TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-08-08 - Dla kogo 2022 rok będzie udany?

Obecne czasy nie są łatwe dla turystyki, zwłaszcza w Polsce. Dobrze to widać po wynikach spółek należących do holdingu Wirtualna Polska, czyli Wakacje.pl i Nocowanie.pl.

reklama


Choć wyniki finansowe spółek w 2021 roku poprawiły się względem wyników z 2020, a spółka Wakacje.pl zanotowała rekordowy zysk dzięki umorzeniu 14,1 mln zł z tarczy finansowej, to jednak nie ma powodów do wypłaty dywidendy. Co gorsza spółka Nocowanie.pl w 2021 zmniejszyła przychody do 19,9 mln zł (21,2 mln zł w 2020) oraz zwiększyła koszty do 18,5 mln zł (z 15,9 mln zł w 2020). Nie wróży to zbyt dobrze na 2022 rok, choć wg informacji spółki wybuch wojny na Ukrainie spowodował tylko chwilowy spadek zainteresowania wyjazdami.

Warto przypomnieć, że spółkę Wakacje.pl WP kupiła w 2015 roku za 84 mln zł. Obecnie po rozwoju pod skrzydłami holdingu spółka działa jako platforma wakacje.pl, easygo.pl, parklot.pl oraz w sieci biur stacjonarnych pod własną marką, ale także przejętymi My Travel i Wakacyjny Świat. Rok 2020 był bardzo trudny dla Wakacje.pl bowiem przychody wyniosły zaledwie 16 mln zł, a koszty wyniosły 45,4 mln zł. Dopiero w 2021 roku firma wróciła do normalnego działania i zanotowała 100 mln zł przychodów przy 95,1 mln zł kosztów, co dało 5 mln zł zysku ze sprzedaży. Nie stanowi to jednak osiągnięcia wyników z 2019 roku, gdy przychody wynosiły 118,6 mln zł. Wyniki finansowe 2021 roku podbiło jednak umorzenie 14,1 mln zł z tarczy z PFR (łącznie zaciągnięta pożyczka w wysokości 18,8 mln zł), spowodowało podniesienie zysku z działalności operacyjnej w 2021 do 23,5 mln zł (wobec 28 mln zł straty w 2020).

Perspektywy Wakacje.pl na rok 2022 są bardzo dobre. Spółka informowała, że w pierwszym kwartale notowała prawie 3-krotnie większą sprzedaż niż w 2019, a wybuch wojny na Ukrainie tylko chwilowo zmniejszył zainteresowanie klientów. Jako czynniki ryzyka dla rosnących przychodów zarząd spółki wskazał wysoką inflację, niekorzystne kursy walut i rosnące ceny paliwa i kosztów życia.

Grupa Wirtualna Polska rozszerza swoją działalność w szeroko pojętym sektorze turystyki przejmując w kwietniu tego roku 12% udziałów w firmie Restaumatic, która oferuje w modelu SAS system do obsługi i zarządzania restauracjami.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com