TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-01-29 - Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażera krytykuje raport Komisji Europejskiej

W styczniu br. został opublikowany raport "Badania nad obecnym poziomem ochrony praw pasażerów linii lotniczych w Europie", przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej przez firmę konsultingową Steer. W dużym stopniu może on wpłynąć na kierunek podejmowanych zmian w unijnych przepisach i mieć negatywne oddziaływanie na obowiązujące, przyjazne pasażerom Rozporządzenie (WE) 261/2004.

reklama


Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażera mocno skrytykowało ten raport, nazywając go stronniczym. Zarzucają autorom raportu, że proponuje stworzenie nierównych warunków działania, sprzyjających tanim liniom lotniczym, oraz pasażerom klasy biznes, kosztem regularnych podróżujących.

Niezwykle rozczarowujÄ…ce jest, że najsÅ‚abiej w raporcie Komisji Europejskiej reprezentowani sÄ… pasażerowie, których przecież jakiekolwiek zmiany wprowadzone w RozporzÄ…dzeniu (WE) 261/2004 dotknÄ… najbardziej - komentuje prezes Stowarzyszenia Rzeczników Praw Pasażerów (APRA, Association of Passenger Rights Advocates), Adeline Nooderhaven.

Efekt prawny RozporzÄ…dzenia (WE) 261/2004 odzwierciedlajÄ… dane za lata 2018 i 2019. Rok 2018 byÅ‚ rekordowy pod wzglÄ™dem liczby zakłóceÅ„ uprawniajÄ…cych pasażerów do otrzymania odszkodowania. DoÅ›wiadczenia roku 2018 przeÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na wyższÄ… punktualność i lepszÄ… obsÅ‚ugÄ™ pasażera już w nastÄ™pnym roku i w efekcie - zgodnie z danymi statystycznymi APRA dot. lotów - spadek o 25,3% liczby odwoÅ‚anych lotów oraz zmniejszenie liczby pasażerów, uprawnionych do odszkodowania o 22,6% w 2019 porównaniu do roku poprzedniego. Wg APRA, ograniczenie zakresu uprawnieÅ„ do odszkodowania obniży motywacjÄ™ linii lotniczych do poprawy jakoÅ›ci usÅ‚ug oraz zwiÄ™kszy prawdopodobieÅ„stwo wystÄ…pienia opóźnieÅ„. Nie zaskakuje wiÄ™c, biorÄ…c pod uwagÄ™ narracjÄ™ przewoźników, brak uwzglÄ™dnienia w raporcie Steer danych z 2019 roku.

Linie lotnicze próbują stworzyć mylącą narrację, twierdząc, że nie stać ich na ponoszenie kosztów odszkodowań przyznawanych na podstawie Rozporządzenia (WE) 261/2004. Jednocześnie żadna linia nie ujawniła sumy, jaką wypłaciła w ramach odszkodowań. Tych kosztów można uniknąć poprzez lepsze radzenie sobie z punktualnością. Oczywiste jest, że wydatki związane z Rozporządzeniem nie zbliżają się nawet do wysokości, o jakiej przekonują nas przewoźnicy. Raport szczegółowo analizuje wszystkie znaczące bankructwa linii lotniczych i potwierdza, co już wiedzieliśmy: żadne z nich nie było spowodowane przez Rozporządzenie (WE) 261/2004. Koszty jakie ponoszą przewoźnicy są jedynie konsekwencją ich złego zarządzania, a przepisy realizują wizję Komisji Europejskiej, obejmującą zwiększenie wydajności i punktualności ruchu lotniczego w Europie. - komentuje Noorderhaven.

APRA atakuje m.in. propozycję dotyczącą wprowadzenia korelacji między wysokością odszkodowania a ceną biletu lotniczego, uważając to za rozwiązanie niesprawiedliwe, które przyniosłoby korzyści przede wszystkim posiadaczom drogich biletów.

Dla wszystkich, którzy dbajÄ… o równe i uczciwe traktowanie pasażerów, sugestia, że wysokość rekompensaty powinna zależeć od ceny biletu jest wysoce nieetyczna, zwÅ‚aszcza biorÄ…c pod uwagÄ™, że cena biletu nie stanowi caÅ‚kowitego kosztu podróży poniesionego przez pasażera. Podróżni, którzy zasÅ‚ugujÄ… na odszkodowania bÄ™dÄ… poszkodowani. Co wiÄ™cej, mniejsza wysokość odszkodowania zniechÄ™ci pasażerów do wypeÅ‚nienia wniosku i uczyni przepisy RozporzÄ…dzenia nieefektywnymi. W rezultacie zyskajÄ… tanie linie lotnicze, już dzisiaj osiÄ…gajÄ…ce milionowe zyski. BÄ™dzie to równoznaczne z przyzwoleniem na jeszcze wiÄ™ksze wykorzystywanie swoich pasażerów - wskazuje Noorderhaven.

Innym krytykowanym aspektem raportu przygotowanego przez Steer jest sugestia, że w związku z funkcjonowanie Rozporządzenia (WE) 261/2004, dodatkowy koszt dla linii lotniczych wynosi średnio 4,4 euro na każdy bilet. Jednak w samym raporcie jest już zaznaczone, że większość tej kwoty związana jest z koniecznością zwrotu opłaty za bilet i zapewnienia alternatywnego połączenia, nie wypłaty bezpośrednich odszkodowań pasażerom. Poniesienie tych kosztów jest jednak konieczne by dostarczyć usługi, za które pasażerowie zapłacili i proponowane zmiany do aktualnej wersji Rozporządzenia (WE) 261/2004 nie miałyby na nie wpływu. P

Zgadzamy się, że niektóre elementy Rozporządzenia (WE) 261/2004 mogą wymagać przeglądu i uściślenia, byłoby jednak lekkomyślne narażać na szwank prawa ponad 900 milionów podróżnych rocznie poprzez wyciąganie wniosków ze stronniczego raportu, który nie zawiera danych z 2019 roku oraz nie uwzględnia korzyści, jakie czerpią linie lotnicze z unowocześniania systemów europejskiej kontroli powietrznej oraz infrastruktury portów lotniczych - podsumowuje Adeline Noorderhaven.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com