TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-08-18 - Rodzinne wyjazdy to kompromisy

Wyjazdy rodzinne stały się kluczowym elementem wzmacniania więzi i tworzenia trwałych wspomnień. Aż 80% rodzin stawia na regularne wakacje, które odgrywają ważną rolę w ich wspólnym życiu. Zróżnicowane preferencje kształtują sposób, w jaki rodziny planują wspólne chwile razem.

reklama


Wyniki badania "Relacje rodzinne Polaków na wakacjach" serwisu Prezentmarzeń wskazują, że dla większości rodzin wspólne wyjazdy są ważnym elementem życia rodzinnego. Aż 80% ankietowanych deklaruje, że decyduje się na czas z rodziną kilka razy w roku lub częściej. Pozostałe 19% rodzin planuje wyjazdy raz w roku lub rzadziej. Nikt nie wskazał, że nie spędza podczas wakacji czasu z rodziną.

Sezonowość i pora roku mają istotne znaczenie podczas planowania wspólnych wyjazdów. Aż 75% ankietowanych przyznaje, że najczęściej organizuje wyjazdy w sezonie letnim lub zimowym. Nieliczni, bo 15% osób, decydują się na podróże rozłożone równomiernie przez cały rok, natomiast 9% respondentów wybiera wolne terminy niezależnie od pory roku. Zaledwie 1% osób nie zwraca uwagi na sezonowość przy planowaniu wyjazdów, co może świadczyć o bardziej elastycznym podejściu do rodzinnego wypoczynku.

Dla większości rodzin ważne jest dostosowanie form wypoczynku do wieku i możliwości wszystkich członków. Aż 85% respondentów potwierdza, że podczas wakacji korzysta z aktywności dostosowanych dla każdego, co świadczy o trosce o komfort i potrzeby całej rodziny. Tylko 15% osób wskazuje, że zdarza im się częściowo uwzględniać potrzeby wszystkich.

Według najnowszych danych, wśród respondentów najbardziej istotną rolę w planowaniu wyjazdów i aktywności rekreacyjnych odgrywa wiek dzieci. Aż 55% ankietowanych podkreśla, że jest to kluczowy czynnik, który decyduje o wyborze miejsca i formy wypoczynku. Z kolei dla 5% respondentów wiek dzieci ma znaczenie, ale nie jest decydujący, natomiast aż 40% ankietowanych wskazuje, że nie mają dzieci, więc wiek pociech w ich przypadku w ogóle nie wpływa na decyzje dotyczące rekreacji. Wyniki te świadczą o dużym znaczeniu potrzeb i preferencji dzieci w procesie planowania rodzinnych wyjazdów i aktywności, co może mieć istotny wpływ na branżę turystyczną i usługową skierowaną do rodzin.

Dla większości rodzin wakacje są okazją do odkrywania nowych zainteresowań. Aż 70% respondentów (30% zawsze i 40% często) korzysta z wyjazdów, aby poszerzyć swoje horyzonty i spróbować nowych aktywności. Rzadziej zdarza się to u 25% rodzin, które decydują się na odkrywanie nowych rzeczy od czasu do czasu. Tylko 5% ankietowanych nie korzysta z wakacji jako okazji do eksplorowania nowych pasji. Te dane świadczą o tym, że wakacje mogą pełnić ważną rolę w rozwoju i edukacji członków rodzin. Najwięcej respondentów chętnie odkrywałoby coś nowego w kategorii ekstremalnych doznań - tak wybrało 30% ankietowanych. Kreatywne formy aktywności są równie popularne dla 15% osób, podobnie jak doświadczenia w wodzie i w powietrzu, które wybrało po 20% respondentów. Relaks, jako sposób na spędzanie czasu, również budzi zainteresowanie 20% badanych. Wśród rodzin rośnie ciekawość i chęć przeżywania nowych, intensywnych emocji podczas wakacji - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń.

Najchętniej realizowaną atrakcją rodzinną są parki rozrywki, które wybrało 40% respondentów. Dużą popularnością cieszy się także lot balonem - jak wskazało 30% ankietowanych, co świadczy o fascynacji dużymi emocjami i przeżyciami. Rejs łodzią motorową i nurkowanie są mniej popularne, po 10% odpowiedzi każda, a atrakcje takie jak restauracja w ciemności czy escape room, wybrało odpowiednio 10% i 5% badanych. Te wyniki odzwierciedlają chęć rodzin do wspólnego przeżywania niezapomnianych chwil.





Najwięcej respondentów, bo 45%, deklaruje, że planują wyjazdy wspólnie, z równym udziałem wszystkich członków rodziny. Natomiast 30% osób decyduje się na skorzystanie z usług biura podróży, zlecając organizację wyjazdu profesjonalistom. Mniejsza grupa, bo 15%, wskazuje, że decyzje podejmuje jedno z członków rodziny, a zaledwie 10% podkreśla znaczącą rolę dzieci w planowaniu. Wyniki te odzwierciedlają różne podejścia do wspólnego decydowania o wakacyjnym wypoczynku.

Ważne są przede wszystkim decyzje dotyczące wyboru formy aktywności turystycznej, takiej jak sport czy wypoczynek na plaży, co stanowi 45% wskazań. Kolejnym ważnym aspektem są kierunki wyjazdów - 20% respondentów wskazuje na konieczność negocjacji między morzem, górami czy miastami. Choć termin i długość pobytu są równie istotne, to wydatki i budżet stanowią kompromisowy element dla 25% rodzin.

Najpopularniejszym środkiem transportu podczas rodzinnych wakacji jest samochód osobisty, który wskazało 50% respondentów, co świadczy o dużej swobodzie i elastyczności podróżowania. Transport publiczny, taki jak pociąg czy autobus, wybiera zaledwie 5% rodzin, natomiast podróż samolotem, głównie w przypadku wyjazdów zagranicznych, preferuje 25% ankietowanych. Dla 20% respondentów wybór środka transportu zależy od konkretnej destynacji.

Najwięcej respondentów, bo 55%, preferuje krótkie wypady trwające zwykle weekend lub kilka dni. Tydzień urlopu planuje 35% rodzin, natomiast dwutygodniowe wakacje wybiera tylko 10% badanych. Niektórzy, choć nieliczni, decydują się na dłuższe, około trzytygodniowe wyjazdy.
Najczęstsze motywy wyjazdów rodzinnych wykazują, że relaks i wypoczynek, zwłaszcza na plaży lub w górach, są głównym powodem podróży dla 45% respondentów. Kolejnym najbardziej popularnym powodem są wizyty u krewnych i znajomych, które wskazało 30% ankietowanych. Zdrowie i odnowa biologiczna, takie jak sanatoria czy spa, stanowią motywację dla 10% rodzin, natomiast zwiedzanie innych krajów jest powodem wyjazdów dla 15% osób.

Wyniki badania pokazują, że na decyzje dotyczące wyboru kierunku wyjazdu w ramach kompromisów, największy wpływ mają czynniki finansowe, które wskazało 30% rodzin. Na drugim miejscu plasują się preferencje dzieci i młodzieży - 25% osób, co podkreśla znaczenie ich potrzeb i oczekiwań. Dostępność atrakcji i możliwości rekreacyjnych jest istotna dla 20% respondentów, a długość podróży i logistyczne możliwości wpływają na wybór dla 15% ankietowanych. Polecenia i opinie innych wybrało 10% rodzin, wskazując na rolę zaufania i rekomendacji przy podejmowaniu decyzji.

Badanie "Relacje Polaków na wakacjach" zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w lipcu 2025 r., N = 1245, metodą CAWI



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com