TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Koronawirus nie zatrzymał "apetytu Polaków na bąbelki". Kategoria win musujących wciąż notuje wzrosty, w zeszłym roku aż o kilkanaście procent- przekonuje Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
reklama
Moda na wina musujące pojawiła się w Polsce kilka lat temu, a ich sprzedaż ciągle rośnie. Globalnie, miniony, pandemiczny rok był bardzo trudny dla tego segmentu i odnotowano spadki ilościowe o 5% i wartościowe o 19% (dane OIV*).
Co ciekawe, w Polsce, mimo ograniczeń związanych z pandemią, ich sprzedaż wzrosła (zgodnie z danymi NielsenIQ) o 15,3% ilościowo i o 17, 5% wartościowo w porównaniu rok 2020 do 2019.
- Rozwijamy kulturę konsumpcji win musujących w bardzo szybkim tempie. Pokochaliśmy Prosecco, to ono było akceleratorem mody na bąbelki. W minionym roku również odnotowało największe wzrosty - o 27,7% wg danych NielsenIQ - przyznaje Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
Prosecco podbiło serca Polaków tym, że jest proste, lekkie, łatwe. Nie wymaga wiedzy, ani celebry. Co istotne, jest też niedrogim towarzyszem spotkań z przyjaciółmi. Bąbelki dają poczucie świeżości, którego pragniemy w upalny dzień. Wino jest modne i często wygrywa z proletariackim piwem. Rynek dla tych napojów jest ogromny i Prosecco jeszcze na nim namiesza - uważa Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina.
Segment win musujÄ…cych oferuje naprawdÄ™ szerokÄ… ofertÄ™. Ambitniejsza od Prosecco, za to taÅ„sza od szampana, jest hiszpaÅ„ska Cava. Przypomnijmy, że Cava powstaje metodÄ… tradycyjnÄ…, czyli tak jak szampan, ale z lokalnych, kataloÅ„skich odmian winoroÅ›li. Jej sprzedaż roÅ›nie od lat. Cava ma wielkÄ… przyszÅ‚ość. SÅ‚awnym, choć w Polsce mniej znanym, wÅ‚oskim musiakiem jest Franciacorta. Znajdziemy jÄ… w najlepszych restauracjach i jest wrÄ™cz synonimem wÅ‚oskiego wina. Popularne sÄ… także niskoalkoholowe, deserowe wina typu Moscato z Piemontu, oraz caÅ‚a gama różnych spumante i frizzante, czyli win lekko musujÄ…cych nie powiÄ…zanych z konkretnym regionem kraju. Moda na WÅ‚ochy trwa nieustannie. Mniej popularne, ale sprzedajÄ…ce siÄ™, sÄ… niemieckie i austriackie sekty. CiekawÄ… kategoriÄ… sÄ… także francuskie Crémant z Alzacji czy Doliny Loary. JakoÅ›ciowo czÄ™sto dorównujÄ… szampanom. Warto też wspomnieć, że dobre wina musujÄ…ce powstajÄ… także w polskich winnicach - twierdzi PaweÅ‚ GÄ…siorek.
W kategorii win musujących wciąż tkwi duży potencjał - przyznają jednogłośnie szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Polacy, wzorem konsumentów na całym świecie, zaczęli spożywać je solo, niemal przez cały rok, co oczywiście przekłada się na sprzedaż. Ponadto konsumenci poszukują wciąż nowych wariantów. Doskonale przyjęły się wina musujące aromatyzowane, drinki na bazie wina musującego czy wina musujące do serwowania z kostkami lodu. Widać również otwartość rynku na nowe opakowania. Ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród kobiet, cieszą się wina musujące w butelkach zakręcanych, które są łatwiejsze do otwarcia niż klasyczny korek, a ponadto można je bez problemu zamknąć i schować w lodówce. W okresie letnim doskonale sprzedają się natomiast wina musujące w puszkach, które są poręczne i sprawdzają się w plenerze - mówi Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group.
Co ciekawe, sporo dzieje się także w kategorii produktów luksusowych, jakimi bez wątpienia są szampany. Do niedawna miały w Polsce opinię produktu trudnego i niedostępnego dla zwykłego śmiertelnika. Ale to się zmienia. Jak przyznaje Dom Wina, sprzedaż szampana od ubiegłego roku wzrosła u nich o ponad 100% . Świadczy to o zmianie stylu życia Polaków, wzroście ich zamożności, wiedzy oraz oczekiwaniach dotyczących jakości. Dlatego uważam, że produkty o wysokiej jakości, a takimi są szampany, mają ogromny potencjał wzrostu i w dłuższej perspektywie będą zdobywać coraz większą część rynku win musujących. A polski rynek - zdaniem naszych francuskich partnerów - jest najszybciej rosnącym rynkiem w Europie - mówi Paweł Gąsiorek.
Nowością w tym segmencie, z szansą na winiarski hit, jest Prosecco w wersji "rose". Zalegalizowano je niedawno, bo rok temu. Według przepisów apelacyjnych, różowe Prosecco powstaje z tradycyjnej odmiany glera, ale zawiera od 10 do 15 procent czerwonego pinot noir. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że większość konsumentów Prosecco stanowią kobiety, a to właśnie panie wybierają wina różowe. Zapewne różowe Prosecco znajdzie stałe miejsce w kategorii, niemniej jednak na tę chwilę trudno oczekiwać, by miało ono dorównać popularności wersji białej- uważa Tomasz Leszko, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.
Zainteresowanie winami musującymi na świecie wzrosło w ostatnim dwudziestoleciu bardzo znacząco i wywołało rozwój produkcji o prawie 60% od roku 2001. Produkcja win musujących jest mocno skoncentrowana - niemal połowa z nich pochodzi z Włoch (27%) i Francji (22%). Do głównych producentów zalicza się także Niemcy, Hiszpanię i USA. Ta piątka liderów odpowiada łącznie za 80% światowej produkcji.
Światowym liderem w spożyciu win musujących są Niemcy. Wypija się tam ponad 300 mln l win musujących w ciągu roku - to 2 razy więcej niż spożycie wszystkich win u nas w kraju. Można się spodziewać zatem, że przed nami, w Polsce, kolejne lata rozwoju tego segmentu - ocenia Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami