TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2017-07-14 - Bez wsparcia nie da się wypromować nowego kierunku
Z jakimi problemami borykają się firmy z sektora MICE? Jakie plany ma nowo powstały, przy Polskiej Izbie Turystyki, zespół ds. MICE? M.in. o to zapytaliśmy przewodniczącego zespołu, Andreo Grzębowskiego, właściciela Biura Podróżników Flugo.
reklama
Z jakimi największymi problemami spotykają się firmy z sektora MICE?
Takich problemów jest kilka. Wypunktuję je:
- Problem funkcjonowania systemu gwarancji w środowisku B2B (obecna ustawa dotyczy gwarancji dla osób fizycznych, które podpisały umowę o świadczenie usług turystycznych z wyłączeniem umów z osobami prawnymi na realizację imprez firmowych),
- Różnice w systemach podatkowych i brak zwrotu VAT z niektórych krajów UE np. Hiszpanii, w których przez biura podróży stosuje się wyłącznie VM (faktury wystawiane w Polsce na klientów korporacyjnych na zasadach ogólnych + 23 %, nie są honorowane w Hiszpanii),
- Niejednorodność branży i szum informacyjny tym wywołany - imprezy Incentive czy Events organizują począwszy od agencji reklamowych i marketingowych, które nie mają nawet świadomości, iż potrzebują w ogóle uprawnienia biur podróży nie mówiąc już o gwarancji a co dopiero TFG, przez duże biura Incentive i Biura podróży, które tę świadomość posiadają mocno rozwiniętą jednak z racji ilości podmiotów na rynku są one w mniejszości,
- Brak środków na promocję dla Organizatorów Konferencji w Polsce za granicą m.in. ze względu na nie sprawiedliwe kryteria przydziału środków unijnych np. jeżeli chodzi program Go To Brand
- Zagrożenia i wzrost odpowiedzialności organizatorów MICE ze względu m.in. depakietyzację usług, w tym tzw. tanich linii, czarterów i innych armatorów transportu lądowego czy morskiego, upadłość kontrahentów etc.
- Płatności - klienci oczekują odległych terminów płatności po realizacji imprezy.
- Szara strefa zw. z pkt. 3
Jakimi sprawami chciałby się Pan zająć w pierwszej kolejności w ramach zespołu ds. MICE?
Tak jak przedstawiłem problemy w poprzednim pytaniu pod względem rangi, w tej kolejności planujemy je rozwiązywać a więc:
- lobbowanie na rzecz zmiany definicji w nowej ustawie na podmioty B2B i jednoznaczne komunikowanie z rynkiem zasad zastosowania gwarancji w praktyce
- Konsultacje w ramach ECTAA na arenie międzynarodowej i wpływanie na ujednolicenie przepisów we wszystkich krajach członkowskich metodą kompromisu lub gdy nie będzie zgody nawet drodze skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu w zależności co będzie bardziej skuteczne
- Szeroka komunikacja w branży Incentive, udział imprezach MICE np. Meet The Bidder
- Rozmowy z PARP w celu wyjaśnienia kryteriów programu Go to Brand oraz skuteczniejsze podejście branży w kolejnych etapach konkursu, współpraca z POIT i Convention Bureau w poszczególnych krajach na rzecz promocji turystyki kongresowej do Polski
- Edukacja i renegocjowanie umów np. czarterowych, które często są w językach obcych, ustalanie wzorców i standardów obowiązujących umów cywilno-prawnych na rynku
- Edukacja korporacji - tym się zajmuje m.in. SOIT
- Eliminacja szarej strefy poprzez szeroką edukację i uświadamianiem zagrożeń wynikających z braku zabezpieczeń ustawowych
Jakie długofalowe cele stawiałby Pan zespołowi ds. MICE w Polskiej Izbie Turystyki?
Przede wszystkim, pozyskanie silnej reprezentacji uczestników tego segmentu rynku w celu pozyskania pełnej wiedzy o problemach branży i stworzenie silnego frontu lobbystycznego, mający realny wpływ na tworzące się przepisy w obszarze MICE. Istotne jest także stworzenie praktycznego help desku dla każdego uczestnika rynku MICE, oraz realizacja wspólnych projektów dla ujednolicenia branży i promocji Polski za granicą
Jakiej współpracy oczekuje Pan od podmiotów działających w innych sektorach turystyki (np. organizatorów turystyki wyjazdowej, hotelarzy) w ramach PIT?
Aktywnego i szerokiego udziału w spotkaniach i imprezach, które zespół MICE przy PIT będzie organizował lub wspólnej nawet organizacji tego typu przedsięwzięć np. w hotelach poszczególnych członków, zgłaszanie na bieżąco problemów prawnych, podatkowych lub innych z którymi się borykają na co dzień - to czego nie załatwimy "od ręki", to będzie stanowić materiał roboczy do dalszych prac zespołu.
Jak przekonałby Pan innych przedsiębiorców z branży do zaangażowania się w prace zespołu ds. MICE?
Oferujemy wiedzę i konkretne rozwiązania w praktyce oraz wpływ na naszą rzeczywistość MICE w myśl zasady nic o nas bez nas. Jeżeli chcecie być pewni, że Wasza działalność będzie prowadzona w sposób bezpieczny, przetartymi ścieżkami z minimalizacją ryzyka biznesowego to powinniście być z nami.
Jak Pan ocenia rolę samorządu gospodarczego w turystyce i jego reprezentatywność dla całej branży? Global DMC Partners wskazuje Polskę jako jeden z potencjalnie "najgorętszych" kierunków pod względem turystyki kongresowej. Jak Pan ocenia promocję Polski pod tym kątem? Co należało by zmienić, aby organizacja kongresów w Polsce stała się popularniejsza? Jakie ma Pan pomysły na rozwiązywanie ewentualnych konfliktów interesów?
Rola Samorządu gospodarczego jest ogromna jeśli idzie o Incoming. Praktycznie bez udziału, wsparcia i promocji, w szczególności finansowej lokalnych władz i samorządów nie da się wypromować nowego kierunku w Polsce czy polskiej marki na mapie Europy czy świata, w szczególności jeżeli chodzi o turystykę kongresową do Polski. Sama popularność destynacji Polska, mimo że jest trendy, tutaj nie wystarczy tak jak w przypadku budowania marki w biznesie potrzeba wieloletnich nakładów finansowych. Potrzeba też silnego lobbingu w organizacjach, które generują kongresy i decydują o jego lokalizacjach np. przez środowiska naukowe. Niewątpliwie wszystkie organizacje powinny też działać wspólnie na większa skalę a nie dublując się i konkurując wzajemnie.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami