TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-10-01 - Cyfryzacja przyszłością turystyki?

Jakie nowoczesne technologie są lub będą wykorzystywane w turystyce? Na ten temat dyskutowano podczas konferencji "Turystyka a transformacja cyfrowa", zorganizowanej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, oraz Polską Organizację Turystyczną z okazji obchodów Światowego Dnia Turystyki.

reklama


Konferencja odbyła się w piątek, 28 września w Hotelu Turówka w Wieliczce. Turystyka, jako najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź polskiej gospodarki, która wzbudza wielkie zainteresowanie, zarówno jeśli chodzi o turystykę krajową, jak i przyjazdową wymaga innowacji i tego, żeby się rozwijała. Myślę, że dyskusja o transformacji cyfrowej w turystyce jest niezwykle ważna. Dzisiejszy klient, który chce skorzystać z usług turystycznych, potrzebuje szybkiej, nowoczesnej informacji. Musimy sprostać ich wymaganiom - mówił, witając uczestników konferencji, minister Witold Bańka.

Prezes agencji Best Place - European Place Marketing Instytute, Adam Mikołajczyk, przedstawił wpływ cyfrowej rewolucji na branżę turystyczną. Przedstawił wpływ na turystykę takich firm jak Airbnb i Uber, z ich pozytywnymi i negatywnymi skutkami. Wskazywał także na technologie, które nie do końca przyjęły się w turystyce, takie jak infokioski, czy kody QR. Wskazywał na technologie, które służą turystom, jak np. aplikacja Lufthansy na smartwatche. Jego zdaniem nowe technologie pozwalają przedsiębiorcom na oszczędności i zarazem wzbogacają doświadczenia turystów. Wspominał także o sztucznej inteligencji, która pozwala podpowiadać klientom optymalne rozwiązania, ponieważ z jednej strony sprawdza wszystkie możliwe informacje, a z drugiej uczy się stylu życia turysty, który korzysta z konkretnej aplikacji. Podkreślał także coraz większą rolę wirtualnej rzeczywistości w turystyce, zarówno jeśli chodzi o obraz (np. okulary VR), jak i dźwięk (np. słuchawki, które pozwalają wyizolować konkretne, interesujące nas dźwięki). Ostatnim z omawianych trendów były przenośne, inteligentne urządzenia, typu smartwatche, elektroniczne okulary, czy wiele innych. Sieć 5G - jeszcze szybszy internet, technologia blockchain,która wchodzi do hotelarstwa, rozwój sztucznej inteligencji, autonomiczne pojazdy, technologie pozwalające przemieszczać się w zawrotnym tempie, jak Hyperloop - to zdaniem Adama Mikołajczyka, technologie, które najbardziej wpłyną na turystykę w przyszłości. Przekonywał, że na turystykę wpłynie tzw. ekonomia subksrypcji, polegająca na proponowaniu klientom abonamentów na korzystanie z różnego rodzaju usług w określonym czasie.

Rafał Szymanowski z T-Mobile Polska opowiedział wykorzystaniu big data w mieście, na przykładzie Kazimierza Dolnego. Wskazał, że wiele systemów ma na celu zwiększenie interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej oraz podniesienie świadomości mieszkańców. Dał tu przykład systemów informujących o zanieczyszczeniu powietrza, monitorów informacyjnych, e-parkingów, systemów sterujących oświetleniem. Big Data umożliwia monitoring urządzeń smart city i ułatwia zarządzanie infrastrukturą miejską. Podkreślał, że do analizy brane są pod uwagę dane od klientów, którzy wyrazili na to zgodę i jest to zgodne z przepisami RODO. Opowiedział o tej analizie na przykładzie danych z festiwalu Dwa Brzegi. Operator jest w stanie określić takie dane jak m.in. gdzie klient mieszka, gdzie pracuje, dokąd wyjeżdża, ile czasu spędza w danym miejscu, skąd przyjeżdżają zagraniczni turyści.

O tym, jak Polska Organizacja Turystyczna wykorzystuje nowoczesne technologie opowiedziaÅ‚ Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej w POT. WskazaÅ‚ na takie projekty jak Turystyczne Mistrzostwa Blogerów, Na wsi najlepiej, czy Polska Zobacz WiÄ™cej - Polska za pół ceny. POT chciaÅ‚ aby blogerzy wskazywali nieoczywiste miejsca w swoich regionach. KorzystajÄ…c z coraz wiÄ™kszej popularnoÅ›ci turystycznych blogerów, POT chce dotrzeć do nowych osób i przekonać je, że warto spÄ™dzać wolny czas Polsce. Janowski podaÅ‚, że podczas caÅ‚ej akcji powstaÅ‚o 500 publikacji na blogach, dotyczÄ…cych różnych atrakcji turystycznych w Polsce, a zasiÄ™g projektu to 2,5 mln osób, które spotkaÅ‚y siÄ™ z materiaÅ‚ami stworzonymi przez blogerów. Projekt trwaÅ‚ półtora miesiÄ…ca. ZwyciÄ™zcÄ… zostaÅ‚a Alicja Rapsiewicz (LosWiaheros), blogerka reprezentujÄ…ca województwo kujawsko-pomorskie. Na podium znalazÅ‚y siÄ™ także Aleksandra Åšwistow (Pojechana) i Kaja Wolnicka (Moi Mili). Pierwsza z nich byÅ‚a ambasadorkÄ… Mazowsza, a druga województwa zachodniopomorskiego.

Z kolei projekt Na wsi najlepiej, był finansowany ze środków z Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Ten edukacyjno-promocyjny projekt był prowadzony we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa. Jego ideą było pokazanie najlepszych praktyk i rozwiązań w turystyce wiejskiej, a także zainspirowanie turystów turystyką wiejską.

Janowski wskazał także na rosnącą popularność projektu Polska zobacz więcej - weekend za pół ceny, a także na projekt Odpoczywaj w Polsce. Zasięg kampanii internetowej w ramach tego ostatniego, prowadzonego we współpracy z National Geographic wyniósł 2 miliony oglądnięć filmów i 400 tys. wyświetleń teaserów promocyjnych na Youtube.

Projekt Otwarte dane plus będzie prowadzony w przyszłym roku. Przedstawił go zastępca dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Dominik Borek. Projekt ten jest związany ze zmianami prawnymi wprowadzonymi przez Ustawę o imprezach turystycznych i PUT. Borek zapowiedział stworzenie Białej księgi obejmującej system promocji turystyki w Polsce, analizy opłat turystycznych i ekonomii współdzielenia. Projekt ma stanowić kontynuację prowadzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji, projektu Otwarte dane plus-standard edukacja. Realizowany z programu operacyjnego Polska Cyfrowa projekt zakłada nową formułę obecnie dostępnych rejestrów. Zakładane jest powstanie Akademii Otwartych Danych, Laboratorium Otwartych Danych, z którego będzie można uzyskać przetworzone dane. Planem jest stworzenie nowego systemu teleinformatycznego, który miałby objąć swoim zakresem wszystkie obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie, zarówno obiekty kategoryzowane, jak i inne obiekty noclegowe. W zakresie wszystkich obiektów, w których świadczone są usługi noclegowe, konsument będzie miał rzetelną wiedzę w pigułce. - tłumaczył Dominik Borek. W tym celu system ma zostać oddany do prowadzenia prezydentom miast, wójtom, burmistrzom itp. Przekonywał, że dla hotelarzy i kwaterodawców ma być pomocą w promocji, choćby przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych.

Dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej, Agnieszka Sikorska opowiedziała o tym, jakie technologie wykorzystywane są przy promocji Śląska jako destynacji turystycznej. Jak podała, w zeszłym roku, turyści w województwie śląskim zostawili ponad 5,6 miliarda złotych. Punkty Informacji Turystycznej w województwie obsłużyły ok. 700 tys. turystów w 2017 roku. Agnieszka Sikorska zauważyła także wydłużanie się czasu pobytu turystów. Wskazywała, że pierwszym impulsem, który skłania turystę do poszukiwania kolejnego miejsca wyjazdu, jest poczta pantoflowa, a w dalszej kolejności atrakcyjne promocje, informacje w telewizji, a dopiero na czwartym miejscu są informacje w internecie. Zwracała uwagę, na przykładzie statystyk portalu śląskie.travel na to, że coraz więcej użytkowników korzysta z internetu przez urządzenia mobilne, co sprawia, że należy budować strony takie, aby były wygodne do korzystania przez urządzenia mobilne. Ma to znaczenie zwłaszcza, przy korzystaniu z reklam w social media, gdyż z ruch mobilny z tego źródła dochodzi do 80 proc. użytkowników. Wskazywała też na to, że turyści często czują się zagubieni w natłoku informacji i trzeba mu trochę pomóc. Turysta oczekuje od nas podpowiedzi, czym mógłby być zainteresowany. Zarówno propozycjami gotowych wycieczek, jak i tego, co mógłby sam sobie zorganizować. Chcemy aby nasz planer podróży był na tyle inteligentny, aby mógł pokazywać choćby korki na trasie, system alertów, kiedy kończy się praca konkretnych obiektów, przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez Google. - mówiła. Wspominała o aplikacji mobilnej, współpracującej z aplikacjami tematycznymi.

