TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ożywienie w podróżach lotniczych przyspiesza, przede wszystkim na półkuli północnej - wynika z danych
reklama
Całkowity ruch w maju 2022 roku (mierzony w wskaźnikiem RPK) wzrósł o 83,1% w porównaniu do maja 2021 roku, w dużej mierze dzięki silnemu ożywieniu w ruchu międzynarodowym. Globalny ruch jest obecnie na poziomie 68,7% poziomów sprzed kryzysu.
Ruch krajowy za maj 2022 r. wzrósł o 0,2% w porównaniu do okresu sprzed roku. Znaczna poprawa na wielu rynkach została zamaskowana w całościowych wynikach przez spadek o 73,2% rok do roku jeśli chodzi o loty krajowe w Chinach. Był on spowodowany ograniczeniami związanymi z COVID-19. Ruch krajowy w maju 2022 r. stanowił 76,7% ruchu w maju 2019 r.
Ruch międzynarodowy wzrósł o 325,8% w porównaniu z majem 2021 r. Złagodzenie ograniczeń w podróżowaniu w większości części Azji przyspieszyło ożywienie w ruchu międzynarodowym. Łączny wskaźnik RPK z maja 2022 r. osiągnął 64,1% poziomu z maja 2019 r.
Ożywienie w podróżach nadal nabiera tempa. Ludzie potrzebują podróżować, a rząd znoszą ograniczenia covidowe. Obłożenie na wielu trasach międzynarodowych - w tym w obrębie Europy, a także trasy Bliski Wschód-Ameryka Północna - już teraz przekracza poziomy sprzed COVID-19. Całkowite usunięcie wszystkich ograniczeń COVID-19 jest drogą do przodu, a Australia jest najnowszym krajem, który zrobił to w tym tygodniu. Głównym wyjątkiem w tym optymistycznym odbiciu podróży są Chiny, które odnotowały dramatyczny spadek liczby podróży krajowych o 73,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Polityka "zero-COVID" nie przystaje do reszty świata i widać to w dramatycznie powolnym odbiciu podróży w Chinach - powiedział Willie Walsh, dyrektor IATA.
Ruch przewoźników europejskich w maju wzrósł o 412,3% w porównaniu do maja 2021 r. Zdolność przewozowa wzrosła o 221,3%, a współczynnik wypełnienia miejsc wzrósł o 30,1 punktu procentowego do 80,6%. Wpływ wojny na Ukrainie pozostał ograniczony do obszarów bezpośrednio przez nią dotkniętych.
Linie lotnicze z Azji i Pacyfiku odnotowały wzrost ruchu w maju o 453,3% w porównaniu z majem 2021 r. To znacznie więcej niż 295,3% zysku rok do roku zarejestrowanego w kwietniu 2022 roku. Liczba dostępnych miejsc wzrosła o 118,8%, a współczynnik ich wypełnienia wzrósł o 43,6 punktu procentowego do 72,1%. Poprawa w regionie jest napędzana przez zmniejszone ograniczenia na większości rynków regionu, z wyjątkiem Chin.
Ruch przewoźników z Bliskiego Wschodu wzrósł w maju o 317,2% w porównaniu do maja 2021 r. Majowa zdolność przewozowa wzrosła o 115,7% w stosunku do okresu sprzed roku, a współczynnik wypełnienia miejsc wzrósł o 37,1 punktów procentowych do 76,8%. Stopniowe ponowne otwarcie rynków azjatyckich zwiększa ruch przez huby w Zatoce Perskiej.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w maju wzrost ruchu o 203,4% w stosunku do okresu z 2021 roku. Zdolność przewozowa wzrosła o 101,1%, a współczynnik wypełnienia miejsc wzrósł o 27,1 punktów procentowych do 80,3%. Po zniesieniu większości ograniczeń dla podróżnych z tego regionu, turystyka i wysoka chęć podróżowania nadal sprzyjają międzynarodowemu ożywieniu.
Ruch przewoźników lotniczych z Ameryki Łacińskiej w maju wzrósł o 180,5% w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2021 roku. Majowa przepustowość wzrosła o 135,3%, a współczynnik obciążenia wzrósł o 13,5 punktu procentowego do 83,4%, co było najwyższym współczynnikiem obciążenia wśród regionów przez 20. miesiąc z rzędu. Niektóre trasy, w tym z Ameryki Środkowej do Europy i do Ameryki Północnej, przewyższają poziomy z 2019 r.
Afrykańskie linie lotnicze odnotowały 134,9% wzrost wskaźnika RPK w porównaniu z rokiem ubiegłym. Oferowanie w maju 2022 r. wzrosło o 78,5%, a współczynnik wypełnienia miejsc wzrósł o 16,4 punktu procentowego do 68,4%.
W miarę zbliżania się do szczytu sezonu letniego na półkuli północnej, w niektórych europejskich i północnoamerykańskich hubach pojawiają się napięcia w systemie. Nikt nie chce, aby pasażerowie cierpieli z powodu opóźnień lub odwołań. Ale pasażerowie mogą być pewni, że rozwiązania są pilnie wdrażane. Linie lotnicze, lotniska i rządy współpracują ze sobą, jednak znalezienie siły roboczej potrzebnej do zaspokojenia rosnącego popytu zajmie trochę czasu i będzie wymagało cierpliwości w tych kilku miejscach, gdzie wąskie gardła są najbardziej dotkliwe. W dłuższej perspektywie rządy muszą lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania lotnictwa i ściślej współpracować z portami lotniczymi i liniami lotniczymi. Stworzywszy tak wiele niepewności poprzez gwałtowne zmiany w polityce COVID-19 i unikając większości możliwości wspólnej pracy w oparciu o globalne standardy, ich działania w niewielkim stopniu umożliwiły płynny wzrost aktywności. Nie do przyjęcia jest również fakt, że branża lotnicza stoi obecnie w obliczu potencjalnego zalewu karnych regulacji, ponieważ kilka rządów wypełnia swoje kalendarze regulacyjne po konferencji COVID-19. Lotnictwo osiąga najlepsze wyniki, gdy rządy i przemysł współpracują w celu uzgodnienia i wdrożenia globalnych standardów. Ten aksjomat jest tak samo prawdziwy po COVID-19, jak i w poprzednim stuleciu - powiedział Walsh.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami