli - kolejny pogorszony wskaźnik w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca - ma lub deklaruje, że w najbliższym czasie bÄ™dzie miaÅ‚o, trudnoÅ›ci zwiÄ…zane z utrzymaniem pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.

MajÄ…c na uwadze utrzymujÄ…ce siÄ™ od kilku miesiÄ™cy lub spodziewane problemy z utrzymaniem pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej, realny brak wsparcia finansowego dla branży hotelarskiej w uchwalonej niedawno przez Sejm Tarczy 6.0 oraz przygotowywany program pomocy paÅ„stwa w ramach Tarczy PFR 2.0, IGHP zadaÅ‚a w ankiecie pytanie pozwalajÄ…ce na oszacowanie koniecznego poziomu tej pomocy dla zachowania pÅ‚ynnoÅ›ci hoteli w okresie 6 miesiÄ™cy, tj. od listopada 2020 do kwietnia 2021.

Wyniki uzyskanych danych sÄ… bardzo zbliżone do przeprowadzonych już dwukrotnie przez IzbÄ™ szacunków, na poczÄ…tku pandemii w kwietniu br. jak również w październiku br., kiedy po raz pierwszy pojawiÅ‚y siÄ™ zapowiedzi dotyczÄ…ce planowanej Tarczy PFR 2.0. Mianowicie, w grupie ankietowanych hoteli, Å›redni poziom zapotrzebowania na wsparcie w okresie ww. 6 miesiÄ™cy wyniósÅ‚ 1,3 mln zÅ‚ na obiekt, a bardziej precyzyjnie, Å›rednio 15 tys. zÅ‚ na pokój. Ten drugi wskaźnik pozwala oszacować niezbÄ™dnÄ… pomoc dla branży hotelowej z ok. 147 tys. pokojami na blisko 2,2 mld zÅ‚.

W ankiecie IGHP przeprowadzonej online w dniach 8-13 grudnia br. wzięła udziaÅ‚ po raz kolejny rekordowa liczba 337 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 64 proc. spoÅ›ród nich poÅ‚ożonych jest w miastach. 25 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wynosi 91 pokoi. PrzeważajÄ… hotele miejskie - ponad 64 proc.

Podobne liczbowo grupy stanowiÄ… hotele, w których przeważa ruch biznesowy (35 proc.) oraz Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym (36 proc.). Hotele specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej stanowiÄ… 29 proc.

DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (85 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com