TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
United Airlines ogłosił, że zamawia 15 ponaddźwiękowych samolotów Overture od Boom Supersonic. To druga firma po Virgin Atlanic, która zadeklarowała zakup pierwszych dziesięciu nowych najszybszych samolotów.
reklama
Dzięki takim maszynom ma być możliwe realizowanie podróży Nowy Jork-Londyn w około 3,5h. Niestety planowane uruchomienie połączeń ponaddźwiękowych ma nastąpić najwcześniej w 2029 roku, bo samolotu Overture jeszcze nie ma. Jest tylko prototyp XB-1, na którym są intensywnie prowadzone prace.
Następca Concorda ma mieć ok. 52m długości, mieścić ok. 45 do 55 pasażerów i ma być napędzany trzema silnikami. Loty mają się odbywać na wysokości 18 km, co zapewni pasażerom niezapomniane widoki. Obecnie planowany jest zasięg tylko do 8 tys. km, który nie pozwoli na pokonanie najdłuższych tras bez międzylądowań. Jednak nawet z międzylądowaniami samolot będzie realizował połączenia znacznie szybciej. Ekologia, czy redukcja śladu węglowego w przypadku maszyn poruszających się ponaddźwiękowo, wydaje się terminem na wyrost, gdyż głównym atutem maszyny ma być szybkość.
Condord powstał w latach 60-tych (pierwszy lot w 1969), tak jak i Tu-144 (pierwszy lot w 1968), więc od jego zaprojektowania minęło już ponad pół wieku. Z racji ustania zimnej wojny presja wyścigu technologicznego spadła i choć znamy nowe materiały, mamy sprawniejsze silniki, wciąż produkowane są samoloty z lat 70-tych - w tym F-16, który miał pierwszy oblot w 1974 roku. Overture wnosi nadzieje, że podróże mogą stać się znów szybsze, a prowadzeniem projektu przejmie sektor prywatny podobnie jak Space X przejmie loty zamiast NASA.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami