TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-07-14 - Dobre wyniki hoteli w czerwcu

Czerwiec w hotelach był kolejnym miesiącem poprawy wskaźników obłożenia, także w obiektach pozamiejskich i wypoczynkowych. Wpływ na to miał zarówno długi weekend czerwcowy, jak i początek wakacji - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży hotelarskiej w minionym miesiącu.

reklama


Kolejny miesiąc poprawy wyników


Wskaźniki frekwencji w wielu hotelach osiÄ…gnęły w czerwcu satysfakcjonujÄ…ce poziomy. WzrosÅ‚a grupa hoteli z obÅ‚ożeniem przekraczajÄ…cym 50 proc. i jednoczeÅ›nie zmalaÅ‚a ta, z frekwencjÄ… poniżej 30 proc. Nadal, podobnie jak w poprzednich 3 miesiÄ…cach, wyniki hoteli miejskich (biznesowych) byÅ‚y lepsze niż pozamiejskich (wypoczynkowych), choć różnica nie byÅ‚a już tak wyraźna. Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, niecaÅ‚e 3 proc. nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc. (w maju byÅ‚o to 9 proc.), a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 83 proc. hoteli (w kwietniu byÅ‚o to 75 proc.), w tym 47 proc. obiektów uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 70 proc.

W hotelach miejskich 86 proc. odnotowało frekwencję powyżej 50 proc. Tylko 3 proc. obiektów nie przekroczyło obłożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio 74 proc. obiektów osiągnęło frekwencję powyżej 50 proc. i tylko 2 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.

Jeżeli spojrzymy na obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego, w hotelach biznesowych 88 proc. odnotowaÅ‚o wyniki powyżej 50 proc. frekwencji. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło tylko 3 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych byÅ‚o to odpowiednio 74 proc. obiektów z frekwencjÄ… powyżej 50 proc. i 4 proc., które uzyskaÅ‚y obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

"Czerwcówka" lepsza niż prognozy


W czasie dÅ‚ugiego weekendu czerwcowego (16-19 czerwca), tylko 7 proc. hoteli uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. odnotowaÅ‚o 80 proc. obiektów, w tym blisko poÅ‚owa hoteli powyżej 80 proc.

Średnia cena za pokój wciąż w górę


Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny w czerwcu niezmiennie Å›wiadczÄ… o kontynuacji tendencji wzrostowej. Odpowiedzi hotelarzy wskazujÄ…, że wzrost cen w stosunku do czerwca ubiegÅ‚ego roku, jak i tego sprzed trzech lat, odnotowuje zdecydowana wiÄ™kszość i jednoczeÅ›nie zbliżona grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazaÅ‚o 80 proc. obiektów, a w relacji do czerwca ubiegÅ‚ego roku 88 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, żywnoÅ›ci, a także wynagrodzeÅ„. Ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie sÄ… kolejnym czynnikiem wymuszajÄ…cym te wzrosty.

Krótkie okienko rezerwacyjne również w wakacje


Analiza danych dotyczÄ…cych rezerwacji przyjÄ™tych na kolejne trzy miesiÄ…ce, wskazuje, że sÄ… one na zbliżonym poziomie do czerwca, choć jednak nieco niższym. Jest to efekt dwóch miesiÄ™cy wakacji - okresu, w którym tradycyjnie hotele biznesowe notujÄ… sÅ‚absze wyniki, których nie rekompensujÄ… jednak, przynajmniej na razie, zwiÄ™kszone prognozy w obiektach wypoczynkowych. 21 proc. hoteli posiada obÅ‚ożenie w lipcu poniżej 30 proc. Z kolei frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚o 39 proc. hoteli. Kolejny miesiÄ…c, sierpieÅ„, to także pogorszenie w stosunku do danych ankietowych w poprzednim miesiÄ…cu. PoÅ‚owa hoteli posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. Natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚o 22 proc. obiektów.

W lipcu, pierwszym miesiÄ…cu wakacji, widoczne sÄ… wyraźne różnice w prognozach obÅ‚ożenia pomiÄ™dzy hotelami miejskimi (biznesowymi) a pozamiejskimi (wypoczynkowymi) - na korzyść tej drugiej grupy. W hotelach biznesowych 33 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 19 proc. Z kolei obiekty wypoczynkowe z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc. to tylko 6 proc., a frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. prognozuje 62 proc. hoteli.

UwzglÄ™dniajÄ…c dane sierpnia i sÅ‚abe na razie prognozy na wrzesieÅ„ (62 proc. hoteli z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc.), należy przyjąć, że zjawisko krótkiego okienka rezerwacyjnego już na staÅ‚e, a przynajmniej jeszcze w dÅ‚ugim okresie bÄ™dzie charakterystyczne dla dziaÅ‚alnoÅ›ci hotelarskiej. Stanowi to duży problem operacyjny w zarzÄ…dzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu.

Wyczekiwany powrót popytu na usługi hotelowe


W zwiÄ…zku z koÅ„cem kolejnego kwartaÅ‚u, w ankiecie znalazÅ‚y siÄ™ pytania, które IGHP zadaje w trzymiesiÄ™cznym cyklu. Na powrót popytu na usÅ‚ugi hotelowe do poziomu z lat 2018-19 nie wczeÅ›niej niż w roku 2024 wskazaÅ‚a dokÅ‚adnie poÅ‚owa hoteli, licznÄ… grupÄ™ (29 proc.) stanowiÄ… obiekty optujÄ…ce za 2023 rokiem, natomiast 18 proc. hoteli uważa, że popyt już jest na poziomie lat referencyjnych sprzed pandemii. WÅ›ród hotelarzy minimalnie przeważa nastrój raczej pesymistyczny - takÄ… odpowiedź zaznaczyÅ‚o 56 proc. obiektów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com