TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-05-29 - Cyfryzacja hoteli jedynym wyjściem?

Branża hotelarska w Polsce stoi przed podwójnym wyzwaniem: dramatycznym niedoborem pracowników oraz coraz większymi wymaganiami ze strony cyfrowo obytych turystów. Rozwiązanie? Technologia.

reklama


Choć cyfryzacja w hotelach to już nie absolutna nowość, wciąż wdrażana jest zbyt wolno - uważają eksperci. Ich zdaniem przyszłość hotelarstwa zależy od tego, jak szybko uda się połączyć automatyzację z intuicyjną i spersonalizowaną obsługą. O tym, jak technologia będzie zmieniać hotelarstwo w Polsce, w perspektywie następnych 10 i 30 lat, rozmawiano podczas konferencji Hotel Investment Trends w Warszawie. Eksperci uczestniczący w debacie zgodzili się co do jednego: cyfryzacja to już nie przyszłość, a teraźniejszość.

Co więcej, nowoczesne technologie wciąż wdrażane są zbyt wolno. Turystyka rośnie, a ludzi do pracy ubywa. Musimy wdrażać technologie, które realnie nas odciążą. Nie mamy innego wyjścia mówi Jan Wróblewski, współzałożyciel sieci Zdrojowa Invest & Hotels. W jego ocenie sektor hotelarski technologicznie "został w tyle" i dziś nadrabia stracony czas.

Sami goście są gotowi na cyfrowe rozwiązania. A co z hotelami? O tym, jak może wyglądać przyszłość branży, świadczy dynamiczna ekspansja takich firm jak MyRest. To platforma oferująca zintegrowane rozwiązania cyfrowe dla sektora gastronomicznego. System został zaprojektowany tak, by odpowiadać na potrzeby zarówno gości, jak i restauratorów oraz personelu. Obejmuje funkcje rezerwacji, menu w formie QR, płatności online i bezgotówkowych napiwków, działając w ramach jednego, spójnego ekosystemu.

Skupiamy się na całym doświadczeniu klienta: od momentu rezerwacji, przez wizytę w lokalu, aż po ocenę usługi - wylicza Dominika Pieloch, Director of Operations w MyRest. Platforma umożliwia m.in. szybkie rezerwowanie stolików, konfigurację komunikacji z gośćmi oraz gromadzenie danych marketingowych. W trakcie pobytu goście korzystają z wielojęzycznego menu QR, a po wizycie mogą wypełnić ankietę, której wysoki odsetek odpowiedzi wpływa na widoczność lokalu w wyszukiwarkach. Tak, naszym zdaniem, wygląda najbliższa przyszłość - dodaje.

Ale z tym wszystkim wiążą się także wyzwania. Rosnące oczekiwania klientów, którzy przyzwyczajeni są do wygodnych aplikacji i bezobsługowych procesów, wymuszają na hotelach nowe podejście do obsługi. Dla jednych idealny pobyt to brak kontaktu z personelem, dla innych - wręcz przeciwnie. Kluczem ma być elastyczność i intuicyjność.Goście są na to gotowi. Czas, żeby branża hotelarska również była podkreśla Dominika Pieloch.

Istotne tematy drzemią także poza technologią. To między innymi kwestia zmian klimatycznych. Według oceny ekspertów, Polska może stać się atrakcyjnym kierunkiem turystycznym dla osób szukających chłodniejszego klimatu, co już teraz wpływa na strategie rozwoju sieci hotelarskich.
A czy w przyszłości branży jest jeszcze miejsce na pracę człowieka? Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, studzi obawy związane z rozwojem między innymi sztucznej inteligencji. Technologia nie ma zastąpić człowieka, tylko sprawić, by jego praca była łatwiejsza i skuteczniejsza. Sztuczna inteligencja czy automatyzacja pomagają lepiej zrozumieć potrzeby klienta i szybciej na nie reagować tłumaczy. I dodaje, że obecna rewolucja cyfrowa jest znacznie głębsza niż wcześniejsza komputeryzacja: wymaga nie tylko nowego sprzętu, ale też nowych kompetencji, zarówno od pracowników, jak i od samych gości.

Michał Kanownik zaznacza też, że hotelarze powinni rozwijać kompetencje technologiczne, bo to one pozwolą im budować przewagę konkurencyjną. Komputeryzacja i digitalizacja to nie trend, lecz nowy standard mówi wprost prezes Cyfrowej Polski. W tym zakresie jednym z głównych wyzwań jest opór w absorpcji technologii, szczególnie wśród mniejszych obiektów. Ta niechęć wynika często z braku wiedzy, kompetencji lub po prostu odwagi. Dlatego, zdaniem Michała Kanownika oraz innych ekspertów uczestniczących w konferencji Hotel Investment Trends, potrzebni są liderzy zmiany, którzy rozumieją potencjał technologii i potrafią wdrożyć ją w sposób świadomy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com