TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-12-09 - Nadpłaty na TFP będzie można zaliczyć na poczet kolejnych zobowiązań z tego tytułu

Składki nadpłacone na Turystyczny Fundusz Pomocowy przedsiębiorcy będą mogli zaliczyć na poczet kolejnych zobowiązań z tego tytułu, analogicznie jak w przypadku składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. To jedna ze zmian, które znalazły się w nowelizacji ustawy

reklama

o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, uchwalonej przez Sejm 2 grudnia. Obecnie ustawa oczekuje na podpis Prezydenta.

Zarówno TFP, jak i TFG, są obsługiwane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Nowe przepisy przewidują, że składki na TFP będą zwracane przedsiębiorcom w przypadku wykreślenia ich z rejestru organizatorów turystyki oraz wtedy, gdy dokonali nadpłaty, albo gdy wpłata została dokonana przez podmiot niezobowiązany. Przedsiębiorca może wystąpić o zwrot składek nie później niż 14 dni od dnia, w którym decyzja o wykreśleniu z rejestru stała się ostateczna, a przypadku wpłaty wyższej niż wysokość zobowiązania, albo dokonanej przez podmiot niezobowiązany względem TFP, termin ten wynosi 30 dni. Przedsiębiorcy zyskują również możliwość zarachowania wpłaconych składek na TFP na poczet następnych należnych do przekazania.

Oznacza to, że składki opłacone za rozwiązane umowy będą mogły zostać wykorzystane do pokrycia należności wynikających z kolejnych deklaracji. Co ważne, tego typu składki odprowadzone przed wejściem w życie ww. ustawy, również będą podlegać zarachowaniu. To zmiany oczekiwane przez przedsiębiorców - mówi Marek Niechciał, członek zarządu UFG nadzorujący TFG i TFP.

TFP gromadzi Å›rodki przeznaczone na zwrot podróżnym wpÅ‚at za imprezy niezrealizowane z powodu wystÄ…pienia w Polsce lub w miejscu ich realizacji nadzwyczajnych okolicznoÅ›ci, jak np. pandemia, wojna, albo katastrofy naturalne. ZostaÅ‚ utworzony na mocy ustawy z 17 wrzeÅ›nia 2020 roku
o zmianie ustawy o szczególnych rozwiÄ…zaniach zwiÄ…zanych z zapobieganiem, przeciwdziaÅ‚aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoÅ‚anych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Od 1 stycznia 2021 przedsiÄ™biorcy odprowadzajÄ… skÅ‚adki na rzecz Funduszu, których wysokość wynosi obecnie od 0 do 15 zÅ‚ za każdego podróżnego, w zależnoÅ›ci od rodzaju imprezy.

Zmiany wprowadzono również w przepisach ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Uzupełniony został art. 30 ust. 7 pkt 3, mówiący o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru na jego wniosek w związku z zakończeniem działalności. Aby wykreślenie doszło do skutku, przedsiębiorca zobowiązany jest do uprzedniego złożenia deklaracji i opłacenia należnych składek na TFG oraz TFP, a także ewentualnych rat w ramach TFZ. Ponadto w wykazie umów prowadzonym przez przedsiębiorców, należy wskazywać kody lotnisk Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jeżeli impreza turystyczna lub wykonywana usługa w ramach powiązanych usług turystycznych zawiera przelot.

Przy okazji, chcemy pomnieć przedsiębiorcom turystycznym, że 31 grudnia upływa termin spłaty pierwszej raty dla tych, którzy skorzystali ze wsparcia udzielonego przez Turystyczny Fundusz Zwrotów - dodaje Marek Niechciał.

TFZ zostaÅ‚ utworzony jeszcze przed powoÅ‚aniem TFP, na mocy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiÄ…zaniach zwiÄ…zanych z zapobieganiem, przeciwdziaÅ‚aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoÅ‚anych nimi sytuacji kryzysowych. To z jego Å›rodków klientom biur podróży zwracane byÅ‚y pieniÄ…dze wpÅ‚acone na imprezy, które zostaÅ‚y odwoÅ‚ane z powodu pandemii. Ta forma pomocy dla branży turystycznej miaÅ‚a jednak charakter zwrotny - TFZ powstaÅ‚ w Banku Gospodarstwa Krajowego i wedÅ‚ug pierwotnych przepisów termin spÅ‚aty przez przedsiÄ™biorców pierwszej raty zobowiÄ…zaÅ„ przypadaÅ‚ na 21 kwietnia 2021. Jednak 1 lipca opublikowano nowelizacjÄ™ ustawy przesuwajÄ…cÄ… go na 31 grudnia 2021 r.

UFG na przełomie 2020 i 2021 r. w imieniu prawie 300 biur podróży wypłacił ich klientom 226 mln zł z TFZ za odwołane z powodu pandemii imprezy. Każdy przedsiębiorca, który korzystał z pomocy TFZ, otrzymał z UFG indywidualny harmonogram spłat podzielonych na 72 równe raty. Harmonogram dostępny jest po zalogowaniu się na portal TFG, gdzie przedsiębiorca znajdzie m.in. dokładne informacje o wysokości rat i terminach spłat (zgodnie z ustawą przypadają na 21. dzień każdego miesiąca, poza pierwszą, płatną 31 grudnia 2021 r.). Wszelkie dotychczas uiszczone przez przedsiębiorców należności zostały odpowiednio przypisane ratom z nowym terminem płatności.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com