TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2024-06-26 - Polacy krócej wypoczywają w kraju

Ekonomia i pęd życia są nieubłagane. Zmieniają się zwyczaje Polaków i na wyjazdach krajowych skracanie pobytów weszło już na stałe do zwyczajów wakacyjnych.

reklama


UÅ›redniajÄ…c oczekiwania turysty krajowego można okreÅ›lić: zarówno z rodzinÄ…, jak i we dwoje, jedziemy na krótko, czÄ™sto wiÄ™cej niż raz i raczej nad morze, na noclegi chcielibyÅ›my wydać nie wiÄ™cej niż 200 zÅ‚otych za osobÄ™ za noc. Miejsce pobytu wybieramy starannie, przeglÄ…dajÄ…c uważnie oferty wielu obiektów. Wyjazdowe preferencje rodaków decydujÄ…cych siÄ™ na urlop w kraju sprawdziÅ‚ portal Nocowanie.pl.

Jak wynika z jego ankiety przeprowadzonej wÅ›ród tysiÄ…ca turystów 45,2% z nas wyjedzie rodzinnie, a 37,5% we dwoje. PozostaÅ‚e 17,3% wyruszy na wakacje w gronie wiÄ™kszej grupy znajomych.

Przy czym mówimy tu o rezerwacjach indywidualnych, które nie obejmują zorganizowanego wypoczynku dzieci w ośrodkach wypoczynkowych czy obiektach kolonijnych podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl. Bez względu na to w jakiej konfiguracji wybieramy się na wakacje, jedno jest pewne: dwutygodniowe rodzinne urlopy w kraju przeszły do historii. Utrzymuje się trend krótkich, ale częstszych wyjazdów przedstawia wnioski z badania.

Ponad poÅ‚owa, bo 54% planujÄ…cych wypoczynek familijny, wyjedzie na tydzieÅ„ i jest to wynik zbliżony do zeszÅ‚orocznego, gdy Nocowanie.pl przeprowadziÅ‚o identycznÄ… ankietÄ™. O 10% wzrosÅ‚a natomiast grupa rodzin skracajÄ…cych pobyt do 4 dni. Teraz to 31% podróżujÄ…cych rodzinie. Dwutygodniowy lub dÅ‚uższy pobyt w kraju zamierza zarezerwować zaledwie 5,7% ankietowanych z tej grupy.

Nieco inaczej rozkładają się odpowiedzi par. Co prawda częściej wybierają one wyjazdy weekendowe - taką odpowiedź zaznaczyło aż 29% par i tylko 9% rodzin - ale też częściej mogą pozwolić sobie na dwa tygodnie, a nawet więcej, urlopu (8,5%).

Rezerwacje sÄ… krótkie, ale dobra wiadomość dla gospodarzy jest taka, że 45% rodzin i 41% par planuje wiÄ™cej niż jeden urlop. Poza tym wszystko wskazuje na to, że wydamy nieco wiÄ™cej, bo mniej osób liczy na to, że zmieÅ›ci siÄ™ w kwocie do 100 zÅ‚otych - 44% par i 39% rodzin. W zeszÅ‚ym roku byÅ‚o to odpowiednio: 49% i 44% podaje Rzeszutek.

Na wydatek powyżej 300 złotych za osobę za noc pozwolić sobie może 12% ankietowanych rodzin i 7,8% par. Budżet do 2 tysięcy złotych na noclegi przeznaczyć chce ponad połowa par (52%), kolejne 31% zamierza wydać między 2 a 4 tysiące. Ze względu na większą liczbę osób, w tym drugim przedziale chce zmieścić się 42% wyjeżdżających z rodziną.

Ankietowani odpowiedzieli też na tradycyjne wakacyjne pytanie: nad morze czy w góry? Wygrywa BaÅ‚tyk, nad który wybiera siÄ™ aż 64% podróżujÄ…cych z dziećmi i 58% urlopujÄ…cych w parach. Górskie wÄ™drówki przewiduje 30% rodzin i 28% par. Rodziny rzadziej niż pary wybiorÄ… Mazury. KrainÄ™ Wielkich Jezior zamierza odwiedzić 14% podróżujÄ…cych we dwoje.

Po wyborze kierunku i zaplanowaniu budżetu przychodzi moment wyboru konkretnego obiektu, który najlepiej wpisze siÄ™ w wyobrażenie o udanym wypoczynku. Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych na decyzjÄ™ o wyborze wpÅ‚yw majÄ… przede wszystkim ostateczna cena bez ukrytych opÅ‚at dodatkowych, dobra relacja ceny do jakoÅ›ci, rzetelny opis obiektu,  atrakcyjne promocje, parking, dostÄ™pne udogodnienia, a także atrakcje na miejscu i w najbliższej okolicy, dostosowane do potrzeb rodzin lub osób spÄ™dzajÄ…cych wolny czas we dwoje mówi  Agnieszka Rzeszutek. Duże znaczenie ma też opinia innych. Uważnie Å›ledzimy wpisy i komentarze dostÄ™pne w internecie, zwracajÄ…c uwagÄ™ na to czy wyglÄ…dajÄ… na wiarygodne podkreÅ›la.

Przy wyborze szczególnie ostrożni sÄ… podróżujÄ…cy caÅ‚ymi rodzinami. Aż 52% z nich, zanim dokona wyboru tego wÅ‚aÅ›ciwego, porównuje propozycje wiÄ™cej niż dziesiÄ™ciu obiektów. Kolejne 27% szczegółowo przyglÄ…da siÄ™ informacjom o 4-10 obiektach, a 7% przyznaje, że nie porównuje ofert wcale. Nieco mniej czasu na wybór poÅ›wiÄ™cajÄ… osoby podróżujÄ…ce w parach - 40% sprawdza ofertÄ™ od czterech do dziesiÄ™ciu obiektów, a 12% nie podejmuje analizy ofert. 

Przy zestawianiu propozycji ankietowani zwracajÄ… uwagÄ™ nie tylko na ceny i opinie, ale też na zdjÄ™cia, szczegółowość opisów udogodnieÅ„ i wskazania możliwoÅ›ci spÄ™dzenia wolnego czasu w okolicy. A co turystów zniechÄ™ca do wyboru danego miejsca? Brak informacji o wyposażeniu obiektu, niezadowalajÄ…cy stan samego obiektu i jego najbliższej okolicy, a przede wszystkim brak parkingu na miejscu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com