TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-09-10 - IGHP: wakacje w hotelach pod kreskÄ…

Tegoroczny sezon wakacyjny rozczarowaÅ‚ branżę hotelarskÄ…. Aż 86 proc. obiektów odnotowaÅ‚o niższe przychody lub bez zmian w porównaniu do ubiegÅ‚orocznych wakacji, z czego w 4 na 10 hoteli byÅ‚ to spadek o poÅ‚owÄ™ lub wiÄ™cej - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w dniach 4-8 wrzeÅ›nia wÅ›ród hotelarzy przez IzbÄ™ GospodarczÄ… Hotelarstwa Polskiego. Wbrew pojawiajÄ…cym siÄ™ w mediach tzw. analizom rynkowym różnych instytucji, również w przypadku hoteli wypoczynkowych tegoroczne wakacje nie zaliczajÄ… siÄ™ do udanych.

reklama


Z ankiety IGHP wynika, że obÅ‚ożenie hoteli w sierpniu byÅ‚o bardzo zróżnicowane. 31 proc. obiektów odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. Kolejna grupa z frekwencjÄ… od 30 proc. do 60 proc. to 23 proc. ankietowanych. FrekwencjÄ™ powyżej 60 proc. zadeklarowaÅ‚o 46 proc. hoteli.
- Åšrednia sierpniowa frekwencja w hotelach jest lepsza niż w lipcu, jednak wciąż wypada blado w porównianiu do ubiegÅ‚orocznych wakacji. Co trzeba podkreÅ›lić, na ten wynik miaÅ‚y wpÅ‚yw hotele poÅ‚ożone poza miastami lub o profilu z dominujÄ…cym segmentem wypoczynkowym. W hotelach w dużych miastach i obiektach konferencyjnych sytuacja jest wciąż bardzo zÅ‚a - mówi Ireneusz WÄ™gÅ‚owski, prezes IGHP.

W hotelach zlokalizowanych poza miastami 8 proc. obiektów odnotowało frekwencję poniżej 30 proc., 15 proc. obiektów frekwencję pomiędzy 30 proc. a 60 proc., a 77 proc. - powyżej 60 proc. Z kolei wśród hotelli wypoczynkowych 15 proc. osiągnęło frekwencję poniżej 30 proc., 7 proc. - frekwencję pomiędzy 30 proc. a 60 proc., natomiast 78 proc. obiektów powyżej 60 proc.

Nadal blisko poÅ‚owa hoteli realizuje niższe ceny niż rok temu. W sierpniu byÅ‚o to 49 proc. obiektów, a 31 proc. zanotowaÅ‚o spadki wyższe niż o 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegÅ‚ego roku. JednoczeÅ›nie 22 proc. hoteli utrzymaÅ‚o ceny na ubiegÅ‚orocznym poziomie.
Również na bardzo niskim poziomie utrzymuje się ruch gości zagranicznych - 75 proc. hoteli odnotowało udział poniżej 10 proc. Także segment tzw. przyjęć okolicznościowych notuje słaby wynik - 81 proc. hoteli wskazało ich udział poniżej 10 proc.

Hotele również negatywnie oceniajÄ… miniony sezon wakacyjny (lipiec-sierpieÅ„). Aż 86 proc. obiektów odnotowaÅ‚o przychody na poziomie niższym lub bez zmian niż w analogicznym okresie roku ubiegÅ‚ego, z czego dla 38 proc. hoteli byÅ‚ to spadek o 50 proc. lub wiÄ™cej. Wbrew pojawiajÄ…cym siÄ™ przekazom medialnym czy też tzw. analizom rynkowym różnych instytucji, również w przypadku hoteli wypoczynkowych tegoroczny sezon wakacyjny nie zalicza siÄ™ do udanych. Aż 70 proc. obiektów w tej grupie odnotowaÅ‚o przychody na poziomie niższym lub bez zmian niż w analogicznym okresie roku ubiegÅ‚ego, z czego dla 17 proc. hoteli byÅ‚ to spadek o 50 proc. lub wiÄ™cej.

Niepewność i brak perspektyw powrotu gości biznesowych i MICE

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce wskazujÄ… nadal na dużą niepewność na rynku usÅ‚ug hotelowych, potwierdzajÄ… tendencjÄ™ odkÅ‚adania decyzji zakupowych usÅ‚ug turystycznych do ostatniej chwili, jak również brak widocznych perspektyw odbudowania ruchu biznesowego i MICE, typowych dla miesiÄ™cy jesiennych w poprzednich latach. Aż 84 proc. hoteli deklaruje stan rezerwacji na wrzesieÅ„ nie przekraczajÄ…cy 40 proc. posiadanych pokoi. Odpowiednio dla października jest to już 95 proc. hoteli (z tego 57 proc. stan rezerwacji poniżej 10 proc.), a dla listopada 99 proc. (z tego 80 proc. stan rezerwacji poniżej 10 proc.).

Nie koniec zwolnień pracowników w hotelach

Dane ankietowe sierpnia wskazujÄ…, że wiÄ™kszość hoteli przeprowadziÅ‚a restrukturyzacjÄ™ zatrudnienia w poczÄ…tkowych miesiÄ…cach epidemii. Tylko 15 proc. hoteli dokonaÅ‚o wypowiedzeÅ„ umów o pracÄ™ w sierpniu, ale jednoczeÅ›nie 23 proc. planuje takie dziaÅ‚ania we wrzeÅ›niu i październiku. Nadal na wysokim poziomie utrzymuje siÄ™ niepokojÄ…cy trend rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™ z inicjatywy pracowników. W sierpniu, podobnie jak w lipcu, aż 61 proc. hoteli potwierdziÅ‚o takie przypadki.

Możliwy zysk za rok, nastroje hotelarzy coraz bardziej pesymistyczne

Blisko połowa (49 proc.) ankietowanych hoteli ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej - tak samo jak w lipcu. 91 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec przyszłego roku, 60 proc. nie wcześniej niż w 2022 roku. Podobnie, hotele prognozują powrót do poziomu obrotów z lat 2018-19: 84 proc. hoteli nie wcześniej niż w roku 2022 i z tym rokiem związane są największe oczekiwania: 48 proc. obiektów.

A jakie są nastroje w branży hotelarskiej? Choć 43 proc. hoteli nie odnotowało zmiany, to aż 40 proc. wskazało na bardziej pesymistyczne - to wyraźne pogorszenie w stosunku do lipca, odpowiadające słabym prognozom biznesowym dotyczącym przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące.
Z uwagi na stan branży hotelarskiej aż 98 proc. ankietowanych hoteli oczekuje wprowadzenia przez państwo dedykowanej pomocy sektorowej.
Bon nie pomógł

W ostatnim tygodniu lipca hotele mogÅ‚y rejestrować siÄ™ w katalogu bazy przedsiÄ™biorców turystycznych ZUS, aby wziąć udziaÅ‚ w programie "Polski Bon Turystyczny". Do koÅ„ca sierpnia 85 proc. ankietowanych hoteli już tego dokonaÅ‚o. Jednak zdaniem tylko 28 proc. obiektów miaÅ‚ on wpÅ‚yw na sprzedaż w sierpniu i tak samo 28 proc. uważa, że Bon wykreowaÅ‚ dodatkowy popyt na usÅ‚ugi hotelowe. Równie sÅ‚abo oceniana jest realna pomoc Bonu w zwiÄ™kszeniu sprzedaży usÅ‚ug hotelowych w kolejnych miesiÄ…cach tego roku, ale także w roku 2021 - aż 75 proc. obiektów nie widzi takiej perspektywy.

IGHP przeprowadziÅ‚a badanie online od 4 do 8 wrzeÅ›nia 2020 roku. W ankiecie wzięła udziaÅ‚ rekordowa liczba 304 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 72 proc. spoÅ›ród nich poÅ‚ożonych jest w miastach. WiÄ™kszość ankietowanych (78 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wynosi 104 pokoje. 28 proc. to obiekty sieciowe. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (73 proc.). Podobne liczbowo grupy stanowiÄ… hotele, w których przeważa ruch biznesowy (35 proc.) oraz Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym (37 proc.). Hotele specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej stanowiÄ… 28 proc.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com