TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-01-25 - Słaby grudzień dla hotelarzy

W grudniu 2021 roku hotele odnotowaÅ‚y jeszcze sÅ‚absze wyniki niż w listopadzie. Wniosek z tego, że kilkudniowa poprawa obÅ‚ożenia przypadajÄ…ca na okres Å›wiÄ…teczno-noworoczny nie wystarczyÅ‚a na zrekompensowanie niskich obrotów w pozostaÅ‚ej części miesiÄ…ca. Blisko poÅ‚owa obiektów (47 proc.) nie przekroczyÅ‚a frekwencji 30 proc. w skali caÅ‚ego miesiÄ…ca, a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o tylko 12 proc. - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat wyników hoteli w minionym miesiÄ…cu.

reklama


W grudniu hotele miejskie jak i pozamiejskie, w odróżnieniu do wcześniejszych miesięcy, odnotowały bardzo zbliżone wskaźniki obłożenia. Frekwencję w zakresie 11-50 proc. uzyskało 77 proc. hoteli miejskich i 75 proc. pozamiejskich. Identycznie jak dla wszystkich ankietowanych, obłożenie powyżej 50 proc. odnotowało tylko 12 proc. hoteli w obydwu grupach.

Z kolei w relacji hoteli obsÅ‚ugujÄ…cych goÅ›ci segmentów biznesowego i wypoczynkowego, lepiej wypadÅ‚y te pierwsze, co jest wynikiem zaskakujÄ…cym z uwagi na przypadajÄ…cy pod koniec grudnia okres Å›wiÄ…teczno-noworoczny, sprzyjajÄ…cy pobytom prywatnym i rodzinnym. ObÅ‚ożenie poniżej 10 proc. odnotowaÅ‚o 22 proc. hoteli wypoczynkowych i tylko 5 proc. hoteli biznesowych. Również w przedziale obÅ‚ożenia 11-50 proc. lepiej wypadÅ‚y hotele biznesowe (84 proc.) niż wypoczynkowe (65 proc.). Nie zmienia to jednak generalnie sÅ‚abego obrazu grudnia - satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o odpowiednio 11 proc. obiektów biznesowych i 13 proc. wypoczynkowych.

Umiarkowanie dobre wyniki wyłącznie w okresie świąteczno-noworocznym

Odpowiedzi na dodatkowe pytanie dotyczące obłożenia w czasie wyłącznie świąteczno-noworocznym potwierdzają, że ostatni tydzień grudnia i początek stycznia był okresem z umiarkowanie dobrymi wynikami. Przede wszystkim aż 46 proc. hoteli nie zdecydowało się na sprzedaż pakietów w tym okresie, w tym 22 proc. obiektów w grupie obsługującej gości wypoczynkowych. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 60 proc. uzyskało tylko 22 proc. hoteli ogółem, w grupie obiektów wypoczynkowych 37 proc.

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny, podobnie jak w poprzednich miesiÄ…cach, wskazujÄ… na ciÄ…gÅ‚Ä… tendencjÄ™ wzrostowÄ…. PrzyczyniÅ‚y siÄ™ do tego z jednej strony ceny specjalne w okresie Å›wiÄ…teczno-noworocznym, ale z drugiej strony konieczność ich podnoszenia z uwagi na wysoki wskaźnik inflacji wynikajÄ…cy ze wzrostu wszystkich kategorii kosztów operacyjnych. Ponad poÅ‚owa hoteli (56 proc.) odnotowaÅ‚a ceny wyższe niż w grudniu 2019 r., przy czym 21 proc. osiÄ…gnęło wzrosty o wiÄ™cej niż 10 proc. W przypadku 17 proc. obiektów ceny nie zmieniÅ‚y siÄ™, a spadek Å›redniej ceny zanotowaÅ‚o 24 proc. hoteli.

