TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-03-03 - Coraz mniej wypadków lotniczych

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało dane dotyczące wyników w zakresie bezpieczeństwa komercyjnych linii lotniczych za rok 2021.

reklama


Dane wskazują na znaczną poprawę w kilku obszarach zarówno w porównaniu z rokiem 2020, jak i z pięcioletnim okresem 2017-2021. Zmniejszyła się całkowita liczba wypadków oraz wskaźnik wszystkich wypadków i ofiar śmiertelnych. Członkowie IATA oraz linie lotnicze znajdujące się w rejestrze IATA Operational Safety Audit (IOSA) nie odnotowały w ubiegłym roku żadnych wypadków śmiertelnych. Po raz pierwszy od co najmniej 15 lat nie doszło do żadnego wypadku związanego z wypadkiem na pasie startowym lub drodze kołowania.

Bezpieczeństwo jest dla nas zawsze najwyższym priorytetem. Znaczne zmniejszenie liczby lotów w ubiegłym roku w porównaniu ze średnią pięcioletnią zwiększyło wpływ każdego wypadku na kalkulację stawek. Jednak w obliczu licznych wyzwań operacyjnych w 2021 r. branża poprawiła się w kilku kluczowych wskaźnikach bezpieczeństwa. Jednocześnie jasne jest, że mamy przed sobą wiele pracy, aby doprowadzić wszystkie regiony i rodzaje operacji do globalnego poziomu wyników w zakresie bezpieczeństwa - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Ogólny wzrost ryzyka śmiertelności w 2021 r. do 0,23 wynika ze wzrostu liczby śmiertelnych wypadków z udziałem turbośmigłowców. W ubiegłym roku miał miejsce jeden wypadek śmiertelny z udziałem samolotów odrzutowych, a ryzyko śmiertelności wśród samolotów odrzutowych w 2021 r. wynosi 0,04 na milion, co stanowi poprawę w stosunku do 5-letniej średniej wynoszącej 0,06.

Ogólne ryzyko śmiertelności wynoszące 0,23 oznacza, że średnio człowiek musiałby odbywać lot codziennie przez 10 078 lat, aby ulec wypadkowi z co najmniej jedną ofiarą śmiertelną.

IOSA jest światowym standardem branżowym w zakresie audytów bezpieczeństwa operacyjnego linii lotniczych i stanowi wymóg członkostwa w IATA. Jest ona wykorzystywana przez liczne władze w ich programach regulacyjnych dotyczących bezpieczeństwa. Obecnie, w rejestrze IOSA znajduje się 403 linii lotniczych, w tym 115 niebędących członkami IATA.

Wskaźnik wszystkich wypadków dla linii lotniczych z rejestru IOSA w 2021 r. był ponad sześciokrotnie lepszy niż wskaźnik dla linii lotniczych spoza IOSA (0,45 vs. 2,86). Średnia dla linii lotniczych IOSA w latach 2017-2021 w porównaniu z liniami lotniczymi spoza rejestru była prawie trzykrotnie lepsza. (0,81 vs. 2,37). Wszystkie linie lotnicze będące członkami IATA są zobowiązane do utrzymania rejestracji w IOSA.

Średni globalny wskaźnik strat kadłuba samolotów odrzutowych w 2021 r. nieznacznie spadł w porównaniu ze średnią pięcioletnią (2017-2021). W pięciu regionach odnotowano poprawę lub brak pogorszenia w porównaniu ze średnią pięcioletnią.

W pięciu regionach odnotowano poprawę lub brak pogorszenia wskaźnika strat kadłuba turbośmigłowego w 2021 r. w porównaniu ze średnią pięcioletnią. Jedynymi regionami, które odnotowały wzrost w porównaniu ze średnią pięcioletnią, były kraje WNP i Afryka.

Chociaż sektory obsługiwane przez samoloty turbośmigłowe stanowiły zaledwie 10,99% wszystkich sektorów, wypadki z udziałem samolotów turbośmigłowych stanowiły 50% wszystkich wypadków, 86% wypadków śmiertelnych i 49% ofiar śmiertelnych w 2021 r.

Operacje z udziałem samolotów turbośmigłowych będą głównym obszarem zainteresowania w celu określenia sposobów i środków zmniejszenia liczby incydentów związanych z określonymi typami samolotów - powiedział Walsh.

Drugi rok z rzędu linie lotnicze z regionu WNP nie odnotowały w 2021 r. żadnych śmiertelnych wypadków z udziałem odrzutowców. Doszło natomiast do czterech wypadków z udziałem samolotów turbośmigłowych. Trzy z nich spowodowały 41 ofiar śmiertelnych, co stanowi ponad jedną trzecią wszystkich wypadków śmiertelnych w 2021 roku. Żadna z linii lotniczych biorących udział w wypadkach nie figurowała w rejestrze IOSA.

Linie lotnicze z siedzibą w Afryce Subsaharyjskiej doświadczyły w 2021 r. czterech wypadków, wszystkie z udziałem samolotów turbośmigłowych, z których trzy spowodowały 18 ofiar śmiertelnych. Żaden z przewoźników nie był wpisany do rejestru IOSA.

Priorytetem dla Afryki jest wdrożenie standardów i zalecanych praktyk (SARPS) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) związanych z bezpieczeństwem. Na koniec 2021 r. około 28 państw afrykańskich (61% ogółu(i)) posiadało 60% lub więcej wdrożonych SARPS.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com