TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-07-27 - Polska Izba Hotelarzy: pomoc rządowa nieadekwatna dla hoteli

Prezes Polskiej Izby Hotelarzy Marek Łuczyński, podczas spotkania w Najwyższej Izbie Kontroli przedstawił prezentację, obrazującą stan branży hotelarskiej.

reklama


Prezentacja została oparta na wynikach ankiety przeprowadzonej przez PIH, na próbie 79 respondentów (właściciele, osoby zarządzające hotelami oraz restauracjami), które nie napawają optymizmem. Wskazują one, że pomoc rządowa była nieadekwatna do potrzeb hotelarzy.

Wprowadzane w 2020 r. obostrzenia odbiły się na całej branży turystycznej. Zakazy przemieszczania się osób i ograniczenia działalności usług hotelarskich doprowadziły do znacznego spadku liczby turystów korzystających z noclegów w porównaniu z rokiem poprzednim, a według danych Głównego Urzędu Statystycznego, spadek ten sięgnął 49,9% w porównaniu do roku wcześniejszego. W 2020 r. z turystycznych obiektów noclegowych skorzystało 17,9 mln turystów, którym udzielono 51,4 mln noclegów. W porównaniu do 2019 r. było to mniej odpowiednio o 49,9% i 45%.





Marek Łuczyński podkreślał, że decydujący wpływ na znaczący spadek dynamiki wzrostu miały turbulencje sektorowe będące następstwem czasowego zamykania i otwierania obiektów.Bezpośredniej przyczyny tak znaczących spadków wyników operacyjnych hoteli, prezes PIH upatruje w ponad dwukrotnie mniejszej względem średniej z lat 2016-2019 liczbie turystów korzystających z oferty hotelowej. Ta na koniec listopada ubiegłego roku wyniosła 10 765 218 osób, co bezpośrednio wynikało z ograniczeń w podróżowaniu. W poprzednich latach goście z zagranicy stanowili średnio około 26%. wszystkich korzystających z hoteli. Natomiast według danych GUS od stycznia do listopada 2020 roku wartość ta spadła do 14%, osiągając w maju i czerwcu rekordowo niskie średniomiesięczne wartości - odpowiednio 6% i 8%. Wyraźne spadki odnotowano również w obłożeniu pokoi w niekategoryzowanych obiektach noclegowych.





Spośród badanej grupy średnio 77,5% skorzystała z tarcz PFR, z czego 85% z tarczy 1.0, a 70% z tarczy 2.0. Z tarczy 2.0 PFR skorzystało o 15% mniej respondentów. Dla prawie 2/3 ankietowanych hotelarzy regulamin pomocy był nieprzejrzysty.





Branża hotelowa zmuszona została do korzystania z użycia własnych środków na rzecz ratowania indywidualnych biznesów (ponad 88%). Banki jedynie w 30 procentach zaoferowały alternatywną pomoc dla hotelarzy (nowe linie kredytowe, elastyczność kredytowa, itp.)





Ok. 60% respondentów zadeklarowało się, że nie zamknie swoich obiektów noclegowych nawet jeśli nadejdzie 4 fala pandemii. Ok. 10 proc. waha się, czy nie będzie zmuszona do zamknięcia obiektu.





Wyniki ankiety wskazują również na kolosalny problem z utrzymaniem jak również naborem nowych pracowników do branży. W zdecydowanej większości brakuje pracowników z działu gastronomicznego, jak również służby pięter. Z danych PIH wynika, że najtrudniej jest znaleźć pracownika niskiego i średniego szczebla menadżerskiego.





Źródło grafik: Polska Izba Hotelarzy



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com