TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2020-04-08 - Intensywny miesiąc TUgether
Ponad miesiąc temu powstał #TUgether - sztab ludzi, którypracował na rzecz branży MICE (eventy, konferencje, wyjazdy B2B) i komunikacji marketingowej oraz zainicjował powstanie Sztabu Kryzysowego przy Ministerstwie Rozwoju (MR) dla branż organizatorów turystyki, agentów turystycznych, hoteli, targów, rozrywki (koncerty, festiwale, widowiska), obiektów wielofunkcyjnych, pilotów i przewodników turystycznych, przewozów autokarowych i turystyki szkolnej. Teraz podsumowuje on ten intensywny miesiąc swojej działalności.
reklama
#TUgether powstało 4 marca, na spotkaniu zainicjowanym przez Klub Agencji Eventowych SAR i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Do idei wystosowania pisma wspierającego branżę eventową w czasie kryzysu dołączyły: Stowarzyszenie Branży Eventowej - SBE, MPI Poland Chapter, SITE Poland, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT oraz Polska Izba Przemysłu Targowego (PIPT). Teraz podsumowuje miesiąc swojej działalności
Wybrany został także koordynator reprezentujący Stowarzyszenia. Został nim Bartosz Bieszyński związany z branżą eventową od wielu lat, początkowo w korporacjach, później po stronie agencji
Tuż po ogłoszeniu pierwszej petycji dołączyły do #TUgether również Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) i Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce.
W składzie założycielskim wystąpili 5 marca na posiedzeniu połączonych senackich komisji ustawodawczej i zdrowia oraz rządu, przedstawiając oficjalne stanowisko branży MICE. Rozpoczęli komunikację ze stroną rządową, przygotowaliśmy wspólne pisma Sztabu Kryzysowego Turystyki i Branży Spotkań i 9 marca wzięli udział w spotkaniu branżowym w Ministerstwie Rozwoju. Podczas spotkania przedstawiono wspólne stanowisko sztabu i jako spełnienie jednego z 4 głównych postulatów, został poproszony o zorganizowanie Sztabu Kryzysowego przy Ministerstwie Rozwoju. Zainicjowaliśmy powstanie grupy podmiotów z szeroko rozumianej branży turystycznej, w skład której weszły m.in. takie organizacje jak:
- Polska Izba Turystyki
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych
- Polski Związek Organizatorów Turystyki (PZOT);
- Izba Gospodarcza Hoteli Polskich (IGHP)
- Harmony Polish Hotels;
- Krakowska Izba Turystyki (KIT);
- Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych (PSPA)
Organizacje wspólnie weszły we współpracę z Ministerstwem Rozwoju, tworząc tym samym Sztab Kryzysowy przy Ministerstwie Rozwoju. Od samego początku nasze postulaty były nakierowane na zwolnienie z danin państwowych, utrzymanie płynności oraz dofinansowanie działalności, tak aby przede wszystkim chronić miejsca pracy. W rezultacie tych działań, udało się m.in.:
- wywindować wysoko w agendzie rządowej szeroko rozumianą branżę turystyki i eventów, jak i też przestrzeni medialnej / społecznej;
- wpłynąć na rząd w ramach presji przedsiębiorców dotyczącej wprowadzenia w ogóle abolicji ZUS do pakietu tzw. tarczy antykryzysowej (w pierwszej wersji nie było takich świadczeń);
- wprowadzić rozwiązania korzystne dla turystyki, przy wsparciu PIT, które m.in. pozwalają na zwrot klientom środków za np.: zakupione wycieczki, czy bilety na koncert w ciągu 180 dni lub wymianę na voucher o ważności 365 dni.
- dodać poprawkę do Art. 15zzr. 1. ustawy antykryzysowej, a mianowicie włączenie umów cywilno-prawnych do zawieszenia biegu zaległości na czas epidemii.
- zaopiniować wspólnie z Polską Izbą Turystyki przepisy Rozporządzenia o zmniejszeniu minimalnej kwoty gwarancji turystycznej;
- stworzyć i propagować akcję Gmina Przyjazna Turystyce - dla gmin wspierających przedsiębiorców turystycznych działających na ich terenie;
- nawiązać roboczą, ścisłą współpracę m.in. z takimi organizacjami jak Konfederacja Lewiatan, czy też Pracodawcy RP.
W rezultacie opracowano spójne stanowisko i postulaty branży touroperatorów, agentów turystycznych, MICE, hoteli i przewoźników autokarowych. \
Odbyliśmy setki godzin rozmów z resortem, wewnątrz sztabowych, z przedsiębiorcami, samorządami, a także z partnerami oraz z przedstawicielami Związku Banków Polskich, BGK i największych banków w Polsce.
W międzyczasie dołączały kolejne organizacje:
- Polska Izba Techniki Estradowej
- Polski Holding Hotelowy
- Izba Turystyki RP
- Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych
- Polskie Stowarzyszenie Przewodników Wycieczek Zagranicznych
- Polska Izba Turystyki Młodzieżowej
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawczej
- Polska Izba Artykułów Promocyjnych
- Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji
- Międzynarodowe Stowarzyszenie reklamy
- Warszawska Organizacja Turystyczna
- Łódzka Organizacja Turystyczna
Sukcesem #TUgether jest to, że po raz pierwszy tyle branż i związanych z nimi organizacji na co dzień konkurencyjnych, dalekich od siebie - weszło w rzeczowy dialog, po to by wspólnie walczyć o siebie i rynek.
Zbudowano europejski sztab kryzysowy w branży eventowej, składający się z 9 krajów oraz rozpoczęliśmy współpracę z BEIC i LiveComAlliance. Nawiązanorelację z Kryzysowym Sztabem przy Parlamencie Europejskim. Przygotowano listy do europarlamentarzystów, prowadzilino ankiety dotyczące rynkowych strat w przemyśle spotkań na rynku europejskim.
Sztab #TUgether z Ministerstwem prowadzilił rzeczowe rozmowy i odbywały się one w atmosferze zrozumienia sytuacji z obu stron. Podczas wideokonferencji z przedstawicielami MR w dniu 19 marca zostało wyraźnie przekazane, że szczebel MR poza kwestią zwrotów / voucherów w zakresie rozwiązań systemowych (ZUS, dopłaty do miejsc pracy itd.) nie jest umocowany do podejmowania kluczowych decyzji i że głównym ośrodkiem w tym zakresie jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Przedstawiciele #TUgether dementują informacje o rzekomym konflikcie pomiędzy sztabem a Ministerstwem. Uznano że każda ze stron ma prawo do zachowania odrębnego zdania i podejmowania własnych działań.
W konsekwencji tego podjęto decyzję o szerokich działaniach mających na celu zwrócenie uwagi, szczególnie premiera, na wyzwania trapiące branżę eventową, głównie dot. kredytów obrotowych, abolicji ZUS i dopłat do wynagrodzeń. W związku z tym, że punktowały one rozwiązania przyjęte w tzw. tarczy antykryzysowej", nie spotkały się one z sympatią ze strony rządzących. Presja ze strony branży spotkań miała wpływ na umieszczenie postulatów w projekcie ustawy. Zresztą byłoby to dziwne, gdyby na podstawie wystąpień medialnych, zarówno strony rządowej jak i sztabowej, ktoś pod wpływem emocji podejmował, merytoryczne i strategiczne dla poszczególnych sektorów, decyzje. Dla obu stron komunikacja w mediach to przede wszystkim narzędzie do przekazywania swojego kluczowego przekazu szerszemu gronu interesariuszy i budowanie świadomości dla swoich kluczowych propozycji.
Sztab kryzysowy przy Ministerstwie Rozwoju w sensie formalnym, jako zespół działający przy MR zakończył swoją działalność w zeszłym tygodniu. W związku z przyjęciem ustawy MR podjęło decyzję o bardziej szczegółowych rozmowach sektorowych, co przedstawiciele sztabu przyjęli ze zrozumieniem i pochwalają taką drogę bezpośredniej komunikacji z naszym rynkiem.
Nie mniej jednak, podjęto decyzję, że grupa Sztab kryzysowy" dalej będzie funkcjonować tak, aby cały czas wymieniać się wiedzą oraz przekazywać kluczowe postulaty / propozycje do Ministerstwa Rozwoju. #TUgether będzie też brać aktywny udział w konsultacjach sektorowych oraz także stworzy zespoły robocze odpowiadające danym zagadnieniom. Poza rozszerzeniem w trybie pilnym rozwiązań ogólnosystemowych (abolicja ZUS, dopłaty do wynagrodzeń itd.), kluczowe jest jak najszybsze podjęcie przez rząd prac dotyczących wsparcia dla przemysłu spotkań, szczególnie mocno dotkniętego przez COVID 19 oraz strategii ponownego uruchomienia sektorów naszych branż, o co będziemy bardzo intensywnie wspólnie z naszymi partnerami zabiegać. Ponowny jak najszybszy restart naszych działalności jest przedsiębiorców, w tym momencie priorytetowy, inaczej nie będą oni w stanie, w perspektywie długoterminowej utrzymać miejsc pracy.
Pełny skład formalnego Sztabu Kryzysowego:
- Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR - Paweł Tyszkiewicz
- Klub Agencji Eventowych SAR - Mariusz Nowak, Michał Atlas
- IAA Polska - Jerzy Minorczyk
- Stowarzyszenie Branży Eventowej - Marta Chmielewska, Renata Razmuk
- Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel - Olga Krzemińska - Zasadzka, Łukasz Adamowicz
- Meeting Professionals International Poland Chapter - Monika Dymacz Kaczmarczyk
- SITE Polska - Society for Incentive Travel Excellence - Chapter Poland - Grażyna Grot - Duziak
- Polska Izba Przemysłu Targowego - Przemysław Trawa, Beata Kozyra
- Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce - Katarzyna Cioch
- Polska Izba Turystyki - Paweł Niewiadomski, Andrzej Kindler, Dariusz Wojtal
- Polski Związek Organizatorów Turystyki - Sławomir Szulc, Piotr Henicz
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych - Marcin Wujec, Marcin Chiliński
- Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego - Ireneusz Węgłowski Marcin Mączyński
- Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce - JJ Singh
- Warszawska Organizacja Turystyczna - Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
- Łódzka Organizacja Turystyczna - Tomasz Koralewski
- Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych - Rafał Jańczuk
- Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych - Mikołaj Ziółkowski
- Polska Izba Turystyki Młodzieżowej - Krzysztof Maziński
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawczej - Jerzy Kapłon
- Izba Turystyki RP - Marek Ciechanowski
- Polska Izba Hotelarstwa - Marek Łuczyński
- Krakowska Izba Turystyki - Piotr Laskowski
- Konsorcjum Polskich Biur Podróży - Artur Matiaszczyk
- Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
- Turystyka incoming - Andrzej Hulewicz
- Harmony Polish Hotels - Elżbieta Lendo
- Polska Izba Techniki Estradowej - Grzegorz Łapczyński
- Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji - Marcin Herra
- Polska Izba Artykułów Promocyjnych - Edyta Lisowska
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami