TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-06-12 - Sąd: opóźnienie poczty przy dostarczaniu odpowiedzi na reklamację jest bez znaczenia

Turystki, wraz z rodzinami wybrały się na Fuerteventurę. Po powrocie składały reklamację w związku z m.in. stanem pokoi, dostępnością plaż, tłokiem w restauracji.

reklama


Pismo z reklamacjÄ… zostaÅ‚o dostarczone touroperatorowi 6 lutego 2017 roku. Odpowiedź na reklamacjÄ™ dotarÅ‚a do peÅ‚nomocnika powódek 9 marca 2017 roku. Touroperator podnosiÅ‚, że odpowiedź zostaÅ‚a wysÅ‚ana w terminie, a fakt, że zostaÅ‚a dorÄ™czona po terminie byÅ‚ zawiniony przez opieszaÅ‚ość poczty. SÄ…d Rejonowy w Zgierzu uznaÅ‚, że odpowiedź na reklamacjÄ™ to oÅ›wiadczenie woli, które stanowi jednostronnÄ… czynność prawnÄ…. Tym samym skuteczność zÅ‚ożonego przez pozwanego oÅ›wiadczenia woli należy rozpatrywać w Å›wietle art. 61 § 1 k.c., w myÅ›l którego oÅ›wiadczenie woli, które ma być zÅ‚ożone innej osobie, jest zÅ‚ożone z chwilÄ…, gdy doszÅ‚o do niej w taki sposób, że mogÅ‚a zapoznać siÄ™ z jego treÅ›ciÄ…. Oznacza to, że odpowiedź pozwanego na reklamacjÄ™ powódki można uznać za dorÄ™czonÄ… z chwilÄ…, gdy powódka miaÅ‚a możność zapoznania siÄ™ z tym pismem, czyli najwczeÅ›niej w dniu 9 marca 2017 roku. Niestety, orzecznictwo w tej kwestii nie jest jednolite i mamy sytuacjÄ™, gdzie część sÄ…dów uznaje, że termin odpowiedzi na reklamacjÄ™ jest dotrzymany w sytuacji, gdy touroperator wyÅ›le odpowiedź w ciÄ…gu 30 dni, inne z kolei podzielajÄ… wykÅ‚adniÄ™, którÄ… posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ sÄ…d w Zgierzu.

Co do opóźnienia zawinionego przez pocztę to sąd uznał, iż należy mieć na względzie, iż termin określony w art. 16 b ust. 5 cytowanej ustawy jest długi, zwłaszcza w porównaniu z terminem na ustosunkowanie się do reklamacji zawartym w przepisie art. 561 5 k.c., a dotyczącym wad rzeczy sprzedanej, który wynosi 14 dni. W ocenie sądu dłuższy okres uwzględnia podnoszone przez pozwanego argumenty, iż zbadanie zasadności reklamacji może być utrudnione z uwagi na to, iż większość imprez organizowanych przez pozwanego ma miejsce poza granicami Rzeczypospolitej. Należy także zauważyć, iż pozwany nie ma obowiązku doręczania swych odpowiedzi na reklamację przez operatora pocztowego. Może w tym celu skorzystać z jakiekolwiek innej metody, w tym także doręczenia przez pracownika, co z całą pewnością pozwoli mu na dochowanie zakreślonego ustawą terminu. Z uzasadnieniem wyroku można zapoznać się pod adresem www.orzeczenia.ms.gov.pl

Sąd uznał powództwo jednej z turystek za uzasadnione w całości i zasądził jej wypłatę 21 tys. zł, pomniejszone o sumy już wcześniej wypłacone przez organizatora. Roszczenia drugiej z nich sąd ograniczył do kwoty, której domagała się w reklamacji. Wyrok nie jest prawomocny.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com