TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-07-27 - Turyści wracają do rezerwowania wyjazdów

Wojna w Ukrainie toczy się już od niemal pół roku, a jej skutki gospodarcze obserwuje cała Europa. Ale czy wzrost cen paliwa lotniczego, wysoka inflacja i fluktuacje walut wpływają na chęć Polaków do wyjeżdżania za granicę?

reklama


Z danych Wakacje.pl wynika, że o poczÄ…tkowym wahniÄ™ciu sprzedaży spowodowanym tymi czynnikami, w drugim kwartale roku sytuacja poprawiÅ‚a siÄ™, a klienci wrócili do rezerwowania wyjazdów. Ci, którzy zamówili je z wyprzedzeniem, skorzystali na atrakcyjnych cenach i wiÄ™kszym wyborze.
Wraz z luzowaniem obostrzeÅ„ pandemicznych przez poszczególne kraje gotowość do podróżowania roÅ›nie, a podobnie jak przed pandemiÄ…, na lato najwiÄ™kszym zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ kierunki w basenie Morza Åšródziemnego. Dla niektórych w tym roku dodatkowÄ… zachÄ™tÄ… jest również zniesienie przez TurcjÄ™ obowiÄ…zku paszportowego i wizowego dla Polaków. Obecnie nasi obywatele mogÄ… podróżować tam na podstawie dowodu osobistego. To z pewnoÅ›ciÄ… jeden z powodów, dla których w tym roku Turcja jest tak popularna wÅ›ród klientów biur podróży - mówi Jolanta KoÅ‚odziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.

Turcja i Grecja królują



W drugim kwartale tego roku najlepiej sprzedającymi się kierunkami na sezon letni, w Wakacje.pl były Turcja, Grecja i Egipt, które łącznie odpowiadały za 58,1 proc. sprzedaży. Dla porównania, rok wcześniej było to 63,7 procent. Zmiany w rozkładzie sił spowodowane są między innymi powrotem Tunezji do programów biur podróży - w zeszłym roku z uwagi na dość restrykcyjne zasady wjazdu kraj ten praktycznie wypadł z oferty. Obecnie przeżywa renesans.

Na razie trudno okreÅ›lić, który z kierunków: Turcja czy Grecja zajmie pierwsze miejsce w rankingu popularnoÅ›ci, bo w każdym tygodniu widać pewne wahniÄ™cia w popycie. Choć w pierwszym tygodniu lipca Turcja w dalszym ciÄ…gu byÅ‚a numerem jeden w ogólnych statystykach sprzedażowych Wakacje.pl, to jednak zaczęła nieco tracić na rzecz Grecji. Te dwa kraje już od jakiegoÅ› czasu walczÄ… o palmÄ™ pierwszeÅ„stwa na polskim rynku turystyki zorganizowanej. W drugim kwartale tego roku widać też lekkie osÅ‚abienie popytu na wyjazdy do Egiptu - w analizowanym okresie zmiana wyniosÅ‚a 2,6 pkt. proc. na minus rok do roku. Jakie inne kierunki wybierajÄ… w tym roku Polacy? Miejsca od 4 do 10 w rankingu tych najpopularniejszych zajmujÄ… Hiszpania, BuÅ‚garia, Tunezja, Cypr, Albania, WÅ‚ochy i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Podobnie jak w poprzedniej odsÅ‚onie raportu Wakacje.pl z kwietnia tego roku, analitycy sprawdzili, jak rozkÅ‚ada siÄ™ zainteresowanie poszczególnymi krajami w konkretnych grupach klientów. Okazuje siÄ™, że Turcja, Grecja i Egipt królujÄ… zarówno wÅ›ród par, rodzin z dziećmi, jak i singli. Różnice w preferencjach widać dopiero na kolejnych miejscach w rankingu. Podczas gdy osoby podróżujÄ…ce tylko we dwoje na czwartym miejscu wybierajÄ… HiszpaniÄ™, a na piÄ…tym BuÅ‚gariÄ™, to u rodzin trend jest odwrotny - pozycja czwarta należy do BuÅ‚garii, a piÄ…ta do Hiszpanii. Single preferujÄ… natomiast TunezjÄ™ (miejsce czwarte), a dalej HiszpaniÄ™ (miejsce piÄ…te). PeÅ‚ne zestawienie najpopularniejszych kierunków w tych trzech grupach podróżnych obrazuje poniższa infografika.

Wakacje.pl sprawdziÅ‚y też, które regiony turystyczne w poszczególnych krajach cieszÄ… siÄ™ najwiÄ™kszym zainteresowaniem. I tak w przypadku podróżujÄ…cych w pojedynkÄ™ w pierwszej piÄ…tce znalazÅ‚y siÄ™: Riwiera Turecka (Turcja), Hurghada (Egipt), SÅ‚oneczny Brzeg (BuÅ‚garia), Marsa Alam (Egipt) i Monastyr (Tunezja). WÅ›ród par ranking ten wyglÄ…da nastÄ™pujÄ…co: Riwiera Turecka (Turcja), Hurghada (Egipt), SÅ‚oneczny Brzeg (BuÅ‚garia), Heraklion (Kreta) i Marsa Alam (Egipt). Rodziny z dziećmi preferujÄ… wyjazdy na RiwierÄ™ TureckÄ… (Turcja), do SÅ‚onecznego Brzegu (BuÅ‚garia), Hurghady (Egipt), na Rodos (Grecja) i do Heraklionu (Kreta).

Ile Polacy wydadzÄ… na wakacje?



Tradycyjnie Wakacje.pl sprawdziły też, ile w tym roku klienci biur podróży wydali średnio na wakacyjny wyjazd. I tak za podróż dla dwóch osób do Turcji klienci w drugim kwartale roku płacili w sumie 6 305,13 zł (przed rokiem 5 451,89 zł ), w Grecji 6 596,71 zł (5 952,45 zł) a w Egipcie 6 336,84 zł (w 2021 roku 5458,29 zł).

W grupie rodzin z jednym dzieckiem średnia cena rezerwacji do Turcji wyniosła 9 016,43 zł, do Grecji 9 313,42 zł, a do Egiptu 8 791,40 zł, przy rodzicach podróżujących z dwójką dzieci za pobyt w Turcji klienci płacą 11 387,49 zł, za wakacje w Grecji 12 032,27 zł, a w Egipcie 10 993,14 zł.

Z zestawienia wynika, że Polacy wcale nie szukają najtańszych ofert. Kryterium wyboru jest jakość oferty i atrakcyjność samego miejsca turystycznego. Na wakacjach oczekujemy odpowiedniego standardu usług, za który jesteśmy gotowi zapłacić więcej - podkreśla Jolanta Kołodziejczyk.

Polacy lubią z góry określić wakacyjny budżet



W tegorocznych rezerwacjach ponownie przeważajÄ… oferty z all inclusive. Wynika to częściowo z popularnoÅ›ci poszczególnych kierunków. W resortach hotelowych w Turcji i w Egipcie ta forma wyżywienia dominuje, jest też bardzo popularna w Grecji, choć tam Å‚atwiej już znaleźć propozycje z dwoma posiÅ‚kami czy z samymi Å›niadaniami - szczególnie dotyczy to mniejszych, rodzinnie prowadzonych hoteli. W porównaniu do zeszÅ‚ego roku różnice w preferencjach klientów biur podróży sÄ… wrÄ™cz kosmetyczne. Na all inclusive (uwzglÄ™dniajÄ…c też opcjÄ™ bogatszÄ… - ultra all inclusive) w tym roku zdecydowaÅ‚o siÄ™ 83,8 procent klientów, rok temu wskaźnik ten wyniósÅ‚ 84 procent. Widać niewielki wzrost przy dwóch posiÅ‚kach dziennie - z 9,7 procent w 2021 roku do 10 procent obecnie.


Na wakacje już od kwietnia



W tym roku sezon letni wystartował zgodnie z planem - pierwsi klienci na swoje słoneczne wakacje wyjechali już w kwietniu. Dużą popularnością cieszył się maj, a to dzięki długiemu weekendowi, który przypada na początek tego miesiąca. Podobny trend można było zaobserwować w czerwcu - liczba klientów w porównaniu z zeszłym rokiem podwoiła się. Tradycyjnie największym zainteresowaniem cieszą się podróże w lipcu, do końca czerwca sprzedaż wyjazdów na sierpień, wrzesień i październik była na razie niższa niż przed rokiem.

Wyniki sprzedaży pokazujące zainteresowanie podróżami w poszczególnych miesiącach nasuwają ciekawe wnioski. Po pierwsze potwierdzają, że ten rok jest już bardzo zbliżony do trendów obserwowanych przed pandemią. Sezon letni rozpoczął się planowo pod koniec kwietnia, wiele osób wybrało się za granicę na majówkę i czerwcówkę, a większość sprzedaży zrealizowanej w drugim kwartale roku przypada na wyjazdy w lipcu. Choć o wiele więcej osób niż przed rokiem zdecydowało się skorzystać z promocji w ramach przedsprzedaży, to nadal część wstrzymuje się z decyzją, prawdopodobnie czekając na last minute. W ostatniej chwili na pewno będzie można znaleźć ciekawe oferty, ale to nie oznacza, że będą mocno przecenione. Już w zeszłym roku obserwowaliśmy, że im bliżej terminu wylotu, tym wycieczki były droższe, a zakup z wyprzedzeniem bardziej się opłacał - tłumaczy Jolanta Kołodziejczyk.

Ponad dwie trzecie wyjedzie na tydzień



Ciekawie prezentują się też wyniki pokazujące długość pobytu. Okazuje się, że tygodniowe wycieczki w dalszym ciągu cieszą się największym zainteresowaniem - 69 procent klientów biur podróży wybiera się właśnie na siedmiodniowy urlop, ale już co piąty decyduje się na pobyty niestandardowe, nieco dłuższe niż tygodniówki, jednak krótsze niż 14-dniowe.

Polski rynek turystyki wyjazdowej rozwija siÄ™, a to oznacza, że biura podróży poszerzajÄ… swojÄ… ofertÄ™ lotniczÄ…. DziÄ™ki temu, że do danej destynacji latajÄ… częściej niż raz w tygodniu, mogÄ… stworzyć też pobyty niestandardowe, na przykÅ‚ad 9-, 10-, 11-, czy 12-dniowe. To propozycja ciekawa z kilku powodów. Po pierwsze na takim wyjeździe można już dobrze wypocząć, ale też przeznaczyć trochÄ™ czasu na zwiedzanie, po drugie ceny sÄ… nieco niższe niż przy wyjazdach dwutygodniowych, co w przeliczeniu na caÅ‚Ä… rezerwacjÄ™ daje zauważalne oszczÄ™dnoÅ›ci. Czasem mogÄ… one wystarczyć nawet na jeszcze jeden wypad w ciÄ…gu roku, na przykÅ‚ad na weekend - komentuje Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl.

Samolot coraz popularniejszy



W tym roku klienci biur podróży znów najchętniej wybierają wycieczki lotnicze - w analizowanym okresie zdecydowało się na nie 95,3 procent kupujących. Dla porównania, rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 86 procent. Widać też spadek liczby turystów, którzy decydują się na wycieczkę z dojazdem własnym - od stycznia do czerwca na taką ofertę zdecydowało się 3,1 procent osób, czyli o 1,4 pp. mniej niż przed rokiem.

Z ogólnopolskiego badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie biura Wakacje.pl w marcu tego roku, wynika, że to, skąd polecimy na urlop, dla wielu osób ma bardzo duże znaczenie. 45 procent respondentów potwierdziło, że przede wszystkim sprawdza, jakie oferty są dostępne z lotnisk znajdujących się najbliżej ich miejsca zamieszkania. Które porty były zatem najczęściej wybierane przez kupujących w drugim kwartale roku? W pierwszej piątce znalazły się Warszawa, Katowice, Wrocław, Gdańsk i Poznań.

Polacy chÄ™tnie na wakacje latajÄ…, a w tym roku okazji do tego majÄ… jeszcze wiÄ™cej. Biura podróży poszerzyÅ‚y swojÄ… ofertÄ™ o wyloty z lotnisk regionalnych, a w szczycie sezonu pojawiajÄ… siÄ™ nawet dodatkowe poÅ‚Ä…czenia do najbardziej popularnych kierunków turystycznych. Nasze statystyki pokazujÄ… też wyraźny wzrost liczby podróży z WrocÅ‚awia, GdaÅ„ska i Poznania, co zwiÄ…zane jest ze zwiÄ™kszeniem oferowania przez biura podróży i linie lotnicze - komentuje Anna Podpora.

Program letni dotyczy głównie wylotów do basenu Morza Śródziemnego i na Bałkany, ale zimą siatka zostanie wzbogacona także o wyjazdy do dalekich krajów. W Gdańsku kilka tygodni temu otwarty został nowy terminal, z którego pasażerowie będą mogli podróżować między innymi na Karaiby i to bezpośrednimi lotami czarterowymi.

DokÄ…d najchÄ™tniej wybierajÄ… siÄ™ pasażerowie rozpoczynajÄ…cy podróż w jednym z piÄ™ciu najpopularniejszych lotnisk w Polsce? Dane pokrywajÄ… siÄ™ z generalnym rankingiem najczęściej wybieranych kierunków w tym roku, ale przy poszczególnych regionach widać niewielkie przesuniÄ™cia. W przypadku Warszawy króluje Grecja, przy Katowicach palma pierwszeÅ„stwa należy do Turcji, podobnie jest we WrocÅ‚awiu. GdaÅ„szczanie preferujÄ… GrecjÄ™, a ci, którzy decydujÄ… siÄ™ na wylot z Poznania, w pierwszej kolejnoÅ›ci wybierajÄ… TurcjÄ™.

Statystyki przedstawiają się nieco inaczej, jeśli pod uwagę weźmiemy nie kraj, ale konkretny region turystyczny. Ze wszystkich pięciu największych polskich lotnisk klienci najczęściej latają do Antalyi, czyli na Riwierę Turecką Morza Śródziemnego. Różnice widać dopiero przy analizie miejsca drugiego - przy Warszawie i Gdańsku jest to bułgarskie Burgas, przy Katowicach i Wrocławiu egipska Hurghada, a przy Poznaniu tureckie Bodrum.

Jeśli można mówić o jakichkolwiek korzyściach płynących z pandemii dla branży turystycznej, to jest nim wzrost zaufania do biur podróży. Coraz więcej klientów rozumie, dlaczego wycieczki zorganizowane są najbezpieczniejszą formą podróżowania. Odpowiedzialność za pełną realizację wyjazdu ponosi touroperator, a gdyby doszło do wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, musi zagwarantować ofertę analogiczną do zamówionej lub zwrócić pieniądze. W przypadku samodzielnej organizacji wyjazdu klient nie ma takich zabezpieczeń, co oznacza, że jeśli na przykład lot zostanie odwołany, dopasowana do niego rezerwacja hotelu czy wynajem samochodu mogą przepaść - podkreśla Anna Podpora.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com