TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Polacy planują wydawać więcej na podróże w 2025 roku. Jak podaje Accor, 65% turystów z Polski spodziewa się przeznaczyć więcej pieniędzy na wyjazdy, a tylko 8% planuje oszczędności. Polska ponownie zajęła pierwsze miejsce wśród siedmiu krajów objętych badaniem zrealizowanym przez wiodącą grupę hotelową na świecie.
reklama
Raport European Travel 2025: Balancing Growth and Impact": wskazuje szanse i wyzwania dla turystyki i hotelarstwa. W przyszłym roku ponad połowa europejskich turystów (53%) zakłada zwiększenie wydatków na podróże. Jednak jednym z największych wyzwań dla branży hotelarskiej jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, czego oczekuje coraz więcej gości.
Apetyt na podróże jest wysoki i wciąż rośnie. Aż 88% badanych planuje co najmniej jeden zagraniczny wyjazd w 2025 roku. Spośród ośmiu tysięcy ankietowanych przez Accor turystów, tylko 10% planuje ograniczenie wydatków na podróże w nadchodzącym roku. Grupa hotelowa prognozuje także wzrost wyjazdów służbowych w skali krajowej i międzynarodowej.
W porównaniu z bieżącym rokiem Polacy ponownie okazali się najbardziej optymistyczni pod względem swoich możliwości finansowych. Tuż za Polską uplasowali się Niemcy, gdzie 62% planuje wydać więcej na wyjazdy, Hiszpania (55%) oraz Holandia i Wielka Brytania (po 52%). Ankietowani z Holandii i Wielkiej Brytanii spodziewają się największych oszczędności - kolejno po 12% i 10% planuje cięcia w rocznym budżecie. Polacy, podobnie jak Niemcy, planują oszczędzać najmniej (8%).
Rosnąca liczba wyjazdów idzie w parze z większym zaangażowaniem w zrównoważony rozwój. Już 73% badanych (o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu) kieruje się ekologicznymi i zrównoważonymi rozwiązaniami przy planowaniu podróży, a dla 25% to kluczowa kwestia. Najczęściej zwracają na to uwagę turyści z Niemiec i Włoch (81%), następnie Hiszpanii (78%), Polski (77%) i Francji (75%). Na końcu uplasowali się Holendrzy z wynikiem 67% i Brytyjczycy - 63%.
W związku z kryzysem klimatycznym co piąty podróżnik deklaruje unikanie podróży do miejsc narażonych na ekstremalne warunki pogodowe. Z działań, jakie podejmują goście, 36% korzysta z butelek wielorazowego użytku, 35% ogranicza czas kąpieli, 32% stawia na lokalne i sezonowe produkty w sklepach i restauracjach a 27% wspiera lokalnych przedsiębiorców podczas podróży.
Przeszkody w zrównoważonych wyborach
Największą przeszkodą w dokonywaniu bardziej ekologicznych wyborów dla prawie połowy badanych (46%) pozostają wysokie koszty. Z kolei 36% zwraca uwagę na potrzebę większej dostępności ekologicznych opcji, a także przejrzystości w zakresie oferty - ważnej dla 34% i dodatkowych benefitów za bardziej zrównoważone wybory, które podkreśla 31%.
Ankietowani popierają również działania rządowe wspierające ekologiczne podróże, w tym obniżki cen biletów kolejowych wprowadzone w Niemczech (22%) czy zakaz lotów na krótkich dystansach, gdy dostępne są bardziej ekologiczne alternatywy, uruchomiony we Francji (16%).
Zdecydowana większość podróżnych (90%) przyznaje, że natłok turystów w wybranych destynacjach znacząco wpłynie na wybór miejsca i terminów wyjazdu w 2025 roku. Jedna trzecia (31%) planuje podróż poza sezonem, aby uniknąć tłumów. Co czwarty (27%) zamierza omijać popularne destynacje dotknięte nadmiernym ruchem turystycznym, a ponad co piąty (22%) celowo wybierze mniej znane kierunki.
Nasze najnowsze badanie jasno pokazuje, że podróże na stałe wpisały się w codzienność Europejczyków, a apetyt do wyjazdów wciąż pozostaje wysoki. Ten trend stwarza ogromne możliwości dla całej branży turystycznej i hotelarskiej, ale wiąże się również z wyzwaniami. Turyści wykazują chęć angażowania się w zrównoważoną turystykę, ale branża musi działać szybciej i skuteczniej, oferując im konkretne rozwiązania i opcje, jakich poszukują. Tylko wtedy możliwe będzie realne wsparcie zrównoważonego rozwoju w turystyce i hotelarstwie. Patrick Mendes, CEO Premium, Midscale & Economy Accor Europe & North Africa
Pozostałe wnioski z raportu:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami