TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Kreatywne ukrywanie realnych kosztów CPK w zamyśle rządowym. Obecnie rząd szykuje przekształcenie PPL w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem, a później planowana jest fuzja PPL z CPK. To da nam jeden superpodmiot sterujący lub mogący wpływać na lotniska krajowe.
reklama
Taki "twórcze" podejście nie pozwoli oszacować rzeczywistych kosztów CPK oraz pozwoli na dowolne manipulowanie rynkiem przewozów lotniczych w Polsce, tak aby pasowało to do wizji tworzących CPK. Niezbędna jest fuzja; połączenie PPL z CPK. A, żeby przeprowadzić to połączenie, to znacznie łatwiej jest zmienić PPL z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę prawa handlowego, a następnie wnieść udziały PPL na kapitał CPK - powiedział Marcin Horała pełnomocnik rządu ds CPK.
Obecnie rząd przygotował projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada wzmocnienie uprawnień spółki CPK m.in. o możliwość wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowej (uprawnienia identyczne z posiadanymi przez PKP PLK). Jak dodał pełnomocnik, budowane przez PPL lotnisko w Radomiu jest pomyślane jako lotnisko komplementarne do CPK.
Docelowo w Grupie CPK - bardzo prawdopodobne - pojawi się spółka "CPK Lotnisko". Sama spółka CPK jest tak naprawdę trochę quasi urzędem państwowym, - zarządca infrastruktury, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa i która to ma np. ustawowy obowiązek wspierania działalności pełnomocnika CPK - zapowiedział Horała. W tak wydzielonej spółce tylko pakiet mniejszościowy mógłby objąć jakiś akcjonariusz branżowy zapowiada przedstawiciel rządu.
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze obecnie zarządza Lotniskiem Chopina oraz ma udziały w firmach m.in. zarządzających portami regionalnymi np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu. W skład PPL wchodzą także inne spółki świadczące specjalistyczne usługi na lotniskach.
Za tą gigantomanię przyjdzie zatem zapłacić nie tylko z budżetu centralnego, ale również lokalne porty lotnicze zostaną zdegradowane do roli uzupełnienia wielkiego CPK, aby wizja rządowa się zgadzała.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami