TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-07-12 - Kto powinien wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot przy połączeniach code-share?

Lot łączony, realizowany przez dwóch przewoźników w ramach umowy code share. Pierwszy lot przylatuje o czasie, drugi jest opóźniony. Kto powinien zapłacić odszkodowanie za opóźnienie w takiej sytuacji? Przed takim pytaniem został postawiony Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

reklama


Jedenastu pasażerów dokonaÅ‚o u czeskiego przewoźnika lotniczego Ceske aerolinie rezerwacji obejmujÄ…cej lot z Pragi do Bangkoku z przesiadkÄ… w Abu Zabi. Pierwszy lot z tego lotu Å‚Ä…czonego, obsÅ‚ugiwany przez spółkÄ™ Èeské aerolinie i Å‚Ä…czÄ…cy PragÄ™ z Abu Zabi, zostaÅ‚ zrealizowany zgodnie z planem lotu i dotarÅ‚ do Abu Zabi punktualnie. Natomiast drugi lot, obsÅ‚ugiwany, w ramach umowy code-share, przez Etihad Airways i Å‚Ä…czÄ…cy Abu Zabi z Bangkokiem, przyleciaÅ‚ z 488-minutowym opóźnieniem. To ponadtrzygodzinne opóźnienie może stanowić podstawÄ™ do wypÅ‚aty odszkodowania na rzecz pasażerów na mocy rozporzÄ…dzenia 261/2004.

Pasażerowie wytoczyli przed czeskimi sądami powództwa przeciwko spółce Ceske aerolinie w celu otrzymania odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu. Przewoźnik kwestionuje przed tymi sądami zasadność tych powództw, podnosząc, że to nie ona odpowiada za opóźnienie lotu z Abu Zabi do Bangkoku, jako że lot ten był wykonywany przez innego przewoźnika lotniczego. Rozpatrujący sprawę sąd miejski w Pradze w postępowaniu odwoławczym, skierował do Trybunału Sprawiedliwości pytanie, czy przewoźnik jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania na podstawie owego rozporządzenia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przypomniał najpierw, że lot z jednym lub kilkoma połączeniami będący przedmiotem jednej rezerwacji stanowi jedną całość do celów prawa pasażerów do odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu. Lot łączony, którego pierwszy lot był wykonywany z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, czyli w niniejszej sprawie z Pragi, wchodzi zatem w zakres stosowania tego rozporządzenia, nawet jeżeli drugi lot składający się na ten lot łączony został zrealizowany przez przewoźnika niewspólnotowego z i do państwa trzeciego względem Unii Europejskiej.

W odniesieniu do kwestii, czy spółka Èeské aerolinie, bÄ™dÄ…ca przewoźnikiem lotniczym realizujÄ…cym pierwszy lot skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ na lot Å‚Ä…czony, może być zobowiÄ…zana do zapÅ‚aty odszkodowania należnego z powodu dużego opóźnienia, z jakim zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ realizowany przez Etihad Airways drugi lot skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ na ten lot Å‚Ä…czony, TrybunaÅ‚ uznaÅ‚, że na podstawie tego rozporzÄ…dzenia obowiÄ…zek zapÅ‚aty odszkodowania na rzecz pasażerów spoczywa wyÅ‚Ä…cznie na obsÅ‚ugujÄ…cym dany lot przewoźniku lotniczym. W tym wzglÄ™dzie TrybunaÅ‚ zauważyÅ‚, iż w celu uznania danego przewoźnika lotniczego za obsÅ‚ugujÄ…cego przewoźnika lotniczego należy miÄ™dzy innymi wykazać, że przewoźnik ów rzeczywiÅ›cie wykonaÅ‚ dany lot. Ponieważ CSA rzeczywiÅ›cie wykonaÅ‚a lot w ramach umowy przewozu zawartej z odnoÅ›nymi pasażerami, można jÄ… uznać za obsÅ‚ugujÄ…cego przewoźnika lotniczego.

W konsekwencji Trybunał stwierdził, że w okolicznościach niniejszej sprawy czeski przewoźnik jest, co do zasady, zobowiązany do zapłaty przewidzianego w owym rozporządzeniu odszkodowania z powodu dużego opóźnienia, z jakim zakończył się lot łączony do Bangkoku, nawet jeżeli do tego dużego opóźnienia doszło podczas lotu z Abu Zabi do Bangkoku i należy je przypisać Etihad Airways. W tym zakresie Trybunał podkreślił między innymi, że w ramach lotów z jednym lub kilkoma połączeniami, będących przedmiotem jednej rezerwacji, obsługujący przewoźnik lotniczy, który wykonał pierwszy lot, nie może zasłaniać się nieprawidłowym wykonaniem późniejszego lotu obsługiwanego przez innego przewoźnika lotniczego.

Trybunał przypomniał, że rozporządzenie to zastrzega dla obsługującego przewoźnika lotniczego, który powinien był zapłacić pasażerom odszkodowanie z powodu dużego opóźnienia lotu łączonego będącego przedmiotem jednej rezerwacji i, w części, realizowanego przez innego przewoźnika w ramach umowy o wspólnej obsłudze połączeń, prawo do zwrócenia się do tego ostatniego przewoźnika w celu uzyskania rekompensaty tego obciążenia finansowego.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com