Innowacje wykorzystywane w udostępnianiu podziemi wielickich przedstawił Damian Konieczny, prezes Trasa Turystyczna sp. z o.o. Kopalnia Soli w Wieliczce, średnio obsługuje prawie 4700 osób dziennie. Dzienna średnia w wysokim sezonie(kwiecień - październik) to 8 tys. osób, a rekord to 9 tys. obsłużonych turystów w ciągu dnia. Aby obsłużyć taką liczbę turystów potrzebujemy nowych technologii w Kopalni Wieliczka i potrzebujemy cyfryzacji. Bez tego jakość i bezpieczeństwo nie byłyby zapewnione. Dzięki temu, że mamy dwa systemy, które zaczęły działać w 2016 r., możemy obsługiwać taką ilość turystów. Mam tu na myśli system rezerwacji. Dzisiaj mamy około 450 przewodników, co 2,5 minuty schodzi grupa i do ich obsługi potrzebne jest około 300 przewodników dziennie. Aby obsłużyć taką ilość turystów potrzebny jest system rezerwacji i zarządzania przewodnikami. Program pomaga organizować pracę i planować ruch turystyczny. Drugim bardzo ważnym programem jest system ewidencji turystów. Każdy turysta jest rejestrowany. Do 2015 r. to odbywało się za pomocą księgi dyspozytorskiej i ręcznie wypełnianych papierów. Wyobraźcie sobie, że po każdym dniu był segregator z dokumentami, które potwierdzały zjazd i wyjazd wszystkich turystów. Ten system pozwala na podniesienie standardów bezpieczeństwa w kopalni do największego poziom - opowiadał Damian Konieczny. Wskazał, że 97 proc. turystów oczekuje zwiedzania z przewodnikiem. Wskazywał na potrzebę kontaktu z żywym człowiekiem, którego, nie jest w stanie zastąpić żaden audioprzewodnik. Wskazywał, że nowe technologie przy zwiedzaniu są potrzebne, ale są uzupełnieniem zwiedzania z przewodnikiem, które jest tą podstawą. Zapowiedział, że kopalnia zamierza wdrożyć planer podróży i rozwinąć system rezerwacji, oraz planowane jest wprowadzenie monitoringu wizyjnego.

Nowe technologie w pracy linii lotniczej przybliżał Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT. Wskazywał na konieczność stworzenia dużego hubu przesiadkowego. Wspominał o technologiach monitorujących bezpieczeństwo lotów, stan techniczny samolotów. Wskazywał na potrzebę rozwoju transportu, zarówno lotniczego, jak i kolejowego. Przekonywał, że obecnie wykorzystywane technologie, kilkanaście lat temu były rozpatrywane w kategoriach science-fiction i przekonywał, że technologie typu hyperloop, pojawią się w przyszłości i będą szerzej wykorzystywane. Przekonywał, że ruch lotniczy w Polsce będzie dynamicznie rosnąć. Opowiadał o analizach każdego etapu podróży i instrumentach do tego służących, a także o systemie sprzedaży. Blisko jedna trzecia naszych biletów jest sprzedawana przez internet, a tegoroczny obrót LOT-u to 6 mld dolarów. - opowiadał. Podał, że LOT wykorzystuje ponad 120 różnych systemów informatycznych, z których każdy jest odpowiedzialny za coś innego, od optymalizacji sprzedaży, po systemy operacyjne i monitorujące przebieg lotu. Wyrażał nadzieję, że na polskich lotniskach pojawią się także bramki ABC, służące do automatycznej odprawy (aktualnie są tylko w Modlinie).

Magdalena Żelazowska z Polskiej Organizacji Turystycznej przybliżyła kampanię Visit Poland i opowiedziała o wizytach influencerów w Polsce. POT zaprosiła siedmiu youtuberów z takich krajów jak USA, Meksyk, Hiszpania, Wielka Brytania, Japonia i Kanada. Każdy z nich został wysłany w inne miejsce, z innym programem wizyt studyjnych. Wizyty odbywały się od czerwca, część z nich zostało już zrealizowanych, jedna trwała w dniach, kiedy odbywała się konferencja, ostatnia jest planowana na późną jesień. Jak podała Żelazowska, kampanie youtuberów osiągnęły łączny zasięg (media społecznościowe + Youtube) ponad 11 mln osób. Dodatkowo przez działania wpierające POT, ten zasięg udało się powiększyć o kolejne 5 mln osób. Do tej pory, influencerzy nagrali 8 filmów, które wyświetlono w sumie ponad milion razy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com