TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2018-06-18 - Największe miasta zdominowały miejską turystykę weekendową
Pozycja miasta w rankingu atrakcyjności w wielu przypadkach odbiega od wysokości kwoty, wydanej na promocję - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.
reklama
Główne wnioski z badania, w którym uwzględniono miasta z liczba ludności powyżej 200 tysięcy mieszkańców:
- Mimo istotnych nakładów finansowych samorządów na promocję, w Polsce liczą się turystycznie tylko największe miasta
- Żadne miasto spoza pierwszej piątki, zdaniem badanych nie wyróżnia się niczym szczególnym
- Jednym z głównych czynników decydujących o ocenie miasta jako atrakcyjnego turystycznie jest jego oferta dla dzieci - pod tym względem wybija się Trójmiasto
- Pozycja miasta w rankingu atrakcyjności w wielu przypadkach odbiega od wysokości kwoty, wydanej na promocję
- Spośród dużych miast Poznań, Łódź i Katowice to ośrodki, które na żadnym wymiarze się nie wyróżniają i nie mają, zdaniem badanych, żadnych cech charakterystycznych
- Czynniki, które w największym stopniu wpływają na postrzeganie miasta jako atrakcyjnego to: zabytki, oferta dla dzieci oraz oferta imprez
Niemal co trzeci badany (31%) odwiedza turystycznie polskie miasta raz na pół roku. Główną przyczyną jest odkrycie czegoś nowego, poznanie nowego miejsca. Niezwykle ważna dla turystów jest oferta dla dzieci, gdyż co czwarty przyznaje, że wycieczki do polskich miast organizuje właśnie po to, by spędzić z nimi czas. Zdecydowanie mniej ważne, poza pierwszą dziesiątką przyczyn, dla których zwiedza się miasta, jest kuchnia regionalna (6%) czy oferta muzealna (8%).
Za najbardziej atrakcyjne polskie miasta uważane są: Trójmiasto, Kraków i Wrocław.
Ranking najbardziej atrakcyjnych polskich miast (TOP 10)
1. Trójmiasto
2. Kraków
3. Wrocław
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Szczecin
8. Katowice
9. Bydgoszcz
10. Łódź
W pierwszej dziesiątce, spośród badanych dwunastu miast, nie zmieściły się Lublin i Białystok.
Pod względem zabytków istotnie wybija się Kraków, co nie dziwi. Silną pozycję mają również Wrocław i Trójmiasto. Z kolei pod względem oferty gastronomicznej przoduje Kraków, Trójmiasto i Warszawa, najsłabiej zaś wypadają Bydgoszcz i Łódź. Atrakcyjne imprezy są zdaniem badanych w Trójmieście, Warszawie i Krakowie, zaś na wyjazd z dziećmi najlepiej jest wybrać się do Trójmiasta. Przyzwoitą ofertę w tym zakresie ma też w opinii respondentów Kraków, Wrocław i Warszawa. Za najlepszą ofertę muzealną badani uznają ofertę Krakowa, Warszawy i Wrocławia. W sporcie zaś zdecydowanie przoduje Warszawa, co jest zasługą Stadionu Narodowego i imprez, które się tam odbywają, licznych maratonów oraz najlepszego zespołu piłkarskiego w Polsce - Legii. Miastem, które najczęściej znajduje się poza rankingiem, czyli poza pierwszą dziesiątką jest Łódź.
Ranking miast: atrakcyjność zabytków
1. Kraków
2. Wrocław
3. Trójmiasto
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Lublin
8. Białystok
9. Szczecin
10. Bydgoszcz
Ranking miast: oferta gastronomiczna
1. Kraków
2. Trójmiasto
3. Warszawa
4. Wrocław
5. Toruń
6. Poznań
7. Szczecin
8. Katowice
9. Lublin
10. Białystok
Poza rankingiem znalazły się Łódź i Bydgoszcz.
Ranking miast: imprezy
1. Trójmiasto
2. Warszawa
3. Kraków
4. Wrocław
5. Poznań
6. Toruń
7. Szczecin
8. Katowice
9. Bydgoszcz
10. Białystok
Ranking miast: atrakcje dla dzieci
1. Trójmiasto
2. Kraków
3. Wrocław
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Lublin
8. Katowice
9. Szczecin
10. Białystok
Ranking miast: muzea
1. Kraków
2. Warszawa
3. Wrocław
4. Trójmiasto
5. Toruń
6. Poznań
7. Białystok
8. Szczecin
9. Katowice
10. Bydgoszcz
Ranking miast: wydarzenia sportowe
1. Warszawa
2. Wrocław
3. Trójmiasto
4. Katowice
5. Kraków
6. Poznań
7. Szczecin
8. Białystok
9. Lublin
10. Łódź
Najsłabsze przełożenie wydatków promocyjnych mają Katowice, które w 2017 roku miały po Warszawie najwyższy budżet promocyjny, jednak daleką 10-tą pozycję w rankingu. Podobna sytuacja jest z Bydgoszczą - oba miasta miały wysokie budżety, jednak pod względem postrzegania atrakcyjności turystycznej są poza pierwszą dziesiątką.
Katowice mają dosyć mało określone pozycjonowanie. Z jednej strony posiadają duży potencjał, jeśli chodzi o zabytki poprzemysłowe, z drugiej zaś perłę architektury - salę koncertową NOSPR. Ponadto, na postrzeganie Katowic w dużej mierze wpływają negatywne skojarzenia środowiskowe - Katowice kojarzone są przez wiele osób jako miejsce z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem, stąd może też wynikać negatywne postrzeganie w kontekście turystyki - komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Z kolei Bydgoszcz, która nie ma zbyt wielu atrakcji naturalnych do wykorzystania, musiałaby znaleźć jakąś niszę, np. w postaci kultury. Niegdysiejsza strategia Bydgoszczy polegająca na podkreślaniu aspektów sportowych w promocji miasta okazała się nieskuteczna - z naszego badania wynika, że Bydgoszcz i Toruń to miasta w najmniejszym stopniu kojarzone z wydarzeniami sportowymi - dodaje dr Adam Czarnecki.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami