TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-06-11 - Wyjazdy z biurami rosnÄ… bardziej

Koszt wakacji w lipcu i sierpniu wzrósÅ‚, ale dwa razy mniej niż inflacja. Niemal co drugi turysta, który wyjedzie za granicÄ™, uda siÄ™ tam z biurem podróży. Ze  statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl, obejmujÄ…cych sprzedaż wyjazdów na wakacje 2025 od momentu jej rozpoczÄ™cia do 1 czerwca, wynika że sezon zapowiada siÄ™ dobrze. Åšredni koszt wypoczynku (ok. 3600 zÅ‚ na osobÄ™) wzrósÅ‚ o ok. 2 proc. To poÅ‚owa wartoÅ›ci majowej inflacji, która wyniosÅ‚a nieco ponad 4 proc.

reklama


Turyści w coraz większym stopniu przekonują się do biur podróży. I jest to zarówno kwestia kosztów, porównywalnych, a zazwyczaj niższych od samodzielnie przygotowanego wyjazdu do najbardziej popularnych krajów, jak i faktu, że korzystając z oferty biura, są oni objęci ustawowo ochroną jako uczestnicy imprezy turystycznej. Jaka jest wartość takiej ochrony, przekonali się ci, którzy muszą odwołać wyjazd, zmienić jego czas albo którzy podczas wakacji znajdą się nagle w centrum zaskakujących zdarzeń jak np. klęska żywiołowa. Jaskrawym przykładem były pożary na Rodos w 2023 roku. Wówczas doskonale było widać, jak różne było położenie klientów biur podróży, których kłopoty były zmartwieniem przede wszystkim organizatora imprezy, oraz indywidualnych turystów, którzy problemy na miejscu musieli rozwiązywać na własną rękę.

Ta Å›wiadomość bycia turystÄ… pod ustawowÄ… ochronÄ… roÅ›nie, co pokazujÄ… dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. W 2024 roku z biurami podróży wyjechaÅ‚o 8,7 mln turystów. Dla porównania - rok wczeÅ›niej byÅ‚o to 7,57 mln, w 2022 - 6,34 mln, w 2021 - 4,09 mln, w 2020 - 1,09 mln, a w 2019 - 7,78 mln. Dane TFG mówiÄ… o 6,6 mln zagranicznych wycieczek samolotem i innym Å›rodkiem transportu, kupionych w biurach podróży w 2024 (w 2023 byÅ‚o to 5,4 mln). Z kolei wg danych GUS, w 2024 Polacy uczestniczyli w 14,6 mln turystycznych podróżach za granicÄ™ (w tym zorganizowanych samodzielnie). Ogólny wzrost, jak wynika z danych GUS, wyniósÅ‚ 7,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dane TFG mówią zatem, że ogólny wzrost klientów biur podróży - ponad 15 proc. - był przeszło dwukrotnie wyższy niż GUS-owska średnia. Jeszcze wyższy był wzrost liczby turystów, którzy udali się w taki sposób na zagraniczny wypoczynek. To ponad 22 proc. a więc trzy razy więcej niż wyniósł ogólny wzrost wyjazdów turystycznych Polaków w 2024 roku.

Z zestawienia danych GUS i TFG, dotyczÄ…cych zagranicznych wyjazdów można oszacować, że udziaÅ‚ biur podróży to ok. 45 proc. wszystkich wyjazdów turystycznych. Nie odbiega to od statystyk u naszych poÅ‚udniowych sÄ…siadów. W dziesiÄ™ciomilionowych Czechach w ubiegÅ‚ym roku, wedÅ‚ug ÈSÚ (Czeski UrzÄ…d Statystyczny), z biurami podróży na wakacje za granicÄ™ wyjechaÅ‚o ponad 2,5 mln tamtejszych turystów. W porównaniu z liczbÄ… osób, które samodzielnie zorganizowaÅ‚y wyjazd, stanowi to 44,4 proc. ogólnej liczby wakacji.
Dlaczego Polacy coraz chÄ™tniej wyjeżdżajÄ… za granicÄ™ z biurami podróży? Oprócz wspomnianej wczeÅ›niej ustawowej ochrony uczestników imprez turystycznych,  zwÅ‚aszcza w sezonie wakacyjnym i do najbardziej popularnych krajów, wyjazd z biurem podróży jest porównywalny cenowo, a czÄ™sto taÅ„szy od samodzielnie przygotowanej wyprawy.





W ofercie Travelplanet.pl w lipcu lub sierpniu, w najbardziej preferowanym przez turystów standardzie (co najmniej 4* i wyżywienie all inclusive) za tygodniowe wakacje z przelotem para turystów zapÅ‚aci co najmniej  za 3400 zÅ‚, rodzina z jednym dzieckiem - za 4400 zÅ‚ a z dwójkÄ… dzieci - za 6000 zÅ‚. Nie ma zmian w pierwszej piÄ…tce, a w zasadzie w szóstce, najpopularniejszych kierunków: ponownie sÄ… to Turcja, Grecja, Egipt, Hiszpania i ex aequo - Tunezja i BuÅ‚garia.





Pierwsze trzy kierunki generują 60 proc. całego ruchu turystycznego z biurami podróży, a średni koszt pobytu w tych krajach to ok. 3600 zł na osobę - mniej więcej tyle co średni koszt na wszystkich kierunkach.

Wciąż chcemy wypoczywać all inclusive - to prawie 90 proc. rezerwacji - oraz w dobrych hotelach. Pięciogwiazdkowe obiekty zarezerwowało ponad 34 proc. a czterogwiazdkowe - ponad 40 proc. klientów biur podróży.

Z ubiegłorocznych badań społecznych Travelplanet.pl, analizujących fenomen popularności wypoczynku all inclusive wynika, że dla co trzeciego respondenta najważniejsza była beztroska związana z wyjazdem na wakacje, zwłaszcza jeśli podróżuje nań z dziećmi, a tylko dla co piątego - przeświadczenie, że pieniądze zostawione w biurze podróży to już wszystkie wydatki związane z urlopem.





Najchętniej zabieramy dzieci do Tunezji i Turcji a najmniej chętnie do Egiptu i Hiszpanii. Trzyosobowa rodzina na wakacyjny wypoczynek przeznacza średnio niecałe 11 tys. zł a czteroosobowa - ok. 13,5 tys. zł.

Lipcowe i sierpniowe wakacje  do koÅ„ca ubiegÅ‚ego roku zarezerwowaÅ‚o prawie 22 proc. klientów biur podróży. Wczesne rezerwacje to kolejny trwaÅ‚y trend, umacniany kilkoma czynnikami. Oprócz wyjÄ…tkowo niskich zaliczek, które trzeba wpÅ‚acić przy rezerwacji (od kilku do kilkunastu procent) i licznych bonusów, jakie oferujÄ… biura w okresie przedsprzedaży, to możliwość wyboru dalece spersonalizowanej oferty (konkretny hotel, atrakcje dla dzieci itp.).





W czasach wysokiej inflacji wczesną sprzedaż stymulował strach przed dużym wzrostem cen przed wyjazdem. Teraz takich obaw raczej nie ma, jest za to powszechna świadomość, że tzw. złote strzały na last minute to od kilku sezonów rzadkość (nawet gdy w 2023 na polski rynek wchodzili nowi, duzi touroperatorzy i obawiano się tzw. wojny cenowej) i jeśli się trafią, to raczej dla dwójki turystów, a nie trzy- czteroosobowej rodziny czy grupki przyjaciół.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com