TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W czwartek 8 listopada oficjalnie rozpoczęto II Międzynarodowy Kongres Turystyki Religijnej i Pielgrzymkowej w Krakowie. Wydarzenie potrwa do 11 listopada, w tym roku hasłem przewodnim jest "Śladami św. Faustyny Kowalskiej: Boże Miłosierdzie zbawi świat".
reklama
Warto zaznaczyć, że na kongres zjechali się kontrahenci z całego świata m.in. z Włoch, Hiszpanii, USA, Kanady, Libanu, Izraela, Danii, Litwy, Wietnamu, Anglii, Malezji, Portugalii, Grecji, Indii, Argentyny, Andory, Meksyku, Brazylii i innych. Gośćmi honorowymi są Fatima, Lourdes i Medjugorje. Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Robert Andrzejczyk objął wydarzenie honorowym patronatem.
Na rozpoczęcie odbyła się msza inauguracyjna. W pierwszej części uczestniczy wysłuchali w języku polskich kilku wystąpień z zakresu turystyki religijnej, lokalnych przedsiębiorców, gdzie całość zakończono obiadem. Po południu odbyły się spotkania z wystawcami: sanktuariami, biurami informacji turystycznej. Co więcej, goście z całego świata będą mieli okazję poznać Kraków oraz perły Małopolski (Stare Miasto w Krakowie, Centrum Jana Pawła II w Krakowie, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, Kopalnia Soli w Wieliczce, były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, parafia i dom rodzinny Ojca Świętego w Wadowicach, Bazylika w Kalwarii oraz sanktuarium Czarnej Madonny w Częstochowie). Trzecia część kongresu składa się z wizyt studyjnych, dzięki którym uczestnicy poznają możliwości regionu.
Kongres otworzył Leszek Zegzda,Członek Zarządu Województwa Małopolskiego oraz Prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. W przemowie podziękował organizatorom za zaproszenie, do tak szczególnego miejsca w Polsce jak i w całej Europie. Podkreślił i podziękował Ernosto Travel za zorganizowanie po raz drugi takiego wydarzenia, jak kongres turystyki religijnej. Muszę powiedzieć, że kiedy rok temu byłem na pierwszym kongresie, zostałem zaskoczony ilością i jakością osób, które przybyły na kongres. Natomiast dzisiaj liczba Państwa jest również imponująca. Mam nadzieję, że te dni zostaną zapamiętane przez Państwa. - podsumował swoje wystąpienie. Wyraził również nadzieję, że zagraniczni kontrahenci i organizatorzy, wrócą do tego miejsca z swoimi grupami.
Postęp technologiczny może postawić turystykę religijną na wysokim miejscu. Z czasem może zostać nazwana turystyką duchową, ponieważ ten rodzaj turystyki oddziałuje na człowieka najbardziej. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat biegnie szybko, zbyt szybko. Każdy z nas, bez wyjątku wie, że potrzebuje od czasu do czasu się zatrzymać. Od czasu do czasu przemyśleć coś i zastanowić się nad sobą - taka jest potrzeba każdego człowieka. W dzisiejszych czasach, gdzie biegniemy a nawet nie wiemy dokąd, turystyka religijna, turystyka pielgrzymkowa ma przed sobą ogromną przyszłość. Człowiek im bardziej będzie zaawansowany w postępie cywilizacyjnym, technologicznym, komunikacyjnym będzie tęsknił za równowagą ducha. Turystyka religijna pomaga, by człowiek został człowiekiem a nie stał się mechanizmem żyjącym. - przedstawił swój punkt wiedzenia Leszek Zegzda. Podkreślił również, turystyka jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki na świecie a szczególnie gospodarki Małopolski.
Paweł Mierniczak z Małopolskiej Organizacji turystycznej w swoim wystąpieniu przedstawił turystykę jako główny motor napędowy całego regionu. W ciągu roku, nasz region odwiedza 16 mln osób. Większość z nich trafia do głównego miasta regionu Krakowa, który odwiedza 13 mln turystów. Z badań, które ostatnio realizujemy, około 5,6% przybywa stricte w celu odnowy duchowej. Turystyka generuje ogromne przychody, około 5 miliardów złotych.- wyjaśnił przedstawiciel MOT. Zwrócił uwagę na liczbę małopolskich miejsc wyróżnionych na światowej liście UNESCO. Krótko zostały omówione najważniejsze punkty z listy UNESCO, które znajdują się na terenie Małopolski. Zostały przedstawione inicjatywy Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Aneta Książek z Biura Poland Convention Bureau, Polskiej Organizacji Turystycznej odczytała w imieniu prezesa POT, list skierowany do wszystkich gości. Obecnie Polska dysponuje wszystkimi potrzebnymi aktywami do rozwoju turystyki. Dzięki synergii działań narodowych ale także regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, oraz przedsiębiorców branży turystycznej przeprowadziliśmy wiele akcji promocyjnych, które zaowocowały zwiększoną liczbą przyjazdów do Polski. W 2017 roku Polskę odwiedziło 18 ponad 18 mln turystów zagranicznych. To wzrost o 4,5% w porównaniu do roku poprzedniego.- słyszymy z listu skierowanego do słuchaczy. Przez zagranicznych jesteśmy uważani za kraj bezpieczny, przyjazny i nowoczesny.
Prof. Agata Niemczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie omówiła korzyści jakie osiąga miasto dzięki organizacji eventów. Profesor wyróżniła eventy i mega eventy. Omówiła jak zmieniła się gospodarka Krakowa po Światowych Dniach Młodzieży. Wizerunek miejsca determinuje wybór miejsca do zamieszkania, do nauki, pracy, inwestowania czy odpoczynku. Im lepszy wizerunek miasta tym większe oczekiwania turystów, im wyższe oczekiwania turystow tym większy poziom ich weryfikacji. Im lepsza korzystniejsza weryfikacja tym bardziej pozytywne emocje u tego turysty. - skomentowała profesor. Nawiązała również do satysfakcji, które wywołuje efekt lojalności wobec miejsca. Rekomendacja innym jest jedną z lepszych źródeł czerpania nowych turystów. Według Agaty Niemczyk eventy służą budowaniu dobrego wizerunku danego miasta. Zwraca uwagę na udział mediów przy budowaniu oponi o mieści. Przytaczając Światowe Dni Młodzieży z 2016 roku w Krakowie, wydarzenie zgromadziło 1,5 mln ludzi ze 180 krajów w jednym miejscu. Po roku od ŚDM zbadano wpływ tego wydarzenia na całe miasto. Z badań wynika, że ponad 50% osób, które po raz pierwszy przyjechało do Krakowa, podjęło decyzję o odwiedzinach pod wpływem ŚDM. Natomiast 30% badanych wybrało się do Krakowa po raz drugi, ponieważ zostali zainspirowani do odwiedzin przez właśnie przez Światowe Dni Młodzieży. Profesor Niemczyk słusznie zauważyła, że mieszkaniec jest bardzo interesującym adresatem dla jednostek samorządowych i gospodarzy miast. Badania sprawdziły czy i jak zmienił się wizerunek Krakowa rok po evencie. Około 80% ankietowanych stwierdziło, że wizerunek miasta uległ poprawie. Okazuję się, że i turyści i mieszkańcy miasta mają podobne, optymistyczne opinie na temat Krakowa, rok po ŚDM.
W swojej prezentacji, profesor Niemczyk podała jaki jest udział ŚDM w gospodarce miasta, który w tym przypadku stanowi blisko 5%. Wartość dochodu narodowego wygenerowana przez ŚDM stanowiła blisko 1,5% rocznego dochodu narodowego miasta. Wpływ na gospodarkę miasta to również wpływy, które są zauważalne w budżecie miasta. Sumy podatków i opłat, które pochodziły z branży turystycznej w związku z wielkim wydarzeniem, stanowiły 3,5% dochodów budżetu miasta. Światowe Dni Młodzieży stały się impulsem do przyjazdu do Krakowa. Wizerunek miasta zmienił się pod wpływem tego wydarzenia. Dzięki ŚDM powstało około 5,5 tys. materiałów prasowych, które nadały rozgłosu dla Krakowa. Proszę wziąć pod uwagę, jaki duży rozgłos, w ogóle nie przeliczalny na pieniądze, wygenerowały media społecznościowe. Podsumowując moje wystąpienie: turystyka eventem stoi. Wydarzenia przyciągają turystów zaraz po evencie, rok, dwa lata po evencie. - dodała na zakończenie Agata Niemczyk.
Agnieszka Wolańska z Kopalni Soli w Wieliczce, rok temu zaprezentowała podziemny szlak pielgrzymkowy. W tym roku został on przybliżony w kontekście sztuki sakralnej, z jaką można się tam spotkać. Tematem kolejnej prezentacji było Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach. Przybliżono historię muzeum oraz opisano ekspozycję, jaką można zobaczyć w tym miejscu. Następnie Teresa Wątor - Cichy z Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu podała historyczne informacje związane z Muzeum, do którego uczestnicy kongresu będą mieli okazje pojechać. Kolejno zaprezentowano Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.
Czas na swoje przemówienie miał również właściciel Ernesto Travel, Ernest Mirosław, który zajął się organizacją kongresu. Przyznał, że dzięki zeszłorocznemu kongresowi zorganizowano około 50 grup tylko od osób uczestniczących w I Międzynarodowym Kongresie Turystyki Religijnej i Pielgrzymkowej. Ogólnie jako biuro zorganizowaliśmy około 500 grup, w tym 50 grup z ubiegłorocznego kongresu. Zorganizowaliśmy podróże dla około 2000 osób, gdzie każda osoba płaci około 800 euro. Ci turyści w Polsce zostawili 1,6 mln euro. To są pieniądzę, które idą do polskich przedsiębiorstw. W zeszłorocznej imprezie uczestniczyło około 200 touroperatorów z 120. W tym roku zgromadziło się około 100 touroperatorów z 180 krajów. To pokazuje, jak dochodowa może okazać się turystyka pielgrzymkowa i religijna. Pierwszy podrygi turystyki w dziejach ludzkości, były związane właśnie z ruchem pielgrzymów.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami