TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
3 lutego 2022 r. Rumunia zgłosiła Komisji pomoc indywidualną w wysokości prawie 2 mln EUR w formie podwyższenia kapitału na rzecz linii lotniczych TAROM. Pomoc ta jest finansowana z budżetu Rumunii i ma na celu zrekompensowanie przewoźnikowi szkód poniesionych na 14 określonych trasach międzynarodowych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu ograniczeń w przemieszczaniu się
reklama
związanych z pandemią COVID-19.
W kwietniu 2022 r. Komisja uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 2, bez wszczynania formalnego postępowania wyjaśniającego.
Wizz Air zaskarżył tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej, który oddalił dziś jego skargę.
Sąd przypomniał w szczególności, że pomoc rekompensująca szkody spowodowane zdarzeniami nadzwyczajnymi, takimi jak pandemia COVID-19, jest dozwolona i że rozpatrywany środek miał na celu zrekompensowanie TAROM szkód, jakie spółka ta poniosła w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu obowiązujących wówczas ograniczeń w przemieszczaniu się związanych z tą pandemią. Następnie Sąd potwierdził, że Komisja prawidłowo oceniła proporcjonalność pomocy przyznanej rumuńskiemu przewoźnikowi i, że rozpatrywany środek nie był źródłem nadmiernej rekompensaty. W tym względzie Sąd uznał w szczególności, że Komisja dokładnie obliczyła, na podstawie odpowiedniego alternatywnego rozwiązania, poniesione przez spółkę straty spowodowane bezpośrednio ograniczeniami w przemieszczaniu się obowiązującymi w rozpatrywanym okresie i że sprawdziła ona, czy władze przewoźnika podjęły rozsądne środki w celu ograniczenia szkód w tymże okresie.
Ponadto Sąd oddalił argumenty Wizz Air, zgodnie z którymi Komisja nie uwzględniła pomocy na ratowanie przyznanej wcześniej przewoźnikowi na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE i że Komisja umniejszyła znaczenie przewagi konkurencyjnej uzyskanej przez TAROM. Zdaniem sądu, wcześniejsza pomoc oraz rozpatrywany środek są odrębne i nie pokrywają tych samych kosztów, a po drugie, Komisja nie jest zobowiązana do
uwzględnienia ewentualnej korzyści, którą linie TAROM uzyskały pośrednio, takiej jak przewaga konkurencyjna zarzucana przez Wizz Air.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami