TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ryanair Holdings publikuje swoje wyniki finansowe za pierwszą połowę roku obrachunkowego kończącego się w marcu 2021 r.
reklama
Grupa zanotowała stratę w wysokości 197 mln euro. Dla porównania, w I półroczu roku poprzedniego grupa cieszyła się zyskiem w wysokości 1,15 mld euro. Od połowy marca do końca czerwca 99% floty zostało uziemione. Ruch w pierwszym półroczu spadł z 86 mln do 17 mln przewiezionych pasażerów. Wdrożono działania mające na celu redukcję kosztów w skali całego biznesu, we wrześniu przewoźnik pozyskał finansowanie w wysokości 1,25 mld EUR (plasowanie akcji i euroobligacja). Przewoźnik 4,5 mld euro w gotówce. Oprócz tego, Grupa będzie musiała spłacić ponad 1,5 mld euro długu w 2021 r. (w tym 600 mln funtów brytyjskiego CCFF i 850 mln euro obligacji).
COVID-19 uziemił całą flotę grupy od połowy marca do końca czerwca, ponieważ rządy UE wprowadziły zakazy lotów i podróży oraz szeroko zakrojone blokady podróżowania. W czasie tego kryzysu linie lotnicze Grupy obsługiwały loty ratunkowe i repatriacyjne na zlecenie wielu rządów państw UE. Grupa wdrożyła szeroko zakrojone działania w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności na pokładach samolotów, w celu spełnienia wytycznych UE (ECDC i EASA), a 1 lipca z powodzeniem wznowiła loty na większości tras obsługujących do 60% zdolności przewozowych z poprzedniego roku w II kwartale, osiągając ponad 70% współczynników wykorzystania miejsc. Negatywny wpływ na zaufanie pasażerów i rezerwacje na W.20 miał powrót nieskoordynowanych ograniczeń lotów rządów UE we wrześniu i październiku, który znacznie ograniczył podróże do/z większości krajów Europy Środkowej, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Belgii i Portugalii. W związku z tym Ryanair zmniejszył ostatnio swoje prognozy dotyczące ruchu na trasie do ok. 38 mln gości. Spowodowało to zmniejszenie przepustowości do najwyżej 40% ruchu obsłużonego w poprzednim roku.
Kryzys Covid-19 doprowadził już do zamknięcia wielu unijnych linii lotniczych, w tym Flybe, Germanwings i Level, a także do głębokiego długoterminowego zmniejszenia zdolności przewozowych wielu innych.
Przychody grupy spadły o 78% do 1,18 mld euro, a ruch lotniczy spadł o 80% do 17,1 mln euro. Przy prawie zerowym ruchu w pierwszym kwartale, zdecydowana większość przychodów w pierwszym półroczu została osiągnięta w drugim. W związku z tym, że coraz więcej gości wybierało priorytetowe wejście na pokład i rezerwację wybranych miejsc, przychody pomocnicze były bardzo wysokie.
W ciągu półrocza podjęto istotne prace, aby skutecznie poprawić długoterminową przewagę kosztową Ryanair. Grupa uzgodniła z pracownikami i ich związkami zawodowymi obniżki wynagrodzeń, które pomogły zminimalizować utratę miejsc pracy. Lauda została całkowicie zrestrukturyzowana, uzgodniono lepsze warunki z naszymi dostawcami usług serwisowych, leasingodawcami, działem marketingu i innymi dostawcami oraz renegocjowano wiele umów dotyczących portów lotniczych.
Ryanair zaraportował posiadanie 4,5 mld euro gotówki na 30 września. Prawie 80% floty Grupy jest nieobciążona (o wartości księgowej ponad 7 mld euro). Od marca Grupa zmniejszyła straty gotówkowe poprzez obniżenie kosztów, udział w programach wsparcia płac UE, anulowanie wykupu akcji i odroczenie innych niż istotne nakładów inwestycyjnych. We wrześniu Grupa pozyskała 400 mln euro kapitału własnego i 5-letnią (niezabezpieczoną) euroobligację na kwotę 850 mln euro. Gotówka wzrosła również dzięki zwrotom od dostawców w wysokości 250 mln euro otrzymanym w drugim kwartale.
Kończący się w 2021 r., rok finansowy nadal będzie dla Ryanair ogromnym wyzwaniem. Biorąc pod uwagę obecną niepewność dotyczącą Covid-19, Ryanair nie może w tym momencie przedstawić dokładnych prognoz. Grupa przewiduje przewiezienie około 38 milionów pasażerów podkreślając, że może to ulec zmianie jeśli unijne rządy w dalszym ciągu będą szkodzić liniom lotniczym wprowadzając nieskoordynowane ograniczenia. Grupa przewiduje, że strata jaką osiągnęła w pierwszym półroczu, jeszcze się zwiększy na koniec roku.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami