TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-04-30 - LOT czeka na nowego Dreamlinera

Za kilkanaÅ›cie dni do floty LOT-u powinien doÅ‚Ä…czyć już 13. Dreamliner i jednoczeÅ›nie piÄ…ty w wersji 787 Dash 9, który zabiera na pokÅ‚ad prawie 300 pasażerów. Narodowy polski przewoźnik takich samolotów do koÅ„ca roku spodziewa siÄ™ jeszcze przynajmniej dwóch.

reklama


Na przeÅ‚omie marca i kwietnia do Polski miaÅ‚ również przylecieć szósty Boeing 737 MAX 8, ale - w zwiÄ…zku z kryzysem po katastrofie lotniczej w Etiopii - decyzje w tej sprawie zostaÅ‚y tymczasowo wstrzymane.

LOT byÅ‚ zmuszony uziemić 5 samolotów Boeing 737 MAX 8 do odwoÅ‚ania. Te samoloty pozostanÄ… uziemione do momentu, kiedy bÄ™dziemy mieć pewność, że sÄ… bezpieczne. ZrobiliÅ›my wszystko, żeby to nie przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ w istotny sposób na plany naszych pasażerów. WynajÄ™liÅ›my 4 dodatkowe samoloty, które zastÄ™pujÄ… niedostÄ™pne Boeingi 737 MAX 8, dziÄ™ki czemu wÅ‚aÅ›ciwie caÅ‚a nasza siatka poÅ‚Ä…czeÅ„ jest realizowana bez wiÄ™kszych zmian. JeÅ›li już jakieÅ› siÄ™ zdarzajÄ…, to sÄ… one pojedyncze i nie wpÅ‚ywajÄ… na caÅ‚oksztaÅ‚t naszej siatki poÅ‚Ä…czeÅ„ - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adrian Kubicki, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT.

We flocie polskiego przewoźnika jest pięć samolotów Boeing 737 MAX 8, które latajÄ… na popularnych trasach m.in. do Londynu, Madrytu, Tel Awiwu i Frankfurtu. Wszystkie pozostajÄ… uziemione od poÅ‚owy marca, po decyzji UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego, który zamknÄ…Å‚ polskÄ… przestrzeÅ„ powietrznÄ… dla tego typu maszyn. WczeÅ›niej przestrzeÅ„ powietrznÄ… dla Boeingów 737 MAX 8 zamknęły m.in. Wielka Brytania, Niemcy, Francja i Irlandia. Krótko potem podobnÄ… decyzjÄ™ podjęła też EASA, Agencja BezpieczeÅ„stwa Lotniczego UE.

ZamkniÄ™cie przestrzeni powietrznej dla tego typu maszyn w Europie i na Å›wiecie ma zwiÄ…zek z marcowÄ… katastrofÄ… Boeinga 737 MAX 8 linii lotniczych Ethiopian, w której zginęło 149 pasażerów, w tym dwoje Polaków, i 8 czÅ‚onków zaÅ‚ogi. Maszyna lecÄ…ca do Nairobi, stolicy Kenii, rozbiÅ‚a siÄ™ kilka minut po starcie z Addis Abeby. Krótko wczeÅ›niej, w październiku ubiegÅ‚ego roku doszÅ‚o do podobnej katastrofy Boeinga 737 Max linii Lion Air u wybrzeży Indonezji. Zginęło w niej 189 osób. Maszyny tego typu weszÅ‚y do komercyjnego użytku zaledwie dwa lata temu.

Narodowy przewoźnik zastÄ…piÅ‚ uziemione maszyny wyleasingowanymi Boeingami starszej generacji. LOT nie wie, kiedy nastÄ…pi odwieszenie wstrzymania operacji lotniczych na tzw. "Maksach", jednak podkreÅ›la, że kluczowe jest wyjaÅ›nienie kwestii bezpieczeÅ„stwa. Na poczÄ…tku kwietnia dyrektor generalny Boeinga Dennis Muilenburg przyznaÅ‚, że do katastrof w Indonezji i Etiopii doprowadziÅ‚a awaria oprogramowania MCAS (system zapobiegania utracie siÅ‚y noÅ›nej) w dwóch samolotach Boeing 737 MAX 8 i inżynierowie koncernu pracujÄ… nad wyeliminowaniem problemu.

Nikt nie jest dzisiaj w stanie oszacować, ile ten problem potrwa. Wiemy, że zarówno producent, jak i wszystkie inne podmioty dokÅ‚adajÄ… staraÅ„, żeby on nie przebiegaÅ‚ opieszale. Najistotniejsze to mieć pewność, że zmiany, które zostanÄ… wprowadzone w tym samolocie, zapewniÄ… bezpieczeÅ„stwo wykonywania rejsów. Wspieramy producenta, żeby ten samolot usprawniÅ‚ jak najszybciej, ale jednoczeÅ›nie nie poÅ›piech jest tutaj najistotniejszy - mówi Adrian Kubicki.

Pierwszy Boeing 737 MAX 8 we flocie polskiego przewoźnika znalazÅ‚ siÄ™ pod koniec 2017 roku, piÄ…ty przyleciaÅ‚ na poczÄ…tku tego roku. Flota LOT miaÅ‚a powiÄ™kszyć siÄ™ jeszcze o kilka maszyn tego typu - kolejny "Maks" miaÅ‚ przylecieć do Polski z fabryki w Renton na przeÅ‚omie marca i kwietnia, ale w zwiÄ…zku z kryzysem - decyzje w tej sprawie zostaÅ‚y tymczasowo wstrzymane.

Technicznie - ponieważ te samoloty nie mogÄ… na razie wykonywać rejsów w obrÄ™bie Europy ani na caÅ‚ym Å›wiecie - odbiór tych maszyn nie jest możliwy - mówi Adrian Kubicki - Do czasu ponownego startu Boeingów 737 MAX 8, LOT bÄ™dzie zmuszony wykorzystywać samoloty zastÄ™pcze w takiej liczbie i w takiej skali, żeby wykonać naszÄ… zaplanowanÄ… siatkÄ™ poÅ‚Ä…czeÅ„. Na razie sÄ… to sÄ… cztery maszyny, które wystarczajÄ…, żeby obsÅ‚użyć naszych pasażerów i zaplanowane rejsy.

Rzecznik LOT podkreÅ›la, że zmiany nie wpÅ‚ywajÄ… na rozkÅ‚ad lotów. Koszty leasingowania zastÄ™pczych samolotów mogÄ… mieć za to wpÅ‚yw na finanse spółki.
Te koszty oczywiÅ›cie sÄ… skrupulatnie liczone, ale nie posÅ‚ugujemy siÄ™ żadnÄ… kwotÄ…, dopóki ten problem nie zostanie rozwiÄ…zany. Na tego typu podsumowania jeszcze przyjdzie czas - mówi Adrian Kubicki.

W oÅ›wiadczeniu prasowym biuro prasowe LOT poinformowaÅ‚o, że na razie nie zapadÅ‚y ostateczne decyzje o ewentualnym dochodzeniu roszczeÅ„ finansowych wobec Boeinga w zwiÄ…zku z uziemieniem maszyn ani wstrzymaniu dostaw kolejnych Boeingów 737 MAX 8.

JeÅ›li chodzi o kwestie odszkodowania, zachowujemy pewnÄ… dyskrecjÄ™. JesteÅ›my w bezpoÅ›rednim kontakcie z producentem samolotu i z leasingodawcÄ…, który finansuje dla nas te maszyny. Wypracujemy takie rozwiÄ…zanie, które bÄ™dzie korzystne dla spółki korzystne i w jakiÅ› stopniu bÄ™dzie rekompensowaÅ‚o to, co jest skutkiem uziemienia tych maszyn - ale w modelu współpracy, nie w Å¼adnym modelu siÅ‚owym - mówi Adrian Kubicki, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT.

Przewoźnik nie może na razie odebrać kolejnych Boeingów 737 MAX 8, ale do jego floty lada chwila doÅ‚Ä…czÄ… nowe Dreamlinery, które bÄ™dÄ… obsÅ‚ugiwać poÅ‚Ä…czenia dalekiego zasiÄ™gu, m.in. Singapur, Tokyo, Seul, Pekin, Nowy Jork, Chicago, Los Angeles i Miami.

Za kilkanaście dni do floty LOT-u dołączy 13. Dreamliner. Tych samolotów do końca roku spodziewamy się jeszcze przynajmniej dwóch. W sumie będziemy mieli 15 Dreamlinerów, rekordowo dużo. To umożliwi nam otwieranie nowych połączeń dalekiego zasięgu - mówi Adrian Kubicki.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com