TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Rok 2019 już za nami. Jaki był miniony rok dla hotelarzy? Jakie wyzwania czekają w nowym roku? Zapytaliśmy o to przedstawicieli branży.
reklama
Rok 2019 minął w IGHP pod znakiem intensywnych prac, zwłaszcza w obszarze analizowania obowiązujących przepisów prawa pod kątem zmian, odpowiadających aktualnej sytuacji na rynku - przekonuje prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, a zarazem wiceprezes Orbisu, Ireneusz Węgłowski. Wśród najważniejszych działań minionych 12 miesięcy prezes Węgłowski wymienia m.in.: udział Izby w dyskusji nad kształtem zmian w ustawie o usługach hotelarskich, opracowanie uwag naszej branży do postulatów zawartych w Białej księdze regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce, działania w kierunku wyłączenia hoteli z listy podmiotów objętych podatkiem minimalnym od najmu powierzchni czy działania na rzecz złagodzenia surowych ograniczeń INFARMY w obszarze spotkań sektora medycznego dotyczących certyfikacji wydarzeń naukowych, m.in. ze względu na atrakcyjne turystycznie położenie hoteli.
Istotną sprawą wciąż pozostaje dla nas postępowanie sądowe dotyczące naszego wniosku o odrzucenie tabel opłat za prawa autorskie i pokrewne, czyli bardzo skomplikowany z punktu widzenia prawa temat, który toczy się już od 8 lat. Jesienią zorganizowaliśmy w całej Polsce akcję 14 bezpłatnych spotkań z hotelarzami poświęconych wyjaśnieniu tej kwestii. Wkrótce udostępnimy hotelarzom ebook zawierający kompendium wiedzy nt. praw autorskich i pokrewnych w hotelach - przekonuje Węgłowski. To nie jedyne działania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w zakresie edukacji swoich członków. Ważną dla IGHP kwestią jest doskonalenie kompetencji pracowników hoteli, stąd tak duży nacisk Izba kładzie na rozwój programu szkoleń dla hotelarzy. W 2019 roku zrealizowaliśmy w sumie 10 tematów szkoleń, w tym 4 nowości dotyczące bezpieczeństwa w hotelu, housekeepingu, obsługi kelnerskiej i zarządzania zespołem w hotelu. Certyfikaty IGHP potwierdzające nowe umiejętności otrzymało w 2019 roku blisko 900 osób. Zaangażowanie Izby w edukację i jednoczesna chęć dzielenia się wiedzą sprawiły, że Izba ruszyła z autorską kampanią edukacyjną "Hotel bez plastiku", której celem jest włączenie się w akcję na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Nasz poradnik zawierający 30 praktycznych wskazówek, jak ograniczyć plastik w hotelu, odbił się szerokim pozytywnym echem w branży, co nas bardzo cieszy, a jednocześnie skłania do kontynuowania podobnych kampanii w przyszłości - informuje Ireneusz Węgłowski.
Z kolei dla dla Grupy Orbis rok okresem strategicznych zmian. Po decyzji o przekształceniu firmy poprzez podział działalności na dwie linie biznesowe i koncentracji na części nieruchomościowej, w 3. kwartale ub. r. Orbis zakończył proces sprzedaży całej działalności serwisowej na rzecz Accoru - kontynuując optymalizację modelu biznesowego. Spółka zbyła działalność usługową, tj. umowy franczyzy i zarządzania, za łączną kwotę 1,2 mld zł netto oraz zawarła umowy, na mocy których Accor zarządza wszystkimi hotelami własnymi i dzierżawionymi przez Orbis w regionie Europy Wschodniej.
W ciągu 9 miesięcy 2019 r. po raz kolejny odnotowaliśmy solidne wyniki, potwierdzone wzrostem przychodów o 5,0% do poziomu 1,1 mld zł. W krajach regionu Europy Wschodniej obserwujemy zwyżkowe wyniki operacyjne, odzwierciedlające pozytywne trendy makroekonomiczne i rozwój przemysłu turystycznego. Orbis stale rozwija portfel hoteli i umacnia obecność w regionie. W listopadzie br. ogłosiliśmy dwie inwestycje własne pod nową marką TRIBE w kluczowych lokalizacjach w Polsce: Warszawa Bracka i Kraków Stare Miasto, które potwierdzają kierunek naszego rozwoju - komentuje Ireneusz Węgłowski. Realizacja naszej strategii i sprzyjające wskaźniki makroekonomiczne pozwoliły nam po raz kolejny osiągnąć rekordowe wyniki oraz umocnić wiodącą pozycję Orbisu w regionie. Z niecierpliwością czekamy na nowe wyzwania i możliwości realizacji strategicznych celów Spółki z nowym inwestorem. - dodaje.
Sieć Vienna House uznaje miniony rok za pracowity i pomyślny. Przede wszystkim Vienna House w ostatnich dwóch latach przechodzi intensywna ekspansje - powiększa swoje portfolio o nowe obiekty, prezentuje nowe linie hoteli, jak również modernizuje już istniejące obiekty podążając za najnowszymi trendami. W Vienna House Easy Cracow zrobiliśmy milowy krok - zakończyliśmy generalny remont całego obiektu, który przeobraził się w swobodny, miejski hotel. Do "starych" zalet obiektu, takich jak świetna lokalizacja, lokalna gościnność czy doskonała kuchnia, dołączyły kolejne - nowoczesny design nawiązujący do Krakowa, coworkingowe lobby przypominające salon pełen zieleni czy wdrożenie ekologicznych rozwiązań. Zrównoważony rozwój staje się ważnym trendem w hotelarstwie i w naszej sieci, dlatego m.in. ukończyliśmy w zeszłym roku wymianę całego oświetlenia na LED, powołaliśmy "green team" wśród pracowników, wyeliminowaliśmy plastikowe opakowania i zrezygnowaliśmy z jajek z chowu klatkowego. Wszystkie te działania już procentują - zakończyliśmy rok z bardzo dobrymi wynikami. Odwiedziło nas zdecydowanie więcej turystów i gości biznesowych. - przekonuje Ewa Nowakowska, General Manager Vienna House Easy Cracow.
Podobnie, jako pracowity i dobry, ocenia miniony rok sieć Best Western. Z perspektywy globalnej, kamieniem milowym było dla nas, ogłoszone w lutym, przejęcie słynnej międzynarodowej marki WorldHotels , do której należy blisko 300 wyjątkowych obiektów i ośrodków wypoczynkowych w najlepszych lokalizacjach na całym świecie. Kolejnym ważnym krokiem było rozszerzenie portfolio hoteli SureStay o markę SureStay Studio. Mogę również z radością stwierdzić, że nasza obecność na polskim rynku umocniła się w tym roku dzięki otwarciu Best Western Premier Hotel City Center we Wrocławiu. Zapowiedzieliśmy także nowe, ważne projekty. Jednym z nich jest uruchomienie Best Western Plus Hotel Warsaw, który przyjmie pierwszych gości w lipcu 2020 r. Drugim jest planowane otwarcie pierwszego w Polsce, a także w Europie, hotelu pod marką Vib - komentuje Saija Kekkonen, Dyrektor Zarządzająca Best Western Hotels & Resorts na Finlandię, Kraje Bałtyckie, Polskę i Rosję.
W okresie koniunktury gospodarczej nietrudno o dobre wyniki zysków, te staną się wyzwaniem w momencie spowolnienia. I mimo, że na ten moment większość ekspertyz makroekonomicznych ma zabarwienie pozytywne, prędzej czy później go doświadczymy - uważa Jacek Bijak, dyrektor sprzedaży i marketingu sieci Qubus Hotel. Sieć ponownie osiągnęła w roku 2019 rekordowy poziom przychodów, głównie za sprawą wdrożonych rozwiązań automatyzacji sprzedaży i przemyślanej strategii działań B2B. To cieszy, ale stawia kolejne cele na przyszłość. Zwłaszcza w kwestiach rozwoju, ponieważ po rozpoczęciu inwestycji w Katowicach Qubus Hotel ma w planach kolejne.
W minionym roku, duży wpływ na branżę hotelarską miał upadek Thomasa Cooka. W skali kontynentu sytuacja najmocniej odbiła się na hotelach w Hiszpanii, Włoszech czy w Grecji, gdzie odnotowano falę bankructw przedsiębiorstw hotelarskich. Na naszym rodzimym podwórku problem ten nie osiągnął aż tak dramatycznych rozmiarów, choć wpływ bankructwa potężnego biura również był odczuwalny. Problemy z płatnościami i straty finansowe najbardziej dotknęły hotelarzy z województwa zachodniopomorskiego, gdzie na wypoczynek przyjeżdża wielu turystów z Niemiec - zauważa Ireneusz Węgłowski. Z perspektywy lokalnej dla hoteli w Polsce istotnym wydarzeniem był kolejny etap sprawy, która ciągnie się już od 2011 roku, czyli nasze dążenia do odmowy zatwierdzenia tabeli opłat za odtwarzanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych w obiektach hotelowych. Z uwagi na nie w pełni satysfakcjonujące nas postanowienie sądu, które zapadło w maju, czekają nas niestety kolejne działania prawne. W sierpniu złożyliśmy apelację, a to oznacza, że temat ten pozostanie aktualny w kolejnych miesiącach - dodaje.
Ewa Nowakowska wskazuje na pojawianie się na polskim rynku hotelarskim nowych marek. Myślę, ze najważniejsze dla zmiany krajobrazu hotelarskiego w 2019 roku było wejście na rynek nowych brandów sieciowych i zapowiedzi pojawienia się nowych obiektów w bliskiej przyszłości. Usieciowienie w Polsce jest ciągle na stosunkowo niskim poziomie - to nieco 11% wszystkich obiektów. Myślę, ze ta nowa międzynarodowa konkurencja to korzystny trend, który zwiększa atrakcyjność bazy hotelowej w Polsce i przyciągnie nowych turystów zagranicznych. Bardzo ważne w tym aspekcie jest również otwarcie nowych kierunków lotniczych. W Krakowie ruch pasażerski zwiększył się o 125%, co z pewnością jest skorelowane ze wzrostem obłożenia w hotelach. - komentuje.
Z kolei Saija Kekkonen podkreśla, że w minionym roku dalszy wpływ OTA na branżę hotelarską. Z jednej strony sieci hotelowe utrzymują silną współpracę z OTA, aby generować przychody dla hoteli, jednocześnie rozwijają jednak własne programy lojalnościowe, dzięki którym zwiększają przywiązanie klienta do danej marki czy brandu hotelowego. W celu zwiększenia udziałów w rynku i wzmocnienia siły negocjacyjnej sieci hotelowe poszerzały także swoje portfolia poprzez wzajemne przejęcia. Interesujące jest też to, w jakim kierunku będzie rozwijał się krótkoterminowy wynajem prywatnych nieruchomości w Polsce. Właściciele takich kwater nie muszą przestrzegać dokładnie tych samych zasad i przepisów, jakie obowiązują tradycyjne obiekty, co w niektórych sytuacjach zapewnia im przewagę konkurencyjną. - przekonuje.
Za pozytywny trend, uwidaczniający się w 2019 roku, dyrektor zarządzająca Best Western uważa widoczny nacisk na zdrowie i dobre samopoczucie. Współcześnie goście dbają o siebie przestrzegając diety i planu ćwiczeń, a hotele zaczynają odpowiadać na rosnące oczekiwania w tym obszarze. - zauważa Saija Kekkonen.
Jakie wyzwania czekają hotelarzy w 2020 roku? Ewa Nowakowska zwraca uwagę na problemy kadrowe, dotyczące zarówno pozyskiwania zarówno pracowników liniowych, jak i na stanowiskach managerskich. To z pewnością również spowoduje wzrost kosztów pracy. Wyzwaniem w tym obszarze są również skomplikowane procedury zatrudnienia obcokrajowców. Rząd zapowiada też wiele zmian w przepisach, które będą wymagać dostosowania systemów i organizacji operacyjnej, na co z pewnością będzie trzeba poświęcić sporo czasu i energii. Do tego ekonomiści przewidują, że w tym roku czeka nas spowolnienie gospodarcze, wiec myślę, że będzie on dla hotelarstwa trudniejszy niż ubiegły. Jednak w Vienna House w zeszłym roku wprowadziliśmy wiele zmian, zwiększyliśmy naszą konkurencyjność, więc z optymizmem witam ten 2020 rok. - przekonuje.
Także Saija Kekkonen podkreśla, że wyzwaniem dla hotelarzy może okazać się niedobór pracowników. I to nie tylko tych stricte hotelowych, ale także budowlanych, co może przełożyć się na opóźnienie niektórych inwestycji. Branża hotelarska zmaga się z niedoborem pracowników budowlanych co opóźnia inwestycje. Jest to jednak nie tylko problem branży hotelarskiej, ponieważ ogółem zapotrzebowanie na pracowników budowlanych w Polsce jest spore. Wyzwaniem dla hoteli jest także w dalszym ciągu znalezienie wykwalifikowanego personelu hotelowego, co w połączeniu z wysoką rotacją kadr stwarza trudności natury operacyjnej. W takiej sytuacji pomocna może być przynależność obiektu do renomowanej międzynarodowej marki, która zapewnia odpowiednie szkolenia i know-how - uważa Kekkonen. Wskazuje ona także na zmiany w profilu nowoczesnego gościa. Jej zdaniem, w ciągu następnych lat popyt będzie wzrastał w kierunku hoteli zarządzanych przez międzynarodowych operatorów i zauważalny będzie ogólny trend zmniejszania się wielkości pokoi gościnnych na rzecz przestrzeni publicznej lub wspólnej. Technologie cyfrowe, m.in. samoobsługowa recepcja, aplikacje mobilne (z funkcjami otwierania zamków telefonem, regulacji dźwięku i oświetlenia, serwisu hotelowego), interaktywna przechowalnia bagażu, asystenci głosowi i inne innowacje, które mają zwiększyć komfort gości i ograniczyć koszty operacyjne, staną się stałym elementem hotelowego krajobrazu - zapowiada.
Ireneusz Węgłowski przekonuje, że nowy rok przyniesie zarówno nowe wyzwania, jak i możliwości dalszego wzrostu, na co będą miały wpływ m.in. sytuacja gospodarcza, dalszy rozwój infrastruktury, pojawienie się nowych międzynarodowych sieci i marek hotelowych oraz promocja miast, regionów i kraju. Wyzwaniem dla branży będą rosnące koszty, wprowadzanie nowych technologii oraz konkurencja wynikająca z nowej podaży usług hotelarskich na wybranych rynkach geograficznych. Kluczowe dla efektywnej działalności będzie umiejętne rekrutowanie i utrzymanie pracowników, dbałość o reputację oraz personalizowanie doświadczeń gości. Również nowoczesne technologie będą miały istotny wpływ na rozwój branży turystycznej. Coraz większym wyzwaniem staje się cyfryzacja, zapewnienie bezpieczeństwa w sieci i działania mające na celu przeciwdziałanie utracie poufnych danych gości hotelowych. - przekonuje.
Wiceprezes IGHP wskazuje, że dla hotelarzy najważniejszymi wyzwaniami na 2020 rok pozostają kwestie uregulowania krótkotrwałego najmu, wprowadzenia zakazu wąskich klauzul OTA w umowach z hotelami, a także wprowadzenie zasad klasyfikacji obiektów hotelowych w oparciu o HSU. To kluczowe tematy, niezwykle złożone, którymi Izba zajmuje się już od kilkunastu miesięcy. W działalności operacyjnej hoteli wyzwaniem będzie poradzenie sobie z wciąż rosnącymi kosztami, które trzeba będzie równoważyć wzrostem przychodów, między innymi poprzez umiejętne zarządzanie ceną - zapowiada.
Także Jacek Bijak wskazuje na wyzwania związane z rosnącymi kosztami pracy. Zagrożenia wynikające z trudności na rynku pracy, mimo że istnieją, nie nasilają się i dlatego nie powinny powodować problemów operacyjnych. Należy jednak pamiętać, że wzrost płacy minimalnej w Polsce o prawie 16% oraz wprowadzenie dodatkowych składek emerytalnych (PPK) spowoduje ogromny wzrost kosztów pracy. W skali naszej firmy zmiany te oznaczają obciążenia idące w miliony złotych. Przewiduje się również wzrost cen mediów, a w związku z tym - wszelkich kosztów powiązanych z nimi - przekonuje. Dodaje, że wymienione czynniki wpłyną na znaczący wzrost inflacji (szacowany na 3,5%, najwyższy w UE), co z jednej strony przyniesie wzrost cen transakcyjnych usług hotelowych (ARR), ale także wszystkich elementów wydatkowych (w szczególności usług zewnętrznych).
W 2020 r. widzimy dalsze zagrożenia związane z dominacją OTA i Google jak również wojnami cenowymi na poszczególnych rynkach lokalnych - a co za tym idzie - konieczność umacniania własnych, bezprowizyjnych kanałów sprzedaży - wskazuje dyrektor sprzedaży i marketingu w Qubus Hotel.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami