TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-07-30 - Jak firmy windykacyjne oceniają branżę noclegową?

Choć w porównaniu z sytuacją sprzed 3 lat kondycja finansowa branży noclegowej poprawia się, zaległości wciąż są jednak niemałe, na co wskazują dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazie BIK. Zbliżyły się z końcem maja do 994 mln zł i w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosły już niewiele, bo o ponad 5 mln zł.

reklama


Przeciętna zaległość całej branży noclegowej sięga ponad 500 tys. zł. Przedsiębiorcy wciąż mierzą się ze starymi problemami, a dodatkowo tegoroczne lato nie rozpieszcza zarówno biznesów na rodzimym rynku, jak i turystów planujących letnie urlopy. Według oceny analityków maleje skłonność Polaków do wydawania środków pieniężnych na wypoczynek. Choć według badania zrealizowanego na potrzeby BIG InfoMonitor, blisko co szósta osoba zaplanowała w swoim budżecie domowym oszczędności na tegoroczny "reset", w tym na wyjazdy weekendowe i wakacyjne, to jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym odsetek ten zmniejszył się o 5 p.p. do 17 proc. i jest taki sam obecnie zarówno w przypadku kobiet jak i mężczyzn.

Hotelarze, właściciele kampingów, pól namiotowych i innych form zakwaterowania mogą za to liczyć na młodych - osoby między 18, a 24 rokiem życia na tle pozostałych, stanowią najliczniejszą grupę wiekową (23 proc.), która za główny cel oszczędzania postawiła sobie w tym roku właśnie wypoczynek. Dla porównania tylko 11 proc. osób w grupie 55-64 lata. Z kolei województwa, gdzie wydatki na wypoczynek wskazała najwyższa grupa mieszkańców to: kujawsko-pomorskie (24 proc.), małopolskie (23 proc.), śląskie i wielkopolskie - po 22 proc. Najniższy odsetek z kolei jest w województwie lubuskim (4 proc.), świętokrzyskim (8 proc.), opolskim i warmińsko-mazurskim - po 9 proc.

Gdy perspektywa napływu gości się kurczy, a koszty działalności rosną, przekładać się to może na dalszy wzrost cen usług, co może jednak w konsekwencji ograniczać dostępność dochodową do wypoczynku. Tym bardziej, że dużą część kosztów stanowią tu koszty stałe. 37 proc. firm z sektora usług wskazało w naszym badaniu**, że zamierza podnosić ceny, a za główne przyczyny podają przede wszystkim rosnące koszty pracy i wyższe ceny energii - około 44 proc. Dodatkowo zmiany cen usług hotelarskich często nie rekompensują w pełni wzrostu kosztów prowadzonej działalności i mogą mocno ograniczyć dostępność tych usług dla wielu klientów. Szczególnie, że nie mieszczą się one w kategorii potrzeb podstawowych i elastyczność popytu w zależności od ceny jest w ich przypadku bardzo wysoka, co wprost przekładać się na możliwości zakupowe Polaków. W konsekwencji może to odbić się na przyroście zaległego zadłużenia branży noclegowej mówi dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Przeciętna zaległość całej branży noclegowej sięga ponad 500 tys. zł, ale już pojedynczego hotelu 800 tys. zł. Na koniec maja 2025 r. 2015 przedsiębiorców z branży zakwaterowania (55 Zakwaterowanie) nie radziło sobie z terminowym regulowaniem faktur i rat kredytów - to tylko o 20 podmiotów więcej niż rok temu. I choć tempo przyrostu firm z problemami jest niższe niż jeszcze przed trzema laty, podobnie jak wartość przyrostu długów - nadal łączna kwota zaległego zadłużenia pozostawia wiele do życzenia. Zbliżyła się z końcem maja do 994 mln zł. Największe problemy mają przede wszystkim hotele, motele i pensjonaty (PKD 55.10.Z) - i choć jest to jedyna grupa w tym sektorze, której długi zmalały o około 4,5 mln zł (0,5 proc.) - to stanowią one blisko 97 proc. zaległego zadłużenia całej branży i wynoszą prawie 860 mln zł. Warto tu zaznaczyć, że potencjalni kontrahenci powinni zwrócić uwagę, że w grupie podmiotów o PKD 55.10.Z jest spory, bo 8-procentowy udział niesolidnych płatników.
A przeciętna zaległość, choć nieznacznie zmniejszyła się, nadal pozostaje to 0,8 mln zł. W tej sytuacji konieczna jest ostrożność w doborze partnerów biznesowych i skrupulatne sprawdzanie oraz monitorowanie ich zdolności do rozliczania się w terminie
zwraca uwagę dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Wśród biznesów noclegowych, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy, o 7 proc. zwiększyły przeterminowane płatności, znalazły się podmioty prowadzące turystyczne obiekty noclegowe, tj. agroturystyka, ośrodki kolonijne, domki i schroniska (PKD 55.20.Z). Ich dług wobec banków i kontrahentów biznesowych wynoszą 122 mln zł, a średnia zaległość dla jednej firmy wynosi tu ponad 134 tys. zł. O 274 tys. zł do ponad 1,1 mln zł powiększyły się zaległości firm zarządzających polami kempingowymi (PKD 55.30.Z), a przeciętna zaległości wynosi tu 40 tys. zł.

Ubiegły rok upłynął pod znakiem dużego zainteresowania usługami turystycznymi. Według danych CBOS, 60 proc. dorosłych Polaków wyjechało na co najmniej dwudniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania. To jeden z trzech najwyższych wyników odnotowanych od początku prowadzenia badań, tj. od 2012 r.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com