Będzie drożej w hotelach

Z ankiety wynika, że wszystkie hotele potwierdziÅ‚y konieczność podniesienia w 2022 roku cen usÅ‚ug w zwiÄ…zku ze wzrostem istotnych kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci, w tym kosztów mediów, podatków czy wynagrodzeÅ„. Dwa zakresy wzrostów miaÅ‚y najwiÄ™kszy udziaÅ‚: 32 proc. odpowiedzi dla zakresu wzrostu od 11 do 15 proc. oraz 28 proc. dla zakresu od 16 do 20 proc. - to Å‚Ä…cznie 60 proc. wszystkich ankietowanych hoteli.

Prognozy rezerwacji na nadchodzące miesiące coraz słabsze

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji (na moment przeprowadzania ankiety) na kolejne trzy miesiÄ…ce powielajÄ… niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy ponownie obniżyÅ‚y siÄ™ i pogarszajÄ… siÄ™ z każdym kolejnym miesiÄ…cem, mimo, że druga poÅ‚owa stycznia i caÅ‚y luty to okres szkolnych ferii zimowych.

Ponad 4/5 hoteli prognozuje obÅ‚ożenie w styczniu  poniżej 30 proc., w tym dwie grupy z podobnymi udziaÅ‚ami 23/24 proc. w zakresach frekwencji 11-20 proc. i 21-30 proc. Na luty ponad 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, w tym dominujÄ…ca (36 proc. obiektów) jest grupa z obÅ‚ożeniem do 5 proc. W marcu 83 proc. hoteli nie przekracza obÅ‚ożenia 20 proc., przy czym dominujÄ…ca grupa poniżej 5 proc. frekwencji stanowi 44 proc.

Aktualne prognozy dla pierwszego kwartaÅ‚u roku sÄ… bardzo sÅ‚abe. WydawaÅ‚o siÄ™, że okres ferii zimowych w drugiej poÅ‚owie stycznia i w lutym przyniosÄ… lepsze perspektywy rezerwacji. Tymczasem widoczny jest brak goÅ›ci wypoczynkowych i nadal krótkie okienko rezerwacyjne. Taka sytuacja w dużej mierze spowodowana jest ponownie rosnÄ…cym trendem dziennych zachorowaÅ„, z prognozami siÄ™gajÄ…cymi wedÅ‚ug źródeÅ‚ rzÄ…dowych liczby aż 100 tysiÄ™cy dziennie w lutym, przy jednoczesnym braku nawet zapowiedzi jakichkolwiek decyzji kierunkowych dotyczÄ…cych możliwych nowych restrykcji.

Branża hotelarska a PFR

PoÅ‚owa stycznia byÅ‚a terminem - ostatecznie przedÅ‚użonym o dodatkowe 7 dni - rozliczenia pomocy finansowej z tzw. Tarczy 2.0 PFR dla przedsiÄ™biorców z segmentu maÅ‚ych i Å›rednich firm. Izba od samego poczÄ…tku uruchomienia tego programu aktywnie wspieraÅ‚a swoich czÅ‚onków, najpierw w zakresie pozyskania Å›rodków finansowych z tej puli pomocy, a w ostatnich tygodniach w kwestiach rozliczenia uzyskanej subwencji.

Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych hoteli, aktualna sytuacja rozliczenia Tarczy 2.0 PFR przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:



Wśród hotelarzy zdecydowanie przeważają nastroje pesymistyczne

Ankieta grudniowa koÅ„czy 4. kwartaÅ‚ i caÅ‚y rok 2021. Dlatego IGHP powróciÅ‚a do pytaÅ„ dotyczÄ…cych dÅ‚ugoterminowych prognoz dla branży hotelowej w Polsce oraz aktualnych nastrojów. 81 proc. hoteli nie przewiduje osiÄ…gniÄ™cia zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wczeÅ›niej niż na koniec 2022 roku, a odsetek hoteli wskazujÄ…cych na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi 67 proc.

W zakresie oceny powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19 za najbardziej prawdopodobny wskazany zostaÅ‚ rok 2023 - 43 proc. hoteli, ale rok 2024 i późniejsze lata stanowiÄ… ponad poÅ‚owÄ™ (54 proc.) ankietowanych.

Najbardziej jednak martwiÄ… odpowiedzi dotyczÄ…ce nastroju branży hotelarskiej - na pesymizm wskazaÅ‚o aż 75 proc. hotelarzy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com