TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ożywienie popytu na loty pasażerskie, które stopniowo spowalniało od letniego sezonu na półkuli północnej, zatrzymało się w listopadzie 2020 roku - wynika z danych - Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA).
reklama
Całkowity popyt (mierzony wskaźnikiem RPK) spadł o 70,3% w porównaniu z listopadem 2019 r., praktycznie bez zmian w porównaniu z 70,6% spadkiem zanotowanym w październiku rok do roku. Listopadowa przepustowość była o 58,6% niższa niż rok wcześniej, a wskaźnik wykorzystania miejsc spadł o 23,0 pkt. proc. do 58,0%, co było rekordowo niskie jak na ten miesiąc.
Popyt na loty w listopadzie był o 88,3% niższy niż w listopadzie 2019 roku, nieco gorszy niż spadek o 87,6% r/r odnotowany w październiku. Przepustowość spadła o 77,4% poniżej poziomu z roku ubiegłego, a wskaźnik wykorzystania miejsc pasażerskich spadł o 38,7 pkt. proc. do 41,5%. Największy wpływ na to miała Europa, gdyż nowe blokady znacząco osłabiły popyt na podróże.
W listopadzie ruch krajowy spadł o 41,0% w stosunku do roku poprzedniego (41,1% poniżej poziomu z roku poprzedniego w październiku). Przepustowość spadła o 27,1% w stosunku do roku 2019, a wskaźnik obciążenia spadł o 15,7 pkt. proc. do 66,6%.
"Coraz słabsze ożywienie popytu na podróże lotnicze kompletnie zatrzymało się w listopadzie. Wynika to z faktu, że rządy zareagowały na nowe wybuchy epidemii, wprowadzając jeszcze surowsze ograniczenia w podróżowaniu i wprowadzając środki kwarantanny. Jest to wyraźnie nieefektywne. Takie środki zwiększają trudności dla milionów. Szczepionki oferują długoterminowe rozwiązanie. W międzyczasie najlepszym sposobem na powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa i rozpoczęcie ożywienia gospodarczego są testy. Ile jeszcze udręki ludzie muszą przejść przez utratę pracy, stres psychiczny, zanim rządy to zrozumieją? - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Listopadowy ruch linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku zmniejszył się o 95,0% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, który niewiele zmienił się w stosunku do spadku o 95,3% w październiku. Piąty miesiąc z rzędu region ten nadal cierpi z powodu najostrzejszych spadków ruchu. Przepustowość spadła o 87,4%, a wskaźnik wykorzystania miejsc obniżył się o 48,4 punktu procentowego do 31,6%, najniższy wśród regionów.
Europejscy przewoźnicy odnotowali spadek ruchu w listopadzie o 87,0% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co pogorszyło się w porównaniu z 83% spadkiem w październiku. Przepustowość spadła o 76,5%, a wskaźnik wykorzystania miejsc spadł o 37,4 pkt. proc. do 46,6%.
Popyt bliskowschodnich linii lotniczych spadł w listopadzie o 86,0% r/r, co oznacza poprawę w stosunku do spadku o 86,9% w październiku. Przepustowość spadła o 71,0%, a wskaźnik wykorzystania miejsc zmniejszył się o 37,9 punktu procentowego do 35,3%.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali 83,0% spadek ruchu w listopadzie wobec 87,8% spadku w październiku. Zdolności przewozowe spadły o 66,1%, a wskaźnik wykorzystania miejsc spadł o 40,5 pkt. proc. do 40,8%.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały 78,6% spadek popytu w listopadzie, w porównaniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku, wobec 86,1% spadku w październiku rok do roku. Była to najsilniejsza poprawa w całym regionie. Drogi do/z Ameryki Środkowej były najbardziej odporne, ponieważ rządy ograniczyły ograniczenia w podróżowaniu - zwłaszcza wymogi dotyczące kwarantanny. Przepustowość w listopadzie spadła o 72,0%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 19,5 punktów procentowych do 62,7%, co jest najwyższym wynikiem wśród regionów, drugi miesiąc z rzędu.
W listopadzie ruch afrykańskich linii lotniczych spadł o 76,7%, niewiele się zmienił w porównaniu z 77,2% spadkiem w październiku, ale najlepszy wynik wśród regionów. Zdolność przewozowa spadła o 63,7%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 25,2 punktów procentowych do 45,2%.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami