TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-03-16 - IGHP: luty lepszy od stycznia, ale dalej niesatysfakcjonujÄ…cy

Wyniki hoteli w lutym były nadal dalekie od satysfakcjonujących, tym niemniej widoczna jest poprawa w stosunku do stycznia i poprzednich miesięcy z końca 2021 roku - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży na koniec miesiąca. Ceny w hotelach idą w górę, co jest efektem dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, a także wynagrodzeń.

reklama


DokÅ‚adnie jedna trzecia obiektów nie przekroczyÅ‚a frekwencji 30 proc. (w styczniu byÅ‚o to 53 proc.), a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o już 30 proc. NajliczniejszÄ… grupÄ™ (36 proc. ankietowanych) stanowiÅ‚y hotele, które odnotowaÅ‚y frekwencjÄ™ w zakresie 31-50 proc.

Duże różnice w strukturze obłożenia hoteli miejskich i pozamiejskich

Wyniki hoteli miejskich i poÅ‚ożonych poza miastami wyraźnie różniÅ‚y siÄ™ strukturÄ… obÅ‚ożenia. W tych pierwszych najliczniejszÄ… grupÄ™ (43 proc.) stanowiÅ‚y obiekty, które uzyskaÅ‚y frekwencjÄ™ w zakresie 31-50 proc. - w pozamiejskich byÅ‚o to odpowiednio tylko 15 proc. JednoczeÅ›nie, w hotelach pozamiejskich aż 47 proc. nie przekroczyÅ‚o obÅ‚ożenia 30 proc., co wydaje siÄ™ zaskakujÄ…ce, ponieważ luty byÅ‚ peÅ‚nym miesiÄ…cem szkolnych ferii zimowych. Można zaÅ‚ożyć, że powodem takiej sytuacji jest fakt, iż część hoteli pozamiejskich nie jest zlokalizowana w destynacjach turystycznych kojarzonych z wypoczynkiem zimowym. Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 38 proc. obiektów. W hotelach miejskich proporcje te byÅ‚y bardzo zbliżone - obÅ‚ożenia 30 proc. nie przekroczyÅ‚o 29 proc. hoteli, natomiast wynik powyżej 50 proc. frekwencji uzyskaÅ‚o 28 proc. obiektów.

Hotele obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci segmentu biznesowego odnotowaÅ‚y wyniki w strukturze bardzo zbliżonej do hoteli miejskich. NajliczniejszÄ… grupÄ™ (38 proc.) stanowiÅ‚y obiekty, które uzyskaÅ‚y frekwencjÄ™ w zakresie 31-50 proc., obÅ‚ożenia 30 proc. nie przekroczyÅ‚o 30 proc. hoteli, a wynik powyżej 50 proc. frekwencji uzyskaÅ‚o 32 proc. obiektów.

Relatywnie najkorzystniejsze wyniki uzyskaÅ‚y hotele obsÅ‚ugujÄ…ce segment goÅ›ci, którzy przyjechali na wypoczynek, i to potwierdza efekt ferii szkolnych. ObÅ‚ożenie powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 39 proc. obiektów, frekwencjÄ™ w zakresie 31-50 proc. 26 proc., a progu 30 proc. obÅ‚ożenia nie udaÅ‚o siÄ™ przekroczyć 35 proc. hotelom.

Ceny w hotelach nadal rosnÄ…

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny ponownie Å›wiadczÄ… o ciÄ…gÅ‚ej tendencji wzrostowej. Konieczność podnoszenia ich przez hotele wynika z dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, a także wynagrodzeÅ„. Ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie bÄ™dÄ… kolejnym czynnikiem wymuszajÄ…cym te wzrosty. Wyraźnie ponad poÅ‚owa hoteli (62 proc.) uzyskaÅ‚a Å›rednie ceny wyższe niż w lutym 2020 r., przy czym 33 proc. odnotowaÅ‚o wzrosty o wiÄ™cej niż 10 proc. W przypadku 13 proc. obiektów ceny nie zmieniÅ‚y siÄ™, a spadek Å›redniej ceny zanotowaÅ‚o 19 proc. hoteli.

Prognozy są słabe i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne trzy miesiÄ…ce nadal powielajÄ… niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy sÄ… sÅ‚abe i pogarszajÄ… siÄ™ z każdym kolejnym miesiÄ…cem, choć delikatnie poprawiÅ‚y siÄ™ w stosunku do minionych miesiÄ™cy. Nadal ma miejsce krótkie okienko rezerwacyjne. 3/4 hoteli prognozuje obÅ‚ożenie w marcu poniżej 30 proc., w tym dwie równoliczne grupy (23 i 24 proc. obiektów każda) z obÅ‚ożeniem odpowiednio w zakresie 11-20 proc. oraz 21-30 proc. - i to wÅ‚aÅ›nie pierwsza od wielu miesiÄ™cy poprawa w strukturze prognozy frekwencji kolejnego miesiÄ…ca. W kwietniu 70 proc. hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, i to również stanowi poprawÄ™ do ubiegÅ‚ych okresów, choć poziom prognozowanego obÅ‚ożenia jest oczywiÅ›cie dalece niesatysfakcjonujÄ…cy. Na maj prognozy sÄ… zbliżone do kwietnia. 67 proc. hoteli nie przekracza obÅ‚ożenia 20 proc., z dwiema równolicznymi grupami: po 24 proc. obiektów z frekwencjÄ… w zakresie 6-10 proc. oraz 11-20 proc.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com